Positionering - Vad saknar du? Vad kan förbättras?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Cee, 14 mar 2012.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag håller på att spånar lite om en kommande app men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har en färdig positioneringsplattform att bygga på, frågan är bara hur jag ska använda den så att folk börjar använda min app i stor utsträckning.

    Vad använder ni för liknande tjänster idag? Vad saknar ni? Vilka existerande tjänster skulle kunna förbättras?

    Har tanken om att låta sociala nätverk vara en stor del av appen. En grej som jag själv har saknat ibland är att man kan dela med sig av sin position på ett enkelt sätt. Visst kan man skicka en koordinat från Google Maps, finns en och annan app som gör det med men många lämnar mycket att önska. Tänk att du är på väg till en kompis, möte eller liknande. Personen på andra sidan är stressad och undrar var du är stup i kvarten. Då skickar du bara en länk till en liten karta som hela tiden visar din färdade rutt samt var du är nu.

    En annan tanke var att man på ett liknande sätt kanske kan bestämma ett möte. Du väljer en kompis med samma app, ser avstånd till din kompis, du väljer var du vill ses, kompisen accepterar eller nekar.

    Det finns mycket appar som gör liknande saker idag, men som jag skrev tidigare så är många ganska kassa eller klumpiga. Jag vill göra en liten och smidig sak som alla kan använda på ett lätt sätt. En utmanare till TomTom eller liknande är alltså inte aktuellt.

    Tror att positionering har en bra framtid, vet inte riktigt vad som efterfrågas bara. Hoppas att folk kan vara snälla och ge mig lite hjälp på vägen :)
    Tack på förhand.
     
  2. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Låter som en grym app är på gång. Bra att du börjar med att fråga vad folk vill ha då det säkert finns många olika önskemål.

    Jag använder ingen liknande app idag, men ser flera användningsområden, i synnerhet för föräldrar och barn som vill hålla lite koll på varandra. Att visa exakt position hela tiden är lite integritetskränkande, men vissa kända ställen skulle man själv kunna dela automatiskt, t ex när man är hemma, på jobbet, på stamkrogen, i skolan eller hos bästisen.

    Tänk på att man kan ha flera av varje plats, t ex flera jobb eller hemma hos mamma repektive pappa.

    Ibland kan man vilja dela exakt position under en begränsad tid. Gör det gärna så enkelt som appen Shush.

    Platsen kan antingen delas direkt, t ex att man som förälder får en notifiering när barnet har kommit fram till skolan, eller on-demand att man ser positionen bara när man själv ber om det. Kan behöva konfigureras både av den som delar position och den som får informationen. Kan bli klurigt att få till utan att göra gräsnsnittet för komplicerat, men det borde gå.
     
  3. adsa

    adsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Skulle ju kunna gå att ha en notifiering hos den som tar emot förfrågan. "mamma vill veta när du kommer fram till skolan" Tillåt, tillåt alltid eller neka. "Peter vill veta vart du är" tillåt, tillåt 5 min, tillåt 10 min, neka osv.

    Men ju mer inställnigsmöjligheter man vill ha desto svårare blir det att få smidigt, samtidigt som många inställningsmöjligheter är väldigt kul :)