PollenWidget - Dagens pollenhalter, plus prognoser

Diskussion i 'Applikationer' startad av andred, 15 maj 2011.

1. jabbeboy

jabbeboy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Nej har inte gjort det ännu:) Men ska självklart göra det nu:D
    Är det svårt skriva egna widgets?? Antar du har suttit och programmerat ltie?

2. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Är man van att programmera, vilket jag är, så är det inte speciell svårt. Googles dokumentation har dock inte hängt med i utvecklingen, så den är direkt missvisande på en hel del ställen. Det gör att man kan gå på en del minor:-)

3. Hallberg84

Hallberg84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Woho säger ja bara :)
    Trodde det ingick en widget i apotekets pollenkoll men där vart man ju lite besviken
    Bra gjort :)

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

4. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har just släppt version 1.0.1, som rättade ett klantigt fel:

Förändring i 1.0.1:
    Rättade en krasch som skedde när dagens pollenhalter inte var publicerade (P.S. Apotekets app behåller gårdagens pollenhalter, men luras genom att skriva att de gäller idag).

Last edited: 20 maj 2011
  5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Den vägrade starta en gång när jag startade telefonen. Rapporterade felet!

6. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Japp, jag såg det. Det var det felet jag rättade i version 1.0.1 som jag släppte i morse. Tack för rapporten.

Last edited: 20 maj 2011
  7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jepp nu verkar den starta fläckfritt :)

Får du sådana rapporter så du ser vad som gick fel? Rapporterar alltid allt till alla appar men man vet ju inte hur det ser ut på din sida...

8. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Bra att fixen hjälpte. Jo, man får bra hjälp av kraschrapporter som användare skickar in. Man ser var i koden det har smällt, och då är det oftast ganska lätt att förstå hur problemet har uppkommit. Om användaren skrivit in ett meddelande i samband med rapporten så ser man även det meddelandet.

9. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

I nästa version blir det möjligt att konfigurera om en widget utan att ta bort + lägga till den. Jag inför en liten ikon för detta ändamål. Obligatorisk skärmdump:

Det är lite knivigt att rymma alla nio pollensorter, plus ikoner, på riktigt små enheter (t ex Xperia X10 Mini/Mini Pro). Min statistik visar att många använder sådana enheter. Någon här som har en X10 Mini? Om mina tester i emulatorn stämmer så ryms inte den nionde pollensorten på den stora widgeten (utan kapas nedtill), stämmer det? Nu när jag infört denna nya ikon blir det ännu trängre. Eventuellt måste jag begränsa till 7 eller 8 när man kör på dessa små enheter. Åsikter?

Last edited: 21 maj 2011
  10. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har nu släppt version 1.0.2 på Market. Förändringarna är:

* Det går nu att ändra inställningarna (stad, pollensorter m.m.) utan att behöva ta bort/lägga till widgeten. Klicka på kugghjulsikonen så öppnas inställningarna.

* Bättre stöd för små/lågupplösta skärmar. Alla nio pollensorter ryms nu på den stora widgeten även på dessa små skärmar.

11. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej

Du har missuppfattat vad siffrorna nere i högra hörnet står för. Det står för sidan X av Y. Första sidan visar dagens pollenhalter. Om det finns publicerade prognoser för kommande dagar för aktuell stad så finns en eller två sidor till. Man kan växla sidor i widgeten genom att klicka mitt på den. Så här har jag beskrivit det i beskrivningen för appen på Android Market:

Widgeten innehåller upp till tre sidor; dagens pollenhalter visas på första sidan, följt av prognoser för kommande dagar på sidan två och tre. Genom att klicka på widgeten hoppar man mellan sidorna. OBS! Vissa dagar publiceras inga prognoser, och ibland bara för en dag framåt. Det är alltså fullt normalt att antalet tillgängliga sidor i widgeten skiljer sig åt från dag till dag. I nedre högra hörnet i widgeten syns aktuell sida samt antalet tillgängliga sidor.

Last edited: 22 maj 2011
  12. ogredani

ogredani Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Har installerat widgeten, men får bara "Dagens pollenhalter har inte publicerats". Vårdguiden/SMHI som till slut satt stopp för detta? :(

Apoteket borde betala dig en slant för rättigheterna att slänga in din widget i sitt paket åtminstone. Den är sjukt användbar.

13. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej,

Det är helt normalt att detta visas ibland, och beror helt enkelt på det widgeten säger: det har inte publicerats någon information om dagens pollenhalter. Sök reda på din stad på nedstående länk, så ska du se att det står "Inga uppgifter":

Pollenprognos

I dessa midsommartider är det förståeligt att de som gör mätningar/prognoser har tagit sig lite ledigt.

Apotekets app vilseleder användaren genom att visa GAMLA uppgifter om dagens uppgifter inte finns, men ändå skriva IDAG. Jag har istället valt att säga sanningen, eftersom informationen om pollenhalterna bara är meningsfull om den är färsk. Det finns bara en källa för polleninformation, och vi använder samma.

Är det du som har lämna en 1:a i betyg på widgeten?

Last edited: 26 jun 2011
  14. ogredani

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Ok, då förstår jag. :) Misstänkte att det hade med källan att göra, men visste inte var källmaterialet fanns för att kolla själva. Håller helt med dig om att använda färsk information! Btw, har du källa på att Apoteket använder gamla uppgifter? Det där är klart vilseledande. :mad:

Verkligen inte. Tycker din app fyller mitt behov suveränt med widgeten (även om jag inte fått data än). :) Apoteket må hända vara "snyggare", men jag är ute efter att snabbt få en överblick genom att bara väcka mobilen snarare än att behöva navigera mig in i ett program som med Apotekets app.

15. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det finns bara 17 mätstationer för pollen i sverige som tillhandahåller denna information, så jag är 100% säker på att apoteket visar gamla uppgifter om dagens uppgifter saknas. Så här står det i beskrivningen av Apotekets app:
    <i>
    Pollenprognosen bygger på data från de 17 mätstationer som finns i Sverige. Uppgifterna tillhandahålls av Palynologiska laboratoriet, Naturhistoriska riksmuseet, Göteborgs Universitet, Institutionen för växt- och miljövetenskaper samt Pollenlaboratoriet i Umeå AB.
    </i>
    Klickar du på frågetecknet på Vårdguidens pollensida kan du läsa:
    <i>
    Prognosen kommer från Svenska pollenlaboratorier, Palynologiska lab/Naturhistoriska riksmuseet, som varje vardag uppdaterar den för tre dagar framåt. På den här sidan ser du hur halterna är för de sorters pollen som man mäter på ett antal stationer runt om i landet.
    </i>

Tack, jag tror du kommer att bli nöjd på måndag när helgerna är över och mätningar/prognoser börjar trilla in:-)

Last edited: 26 jun 2011
  16. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej,

Är det någon här som använder widgeten på Android 1.6? Enligt statistiken från Google så använder ca 5% av användarna det. Det konstiga är att jag just upptäckte att den borde krascha på allt under Android 2.1, p.g.a. att jag använder funktioner som kräver API 7.

17. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag är konstnärligt handikappad, men jag har försökt snygga till widgeten lite. Det ser ju rätt tråkigt ut med enbart text på den, så jag har bytt ut texten som beskriver halten av pollen till "bollar" som skapar en stapel. Det är lättare att förklara med en bild:

Vad tror ni, bu eller bä? Man skulle förstås kunna nöja sig med endast en boll, där bollens färg då är den sista i "stapeln". Jag tycker dock att det blir lite snyggare med flera bollar. Jag vill gärna höra era åsikter.

18. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag satsade på en något modifierad variant av utseendet ovan i version 1.0.4. Ni kan se uppdaterade skärmdumpar i första posten. Kom gärna med kommentarer på sådant som är positivt/negativt, så jag kan förbättra widgeten.

Lämna gärna ett omdöme i Android Market om ni använder min widget.

19. ogredani

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Jag diggade inte riktigt uppgraderingen eftersom den är informationsmässigt förvirrande. Du har både färg och antal bollar som indikator för samma sak. Jag tolkade det först som att boll nr 2 var prognos för morgondagen eller nåt. Dessutom ser jag t.ex. den här kombinationen: [gul] [gul] [gul] [halv röd]. Vad betyder den? 3,5?

Sen använder du grönt för att signalera två bollar. Grönt är ju en positiv färg, vilket jag tolkar som bättre än en vit boll. Men som allergiker är ju inte två bollar bra. Jag föreslår:
    [vit] -> [gul] -> [orange] -> [röd]
    Eller finns det fler steg än så?

Vad tror du för övrigt om att använda staplar istället i olika färger med halvklot som kanter så att man behåller det runda formspråket? Bra att du bytte från text iaf. :)

Last edited: 7 jul 2011
  20. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja precis, den betyder 3,5. Jag kan förstå att det inte är helt tydligt. Jag skulle nog ha litat på min flickvän som sa att det inte var tydligt vad bollarna betydde:-).

De steg som finns är:
    • Inga halter
    • Låga halter
    • Låga till måttliga halter
    • Måttliga halter
    • Måttliga till höga halter
    • Höga halter

Jag tror att staplar är rätt väg att gå. Jag började faktiskt så, men försökte sedan "pimpa" till det. Ett problem med stapeln är att man på något sätt tydligt vill kunna indikera "Inga halter". Att bara lämna ytan där stapeln normalt sett finns tom blir inte tydligt. Det bästa är kanske att ha någon slags ram runt stapeln, som stapeln fyller. Jag är så bedrövligt dålig på att rita saker, så det sätter begränsningar på vad jag kan åstakomma. Om någon är duktig på att grafisk design så tar jag tacksamt emot staplar för de olika stegen:-).

Jag återkommer med ett nytt förslag här innan jag släpper någon ny version.