Ponuls SR Player for Android

Diskussion i 'Applikationer' startad av JDS, 6 jul 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Nu ligger 0.5 uppe på market. Varken jag eller Ponul har haft så mycket tid att koda på ett tag så det är tyvärr inte något revolutionerande. Det är ett nytt GUI och en ny knapp i menyn för att hämta kanalinfo.

OBS! Ladda om eventuell widget efter uppgradering!

2. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag provade att installera denna variant men jag tycker att den verkar bete sig som den vanliga. Någon som fått den att fungara bakom nat-brandvägg utan specialinställningar?

Om jag inte gör någon speciainställning i brandväggen kommer brandväggen blocka en massa inkommand UDP-paket på portar omkring 7000.
    Om jag ställer in så att utgående anslutning på TCP 554 öppnar upp UDP-portarna 6970-7200 och vidarebefodrar dem till den lokala ip-adress som öppnade TCP anslutningen så fungerar det.
    Detta är exakt samma beteende som med den riktiga varianten.

Är enda skillnaden mellan varianterna att den ansluter till servern på port 80, eller ska den köra rtsp tunnlat i http?

3. ponul

ponul Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja enda skillnaden med denna är att den använder port 80 istället för default porten för RTSP (554).
    Tack för att du testade. Tyvärr betyder detta då att mitt försök att lösa WLAN problemet inte hjälpte.

Tyvärr har jag inget WLAN själv så det är lite drygt att testa detta :)

4. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Om någon annan har samma router som jag eller liknande och vill få till brandväggsreglerna så var det så här jag gjorde:

Router: D-link DI-524
    logga in på routern
    klicka på "Advanced"
    klicka på "Application"
    klicka i "enabled"
    skiv in ett lämligt namn på regeln ex "RTSP"
    trigger port : 554-554
    trigger type: tcp
    public ports 6970-7200
    public type udp

exakt vilket spann på portarna man ska sätta vet jag inte men under 6970 ska inte behövas.

5. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Tack för tipset!

6. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Japp, 554-554 samt 6979-7200 öppnade funkade för mig också på en Zyxel P-320W... fast bara nästan ;-(
    Utan öppnade portar buffrar den bara, utan att den någonsin börjar spela.
    Nu spelar den i 4-5 sekunder, sedan börjar det skorra, eka och skrapa och sedan buffrar den från 0-100 igen och så håller den på.
    Med Telias 3G funkar den klanderfritt, så det är inte telefonen som är för "belastad"...

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag kan ha fel, men det ser ut som om sr player har kvar sin service även efter att man slutat lyssna vilket enligt Application Fundamentals betyder att sr player processen i princip aldrig kommer att avslutas.

Är detta med mening, en bugg eller har jag fel? :)

8. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

I nuvarande version så är tjänsten igång även när man inte spelar och det är lite av en kvarleva. Notera att tjänsten har inget som snurrar.

Nästa version av programmet kommer ha en inställning som gör det möjligt att även stoppa tjänsten då man via menyn stänger programmet.

Idag kan man ställa in hur ofta den hämtar kanalinfo då den spelar men tanken är man även skall kunna ställa in hur ofta den skall hämta kanalinfo då den inte spelar. Anledningen till att man skulle vilja ha detta är då man använder Widgets. Då kommer tjänsten att hämta kanalinfo med inställd intervall och informera eventuella Widgets med den nya infon.

Framtida versioner som (förhoppningsvis) kommer få stöd för Podcasts kommer även vilja leta efter nya podcasts med jämna intervall.

9. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nja, jag ser att den använder någon procent cpu då och då och använder omkring 10Mb minne.

Att behöva stänga av appen via en meny är väldigt förvirrande eftersom det inte är så android apps är tänkta att fungera. Om man inte lyssnar så finns det ju ingen anledning att ha igång servicen vilket skulle tillåta android att stänga av processen vid lämpligt tillfälle.

Att ha en service bara för att informera widgeten om ändringar känns ju lite bakvänt. Finns väl inbyggt stöd så att widgetar kan uppdatera sig själva utan en annan process? Egentligen behövs ju bara uppdatering av widgeten när jag faktiskt ser den så då behövs det inget bakgrundsarbete alls (snällt mot batteriet).

Att då och då titta efter nya podcasts borde ju gå att åstakomma via alarm manager utan att behöva ha igång servicen hela tiden också. Själv gillar jag ju då sättet det fungerar i Google Listen, den kollar när jag har Google Listen öppnad vilket känns lite mer resurseffektiv. Men om du vill ha en funktion om en notifiering om nya podcasts så funkar ju inte det, även om jag inte riktigt känner att en sådan funktion skulle vara användbar.

Men men, nog med gnäll från mig. :) Grymt användbar app är det iaf!

10. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det är inget gnäll, feedback är alltid bra! :)

Android är väldigt duktig (ibland lite för bra) på att rensa, särskillt när det gäller Activitys som den stoppar väldigt ofta.

Widgeten uppdateras sig själv men den kan inte hämta kanalinfo för detta tar för lång tid, därför så ber den tjänsen att göra detta. Det är Widgeten redan nu som initerarar en sådan uppdatering och har man ingen widget och tjänsten är avstängd så kommer den inte att starta heller. Tjänsten borde dock kunna göra stop på sig själv så fort den är klar så att Android kan rensa bort processen enklare.

Håller med om att användandet av AlarmManager skulle vara en lämplig lösning för att kolla podcasts.

Det kommer alltid finnas möjligheter till förbättringar, tyvärr så har man inte alltid så mycket tid som man skulle vilja på att pyssla med sina hobbyprojekt, men vi jobbar på att få in nya funktioner och önskemål när vi hinner.

11. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ja, jag borde sätta upp utvecklingsmiljö för Android hemma och hjälpa till lite. :) Om jag nu får någon tid över för sånt, jobbigt med jul..

12. Json

Json Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

13. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

14. Json

Json Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Super, tog den via market.
    använde först QR coden.. (är lat) :-)

Men appen funkar super.

Last edited: 9 dec 2009
  15. Gustaf87

Gustaf87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Klockren app, bra jobbat! Öppnade även portarna som tipsades om i tråden vilket fungerade klockrent. Kommer att användas vid MoDos matcher på jobbet :)

16. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

0.6

Nu ligger 0.6 uppe på market. Inga stora saker:

• Sleeptimer
    • Fix av julkanalernas feed pga ändring ifrån SR
    • Widget visar låtnamn (så mycket som får plats) ifall inget programnamn finns

Hoppas få lite mer tid efter jul så i alla fall ett enkelt stöd för podcasts kan fås med, ha tålamod ;)

17. WouldYouKindly

WouldYouKindly Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Ypperlig app.

Jag har ett litet problem med den, nämligen att den slutar spela 10-15 sekunder var 3-5e minut, vilket är extremt störande. Detta är över 3G (med 3 såklart), Cyaogen 4.2.5.

Är det bara jag som har det här problemet?

18. rauk84

rauk84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Står att 0.6an inte signerades korrekt när jag försöker installera..?

19. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Ifall du har en "gammal" version av programmet som du inte har tagit ifrån Market så måste du först avinstallera innan du kan ta Market versionen.

20. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

0.7

Nu har jag lagt upp 0.7 på market :).

Listan över nya funktioner är väldigt kort men förhoppningsvis uppskattad.

• Stöd för Podcast
    • Inställning för hämta info vid stop/puase

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.