Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Du har alltså polisanmält en person som inte har gjort något, men fick ett brev i sin brevlåda av Postnord?

    Är det korrekt uppfattat?
     
    jnsson och CABBAN05 gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skickade ett paket till en bekant i USA med mestadels svenskt godis i under fredagen, med EMS Express, men ännu har inte USPS tagit emot försändelsen. Stod att den skulle vara framme inom 3-4 vardagar, vilket verkar lite optimistiskt med tanke på att det är torsdag idag.

    Står bara så här:
    upload_2022-2-17_15-8-19.png

    Någon som skickat till USA nyligen? Hur lång tid tog det för paketet att komma fram?
     
  3. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Nej helt fel uppfattat, om jag inte får tillbaka det och vidareskickat av denne då blir det anmälan. ;-) men det löste sig tror jag
    Det är inget brev det är express med massa grejer i... Ser inge fel med det, folk har anmäler hela tiden när de inte får sina varor osv
     
    Last edited: 17 feb 2022
  4. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Söndag till fredag har jag sett och även tömt själv.
    Kan vara så att i storstäderna kan ha funnits lördagstömmning.
     
  5. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    PostNord har ändrat tömning av postlådor. Nu tömmer de endast måndag till fredag.
    På många lådor så tömmer de kl 9. En del kl 13
    Plus att det är varannan dag leverans så som det skrivits om redan.
    Och hinner ditt brev inte med sista lastbilen så åker den iväg nästa dag.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Fan vad pengar postnord måste ha sparat in i år... nu när de inte leverar brev varje dag längre...

    Märkligt att inte Miljömupparna nu under den tiden de haft möjligthet och sitter kvar i regeringen att de inte propagerat mer för digital post. Det borde alltid finnas möjligthet att få alla typer av brev som digitalt... Förbjud all reklam i brevlåda framförallt! Kyrkonytt tex... skickas ju ut till hela sveriges befolkning.. och de går inte nånstanns att anmäla att man inte vill ha skiten då de inte räknas som "reklam" tydligen... blir enormt många tidningar!!! samma gäller det förbannade postkod lotteriet som man måste flera gånger säga till att ge fan i att skicka skiten för att de ska respektera...

    En väldigt stor del av befolkningen behöver i stort sett ingen brevlåda. Det enda är om man vill beställa mindre paket som får plats i brevlådan..

    Det är väldigt synd att man inte kan använda alll denna reklam som toalett pappper... men inte ens duger det till
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Var inte överallt. Men det var en stor brevlåda inne på Stora Coop nära mig som tömdes på helger förut.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tyvärr är det många institutioner som inte vill skicka elektroniska brev ännu. P.g.a. försämrat hälso-tillstånd under det senaste året har jag rätt många kontakter med sjukvården. Trots att jag har Kivra-brevlåda och har kryssat i på 1177.se att jag vill ha elektronisk kommunikation så fortsätter vården att skicka alla kallelser och annan kommunikation med papperspost. Så brevlådan behövs tyvärr ett tag till, men det är nästan bara brev från sjukvården som hamnar i den.
     
    geobjork och Oceanic gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Intressant, har inte ens något minne att jag fått den tidningen de senaste 25 åren...
     
    stelex gillar detta.
  10. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Vad fan har hänt med Postmords hemleveranser?

    Förut kunde man (jag) välja mellan olika dagar. Och leveransen var typ 14-17.

    Nu går det inte att välja dag. Och leveransen är 09-15. Kommer helt utan förvarning. Vilken sjuk försämring...
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    För min del får Postnord gärna gå ner till att dela ut brev en gång i veckan, det räcker.
    Varannandagsutdelning kan säkert ha hjälpt dem att vända röda siffror till lönsamhet.

    När det gäller att slippa reklam så finns det några väldigt enkla metoder som kan genomföras, för att slippa all reklam i brevlådan.
    För det första kan man lägga in en reklamspärr i Statens personadressregister (SPAR). Det är genom SPAR som Skatteverket säljer adressuppgifter till många företag som gör reklamutskick. Man kan också lägga in en reklamspärr hos NIX Adresserat. Bägge dessa spärrar är gratis och tar några minuter att fixa med Bank-ID. Jag kan inte minnas senast jag fick reklam i brevlådan, så spärrarna fungerar och är ett effektivt skydd. Kommer definitivt sluta komma Postkodlotteriet till dig efter det.
    Att sätta upp en lapp på brevlådan "nej tack till reklam" räcker inte. En sådan lapp stoppar endast oadresserad reklam. Adresserad reklam, där ditt namn och din adress står på försändelsen, är brevföretagen skyldiga att dela ut (de kan ju inte på egen hand ta ställning till vad som är reklam och vad som är saker du faktiskt beställt/vill ha, så vore såklart orimligt om de skulle slänga utskick som har ditt namn på sig). Därför hjälper inte en lapp på brevlådan mot sån reklam, istället måste man använda spärrarna ovan för att slippa sånt, så att företagen inte får din adress från första början.
    Texten "nej tack till reklam" är inte heller tillräcklig. Det ska stå "nej tack till gratistidningar och reklam" för att vara heltäckande, reklamutdelarna gör skillnad på reklam och gratistidningar. Med sådan text slipper man alla oadresserade utskick, med undantag för samhällsinformation, typ kommunala utskick och liknande. Att Svenska kyrkans tidning är "samhällsinformation" tror jag knappast.

    Med dels en sådan lapp på brevlådan, dels dessa två spärrar nämnda ovan så får man ingen reklam i princip. Bonus: Man kan också lägga in en reklamspärr hos Transportstyrelsen, och en reklamspärr hos Bolagsverket. Det är om man har bil eller företag vill säga. Har ett svagt minne av att Jordbruksverket kan ha något liknande, för hundägare.

    När det gäller utskick från Svenska kyrkan, är du medlem i kyrkan? (Det är man sedan födseln i normala fall). Jag har gått ur svenska kyrkan, vilket kanske gör skillnad. Har i alla fall aldrig fått eller sett "Kyrkonytt", så stämmer ju inte att hela svenska befolkningen får den. Om du hör av dig till Svenska kyrkan eller din lokala församling och meddelar att du inte önskar utskick likt dessa, så bör de respektera det (kanske rent av att GDPR förbjuder dem att fortsätta, alternativt marknadsföringslagen eller liknande lagstiftning). Kolla om ditt namn står på tidningen eller inte - är den adresserad till dig eller oadresserad? Beroende på svaret är det olika vägar du kan gå för att få stopp på utskicket.

    Det finns ju en del andra knep jag skulle kunna tipsa om som påminner om ovanstående spärrar, typ Skatteverkets tjänst för att spärra obehörig adressändring, och motsvarande dito hos Svensk adressändring (Adresslåset). Även spärr av obehöriga ombud hos Skatteverket, och Bolagsverkets spärr av registrering som "målvakt" i föreningar och liknande. Samt spärr hos Klarna och Qliro för fakturaköp utan Bank-ID-verifiering. Men det är OT i denna tråd..

    Sjukt hur långsamt digitala utskick gått framåt. År 2017-2020 hände typ ingenting på den fronten, men det har ändå börjat hända saker de senaste 1-2 åren tycker jag. Göteborgs kommun verkar ju ha satt igång ett större projekt att ansluta samtliga förvaltningar och kommunala bolag till Kivra (med ospecificerad tidsplan), så det sker en del i rätt riktning.
    Vårdens och 1177:s digitala utbud är väl väldigt spretande och skiljer stort beroende på region. Olika mottagningar inom samma region verkar ha kommit olika långt i sina digitaliseringar också, kanske att du haft otur med en "långsam" mottagning som ej infört digitala kallelser. Undrar vilken region som kommit längst? Har för mig att jag såg en sammanställning över det nånstans på 1177 nån gång.
    Folktandvården skickar ju första kallelsen över brev, men sedan påminnelse över sms. Jag bad för två år sedan att få bägge utskicken över sms, vilket tandläkaren gick med på att lägga in efter att ha informerat mig att skälet till förfarandet är att de är rädda för att patienten bytt telefonnummer. Jag informerade att jag absolut inte tänker byta telefonnummer under min livstid, och han lovade att lägga in det åt mig. Blir kul att se om några månader om det funkar, när jag förväntar mig att bli kallad.

    Håller tummarna för att hälsan går åt rätt håll!
     
    Baggen och Heleg gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det är du inte länge. Du blir däremot medlem när du döps."Medlem blir du genom att döpa dig – om du inte sedan tidigare är döpt i en kristen kyrka." Källa: Medlemskap
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har nu varit på undersökning hos fyra olika instanser inom vården. Min lokala vårdcentral, en mottagning på Östra Sjukhuset, en annan på Sahlgrenska och nu senast Carlanderska Sjukhuset. Samtliga skickar endast papperspost. Så i mitt fall är det inte bara en enstaka mottagning.

    Men det kan säkert skilja mellan olika regioner. Västra Götaland som jag tillhör verkar inte tillhöra de snabbare vad gäller digitalisering.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag har en nej tack till reklam skylt på dörren som funkar bra. Vissa gratistidningar kommer man inte undan. De brukar ha samhällsinformation ibland. Information från kommunen eller Folkhälsomyndigheten etc..

    Då räknas de inte som ren reklam. Men man slipper det mesta i vart fall.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 29 mar 2022
  16. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Johnh3 gillar detta.
  17. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Någon som beställt från postnords e-butik?
    Köpte lite kuvert. Inloggad så står det status: Levererad.
    Men ingen information per mail att det är skickat och på vilket sätt. Har någon erfarenhet från hur leverans från deras e-butik fungerar i praktiken?
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är flera år sedan jag köpte något där. Men då levererades det som vanligt brev.
     
    Droid_296 gillar detta.
  19. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Du hade rätt :). Min leverans var för stor för postboxen, så fick hämta ut hos ombud.
     
    svenix gillar detta.
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag såg att Postnords app har stöd för inloggning nu, enligt Google Plays versionshistorik. Någon som har ett konto, vad kan man göra? Funderar på om t.ex. min historik över mottagna och skickade paket skulle sparas i kontot.

    Annan fråga: I min butik så kostar frimärke 13 kr och ett litet kuvert (A4 vikt på mitten) 3 kr, om jag minns rätt. Det borde väl finnas möjlighet att köpa förfrankerat kuvert också, och slippa klistra frimärke manuellt. Jag antar att mitt postombud säljer något sådant. Någon som har koll, vad är mest prisvärt, att köpa kuvert och frimärke var för sig eller köpa förfrankerat kuvert, eller kostar det ungefär lika mycket? Jag vill bara skicka ett vanligt utskrivet papper som inte väger något, jag har dålig koll på om förfrankerade kuvert innebär massa dyra extratjänster eller kanske tillåter extra vikt och blir dyrare av den anledningen.