POJO vs XML vs JSON ?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dalla, 22 jul 2010.

1. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hello alla
    I min lilla app som jag håller på med för stryktipset så hämtar jag info från Google app engine via en REST web service. Jag utgick från början från ett exempel som fanns bland dokumentationen för Restlet, men där hämtar man en vanlig POJO från servern.

Antar att det borde vara bättre att hämta XML eller Json egentligen, eller? Har tyvärr inte pysslat så mycket med webservices så tänkte att det finns någon som vet bättre än mig här :-) Har sökt runt lite på Google, men hittar mest jämförelser mellan XML och JSON.

2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

När du får ett java-objekt från servern behöver du ju inte göra någon serialisering alls. Visst, den sker ju någonstans i HTTP-kommunikationen, men oavsett om du jobbar med XML eller JSON, så är det ju fortfarande ett faktum att det finns ett objekt på fjärr-sidan, och du vill ha ett likadant objekt på din sida. Kan du få det utan att behöva bry dig om serialisering själv, så är det väl toppen...?

3. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Absolut, för min del så är det ju lättast att göra som jag gör nu :-)
    Funderade dock på om det blir mindre data att överföra om man använder XML/JSON istället? Eller är det kanske är så marginellt att det inte spelar någon roll?

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ett serialiserat objekt bör vara mindre än samma objekt i xml. Xml är ju väldigt pratigt.

5. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Great, då gör jag ingen ändring där!

6. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har samma setup på app engine med restlet. Själv gör jag om det till json istället för att spotta ut mina pojos direkt. Ser ut som att content-type är "application/x-java-serialized-object+gwt" vilket känns som något gwt specifikt? Dock så ser det ut som att du kan hämta det som json genom att ändra din accept header på klienten.

Hur som helst så gillar jag json för att det är snabbt och enkelt att hantera. Fungerar både i backend och frontend. Slänger även ner serialiserade json objekt till memcache vilket gör att man slipper den ena serialiseringen helt och hållet på serversidan när de dras från cachen.

Vill man ha automagiskt hantering från json till pojo och pojo till json så ta en titt på gson.

7. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo exemplet är för GWT, jag har ändrat i min implementation.
    Memcache använder jag inte ännu, men jag har tankar på att implementera det så snart som möjligt. Finns din implementation upplagd någonstans så man kan kika lite? :-)

8. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nej tyvärr inte, men jag delar gärna av mig om det är något specifikt som du tänker på. Jag kan dock inte ge ut allt rakt upp och ner.

9. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

OK, då börjar jag pilla lite själv så hör jag av mig om det är något jag undrar över.