Är också sjukt nöjd med min. Jämför med iphone 4 då den i mina ögon är måttstocken på mobilmarknaden än.
Gick från iphone 4 och visst är den fantastiskt bra. Respons och exakthet i skärmen är outstanding och trots mindre skärm upplever jag den mkt enklare att skriva på. Allt ang iphonen tyckte jag funkade så sjukt bra så det tillslut blev tråkigt
Man är låst till itunes och det känns som någon annan bestämmer över vad jag skall få göra med min mobil. Någon på andra sidan klotet har tex bestämt att jag inte skall få njuta av youtube i hög kvalité på resande fot trots ett megasuperdunderdatatrafik abb. Det kan man bara njuta av hemma i sitt wifi nätverk men då använder iaf jag hellre datorn.
Ljudet i iphonen är mkt bättre eller rättare sagt högtalaren när man tex kikar på film. Dock så klagade väldigt många på att de hörde en dåligt vid samtal och det har jag upplevt med tidigare iphones också. Nu med DHD är det tvärtom, inget klagande alls men lie sämre ljud i högtalaren och lägre volym om man använder tex hörlurar.
Iphone 4 har outstanding byggkvalitékänsla men den är inte det minsta skön att hålla i handen med sina skarpa kanter. 3Gs var ljusår skönare i fickan. DHD är lite mer knarrig med sina plastluckor men superskön i fickan och handen. Tycker den trots sin storlek upplevs smidigare än iphone 4. Nu är väl det subjektivt och beroende på hur stora fickor man har osv men ändå.
Batterikapaciteten upplever jag som ungefär dubbelt så bra i iphone 4. En stor skärm och Android drar mer ström helt enkelt men jag klarar mig lätt en hel dag med surf, mailsync, facebook, lite foto osv. Jag laddade ändå iphonen varje natt så för min del störs jag inte spec mkt. Med en smartphone så köper man ändå en ciggkabel till bilen och en extra usb till tex jobbet sen är man safe.
Surfupplevelsen är mkt bättre i DHD. Känns mkt snabb och med flash ser man sidorna som det är tänkt och precis som i datorn. Androids rendering av text som anpassar sig efter graden av zoom är helt fantastisk och det saknar iphonen. Med iphonen får man scrolla som en galning i sidled fram och tillbaks hela tiden när man läser text på en sida. DHD känns mkt snabb och har som jag känner det samma sköna känsla i touchen som iphonen. Det är egentligen bara när det gäller att skriva text som jag upplever iphonen bättre.
Ios4 vs Android är ju med en stor fråga. För ett tag sen när jag hade x10 och Legend så hade Android mkt att lära av ios. Nu tycker jag glappet har minskat betydligt och det känns som att Android är på stark frammarsch. HTC:s egna sense är fantastiskt snyggt och jag tycker hantering av kontakter och friend stream är toppen. Widgets kan man anpassa lite hur man vill och det är mkt roligare att pilla med. Ios är i sin tur ruskigt snyggt och fungerar hur bra som helst och betydligt enklare att handhava i mina ögon sett. Man kan inte göra precis som man vill men det är ganska outstanding på det man får, utseende och flyt i appar m.m
Android passar oss som vill mecka lite mer själva och fördjupa oss mer känns det som. Man slipper vara låst till itunes vilket är både bra och dåligt i mina ögon sett. Fördelen med itunes är att precis allt i hela luren säkerhetskopieras enkelt och skulle olyckan vara framme så tar man en ny iphone och syncar och den blir EXAKT som den gamla gällande precis allt. SMS, bilder, musik, mail, inställningar. Enkelheten igen i sin fulla prakt. Nackdelen här är att man inte kan tex organisera sina fotoalbum i mobilen, radera bilder m.m utan allt styrs genom itunes och datorn. Med Android så pluggar man bara in usb-kabeln och sen kan man föra över vad man vill och man kan tex använda den som en usb hårddisk för att flytta filer till och från jobbet m.m
Kameramässigt så är de ganska lika. Jag har inga problem med kameran i min DHD och den tar fina bilder. Upplever DHD lite bättre men det är ganska försumbart. Iphonen har lite bättre färghantering och man får oftast en "användbar" bild direkt utan knussel medans man får mickla lite mer med DHD för att få ut bästa resultat. Man har dock en mängd funktioner och inställningar att leka med. Återigen så kommer iphonens enkelhet in i bilden, man kan också använda "HDR" funktionen för att lyfta upp dunkla situationer och det funkar faktiskt toppen.
Summa summarum är att jag är sjukt nöjd med min DHD men har ändå svårt att säga vilken av ip4 och DHD som är bäst. De är bra på olika saker helt enkelt och det beror väl på vad man prioriterar. Den prefekta luren finns inte ännu men dessa 2 är i toppskiktet och man har mkt skoj med vilken av dom man än väljer.
Last edited: 20 februari 2011