positioneringshjälp i absolutelayout??

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av alioooop, 30 jun 2010.

1. alioooop

alioooop Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

tjaa :)
    det är så att jag har en meny som ska poppa upp över själva huvuddesignen.

har en absolutelayout som wrappar huvudlayouten och den där menyn som ska visas och försvinna när man trycker på en specifik knapp :)

men nu vill jag ändra position på den så att den poppar upp 50 dip ovanför nederkanten av skärmen, hur ska jag lösa detta? hittar inte hur jag kan börja räkna y-axeln från nederkanten o inte överkanten.... eller krävs detta en speciallösning, hur gör jag?

2. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om du inte vill använda vanliga menyer så finns det PopupWindow. Du kan sen via showAtLocation välja var den ska visas. Det är lite meck att få till men jag har portat Twitters quick actions och deras andra popup genom att använda en sådan så det går iaf. Har gjort det här för jobbets Android app men hoppas kunna släppa koden för det ganska snart om någon skulle vara intresserad.

3. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

tack men känns som jag helst vill använda min egna meny som ska poppa upp men det där får väl bli en nödlösning ifall jag inte lyckas fixa detta!! :)

4. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

löste detta med en liten fuling :) satte en LL ovanför som använder fill parent och sedan en under som har storleken för upphöjningen och sedan min meny mellan där :)

Kod:
     -----------
    |           |
    |           |
    |           |
     -----------
    |   meny    |
     -----------
    |___________|
    typ sådär :)

men har dock problem med att man kan trycka knappar o dylikt bakom menyn ifall jag inte har något innehåll som täcker det :\ hur löser jag detta?

Last edited: 30 jun 2010