Positionering via Wifi

Diskussion i 'Allmänt' startad av qbase, 13 okt 2010.

  1. qbase

    qbase Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt man kan själv "hjälpa" google med deras positioneringstjänst via wifi? Som det är nu så har min telefon lärt sig och rapporterat in vilka trådlösa nät(mac-adresser) som finns där jag bor och på min arbetsplats. Jag får 60 meters noggrannhet i Google Maps utan att GPS:en är påslagen.
    Men jag skulle vilja att det fungerar lika bra att få en position på stan eller ex i ett köpcenter. Tyvärr har inte Sundsvall kartlagts av Google Street View ännu :cry:

    Funderade på om det hjälper om jag ex har Wardriver igång där jag vill att positioneringen skall fungera bättre. Jag förstår att det krävs X antal rapporter med Y:s noggranhet från Z olika enheter för att Google skall aktivera positionsdatat. Men många bäckar små så :cool:

    Skyhookwireless som har en liknande tjänst som bl a Apple och Samsung använder sig av har en presentation hur det fungerar http://www.skyhookwireless.com/howitworks/
     
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Nu är jag osäker, men när jag är hemma och ska få en position utan gps så får han relativt bra, ca 50 m fel.
    Samma sak på min ipod touch.

    Detta var innan google körde förbi med sin bil i somras (bor ca 100m ifrån riksvägen, men jag tror inte att nätet räcker ut dit)