Fråga: Podcast offline

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av okon, 15 aug 2016.

  1. okon

    okon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag är sugen på en Android Wear-klocka med GPS för att kunna lämna mobilen hemma när man ger sig ut på en löprunda. Finns det något smidigt sätt att synca podcasts till klockan för offline bruk ännu?
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Android Wear kräver vanligtvis att innehåll strömmas från telefon till klockan, typ spelllistor , adressbok m.m.

    Klockorna har vanligtvis ingen högtalare eller kapacitet att paras ihop med blåtandshörlurar så telefonen är ofta ett krav för att det skall fungera.

    Om appen du använder har en extension för android wear så kan du säkerligen trycka på play / paus/ framåt / bakåt osv från klockan när telefonen är i närheten. Offlinestödet är också upp till utvecklaren att implementera så jag skulle säga att du ska börja forska i den änden.

    Vilka appar är det du använder för podcasts?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Android Wear 2.0 skall du kunna köra appar fristående. Tidigare har de i princip fungerat som "widgets" till telefonen; ex med Spotify-appen har du kunnat växla låt eller spellista på telefonen, men inte mer än så.

    I Android Wear 2.0 kommer bla Spotify släppa en fristående app, så att du kan spela musik oberoende av en telefon (såvida jag inte missförstått det...). Spotify har ju numera stöd för de flesta podcasts också, så om exempelvis Pocketcast dröjer med Android Wear 2.0-stöd bör det gå att köra genom Spotify så länge.

    Jag råder dig att vänta på smartklockorna som kommer i höst vilka kommer köra Android 2.0 från start. Speciellt intressant är klockorna som kör Qualcomms nya smart wear-plattform "Snapdragon Wear". Den är från grunden designad med just Android Wear i fokus vilket möjliggör tunnare/mer kompakta klockor.

    https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/snapdragon-wear

    Vill du absolut inte vänta kommer både Huawei Watch och Moto 360 v2 få uppdateringar till Android Wear 2.0 när detta släpps. Det ryktas också lite smått om Android Wear 2.0 för Sony SmartWatch 3.

    Men klockorna jag nämnt ovan är från början inte designade för Android Wear 2.0 utan för Android Wear 1.x, där man alltså inte sparar så mycket material på själva klockan. Är rätt övertygad om att Android Wear 2.0-klockorna kommer komma med minst 16GB minne, så att man kan spara spellistor och podcasts på själva klockan. 4GB lagringsutrymme minus OS räcker liksom inte till så värst mycket material. Tror jag har lite mer än 2GB tillgängligt på min Sony Smartwatch 3 efter senaste uppdateringen.
     
    Last edited: 15 aug 2016
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 109
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Google Play Music har stöd för att föra över spellistor till klockan för att lyssna på dem via Bluetooth på löprundan, så möjligheten finns. Har dock inte sett någon Podcast-app med funktionen. Möjligtvis dyker det upp fler appar med stödet i och med Wear 2.0 som ska ge bättre stöd för fristående appar på klockan.
     
    bernard gillar detta.
  5. okon

    okon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Okej stort tack för alla svar! Då kanske man får ha is i magen helt enkelt och avvakta höstens släpp. Var lite sugen på sportvarianten av Moto 360 men vill vara säker på att den uppdateras till 2.0 då.