Portering och uppsägningstid

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av doktorn, 28 nov 2011.

  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Hej gott folk!
    Jag genomförde en portering och fick efter det en saftig faktura från min tidigare operatör.
    Jag bestämde mig för att kolla upp vad som egentligen gäller för att förhoppningsvis få en bättre överföring för andra som också råkar i kläm.

    Följande har jag skickat till telekområdgivarna och ko, då jag trots fråga till tidigare leverantör inte fått ett nytt nummer kopplat till tjänsten jag alltså fortfarande betalar för:

    Vad säger ni? Är jag orimlig i mina krav som konsument, eller begår i själva verket operatören ett brott som inte ger mig möjligheten att använda tjänsten fram till uppsägningstiden förfallit?
     
  2. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tycker du skriver bra. :)
     
  3. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Tack. Vi får se om det gör någon nytta. Jag tror att jag är stekt, men det är en orimlighet i förfarandet och de här fasonerna borde inte få fortsätta.
     
  4. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Tycker du har helt rätt i sak och det borde faktiskt vara som så att ett utporterat nummer ersätts med ett nytt. Om operatören nu ska ha betalt.

    När jag flyttade från 3 så hade jag lång bidningstid kvar men då la dom mitt nummer på ett registerat kontantkort och gav mig ett nytt nummer på abonnemanget. Men detta efter att jag sagt att jag ville ha med mig numret när jag skulle "utomlands" och att abonnemanget skulle bli för dyrt.
     
  5. pumpe3

    pumpe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    Alla operatörer kör väl 3 månaders uppsägningstid idag, om man ska se det från andra hållet i ditt fall, så kunde du sagt upp tjänsten och använt den enligt gällande villkort och sen gjort en portering när det var dags (alternativt lagt porteringen 3 månader fram i tiden och sen gjort upp om avslut).
    Men jag förstår din frustration.
     
  6. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jo då. Det är inte uppsägningstiden som sådan jag var emot, utan att jag inte ens tilläts att lägga ett nytt nummer på abonnemanget.

    Jag var dock inne på en trebutik för en liten stund sedan och där fick jag veta att det visst gick och skulle kosta 250 spänn att lägga ett nytt nummer på abonnemanget.

    Det kom aldrig upp som alternativ hos telefonsupporten.

    Nu avstår jag det, för en månad har redan gått.
    Det kan vara bra för andra att veta som hamnar i samma sits ändå att allt inte är pest.
    Jag trivs inte med hur de kan lösa det, men det är med detta åtminstone inte omöjligt som de påstod i telefon.
     
    Last edited: 28 nov 2011
  7. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Jag förstår iofs tanken att du vill kunna använda något du betalar för MEN samtidigt så känns som att om man lämnar en operatör så gör man ju det av en anledning och då vill man oftast inte ha något med dem att göra för tillfället
     
  8. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Den 27 dec slutar mitt avtal gälla hos tre (imorgon) . Jag har 499 abb. Efter det datumet ska jag fan kunna flytta över till vilken jäkla operatör jag vill utan avgifter. Om jag däremot säger upp mitt abb hos tre kan jag då förstå att det är tre månaders uppsägningstid.

    Som det ser ut idag måste man vara påläst och kunnig för att utföra en portering.

    I mitt fall sänker jag mitt abb hos tre till 49 kr/mån om jag vill flytta så fort som möjligt (då får jag en slutfaktura på 49*3).

    Eller:

    Säger inte upp det, utan lägger porteringen TRE månader fram i tiden hos den operatör jag vill flytta över till. Alltså nånstans kring första mars.
     
  9. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    @foxman - är du helt säker på att du inte behöver säga upp det före portering?

    I ditt fall skulle jag nog be dem göra om abonnemangsformen till MiniPlus 49kr/mån.
    Säga upp abonnemanget och portera numret dagen efter abonnemanget slutar.

    Jag hade lagt in att avsluta mitt abonnemang hos 3 i höstas. Tänkte portera numret till Tele2 en vecka före uppsägningstiden gått ut men OM jag hade gjort det så hade 3 debiterat mig 3månaders till även fast det var uppsagt.
    Typ: Sade upp det till 17 november men ville portera numret till tele2 den 10 november.
    Kundtjänst avrådde och berättade att om jag gjorde det skulle jag blir debiterad 3månadsavgifter till trots att jag var så nära uppsägningsdagen.
     
  10. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Skojerifasoner i sådana fall.
    Kan inte vara lagligt för fem öre om du nu hade begärt uppsägning av abonnemanget i förväg, i så fall kan de ju inte ta betalt för en bindingstid/uppsägningstid som inte finns med i avtalet.
     
  11. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Tre månaders uppsägningstid (om det inte finns någon bindninstid) gäller, oavsett om du vill portera ut numret redan efter 2 månader. Då ska du bara faktureras för 1 månad, inte 3 nya.
     
  12. kruso

    kruso Guest

    En del abonnemang har en månad uppsägningstid men de flesta har tre månaders uppsägningstid (när eventuell bindningstid löpt ut). Det gäller att vara ute i god tid och meddela sin befintlig operatör att man önskar byta operatör tre månader fram i tiden.

    Alternativet är att lägga om till en abonnemangsform med lägre månadsavgift men då tar de flesta ut en avgift på runt 200 kr. För de som inte behagar att betala den avgiften brukar inte de som svarar vara helt omöjliga. :)
     
  13. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Då tar cirkusen ny vändning.
    På grund av tekniska brister i telias nät har jag fått mitt avtal hos halebop hävt. Jag har återgått till tre, men eftersom jag som god kund betalade hela slutfakturan i ett stycke är de otroligt ogina att ge mig rätt att använda det jag betalat för den sista tiden. Dock är jag rätt säker på att det specificerades hela tiden som min betalning skulle gälla på fakturan... Återkopplar när jag grävt mer i det juridiska getingboet.

    Sent from my Galaxy Nexus
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Lånar tråden lite. Är det någon som vet hur det är med bindningstid och uppsägningstid. Kan jag säga upp mitt abb. tre månader innan bindningstiden går ut och bli fri direkt eller måste jag vänta tills bindningstiden gått ut och vänta/betala ytterligare 3 månaders uppsägningstid?
     
  15. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Du kan säga upp det innan.

    Sent from my Galaxy Nexus