Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, knepig sits!

    Förstår till att börja med inte varför EG vägrar ta emot den i butik/göra ett återköp, då du som du säger givetvis har full rätt att göra så enligt lagen om distansavtal. Det låter helt orimligt. Finns en tråd för Elgiganten i forumet tror jag, om du vill nämna det där. Gav de någon förklaring till varför du tvunget skulle behöva posta in den?

    Tyvärr kommer de nog argumentera för att det är ditt ansvar att se till att kvittot du fått vid inlämningen matchar speditören, men det är ju väldigt enkelt att förbise. Jag har nog aldrig kontrollerat vad det står på inlämningskvittot, brukar bara dumpa det i väskan, men om det nu är så dumt att Brings etiketter går in Postnords terminaler så...får man nog börja kontrollera detta bättre.

    Kan inte se några större möjligheter att agera annorlunda än vad du redan gjort. Visst, man kan möjligen lasta ombudet för missen, men det kommer förmodligen inte att leda någonstans/vara värt det besvär och tid det skulle medföra. Det vill säga annat än om de vill ta det som en "goodwill-smäll", men det är nog tveksamt (?).

    Kanske någon annan har bättre förslag.
     
  2. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Skulle gissa på att det ligger och samlar damm på någon av Postnords terminaler tills någon från Bring kommer och hämtar upp det. Alternativt hamnar det på Postnords ”adresslöst gods-avdelning” i Jönköping ett tag. Slutar det med att den inte dyker upp så är det ju ombudet som är boven i dramat.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag tycker jag känner igen historien. Har du skrivet om det tidigare?
     
  4. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tycker att Postnord har blivit lite långsammare de senaste veckorna/månaderna. Innan var en nattlig sortering för 1:aklass brev/MyPack nästan alltid en garanti för att paketet också skulle levereras samma dag men nu tycks det ta en och inte sällan två dagar extra jämfört med hur det alltid varit tidigare. Appen brukar "beräkna" leverans samma dag men det är nästan aldrig det stämmer nu. Är det fler som har upplevt detta?
     
  5. Henkesthlm

    Henkesthlm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2016
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab 4
    Butikerna vill väl inte ta emot den på grund av att det är knepigare att sälja öppnade kartonger. Fick ingen anledning till att jag behövde skicka per post, men antar att kundservice har mer kunskap om vad ångerrätten innebär så dom vågade inte neka.

    Jag pratade med hallåkonsument och deras råd var att kort och gott skriva till EG "Jag har följt era instruktioner för retur, mitt ansvar för varan försvann när jag lämnade det till ombudet".
    Nu är jag partisk i ämnet, men det är väl inte mitt ansvar att utbilda postombudet att hantera paket. Bring har anlitat ombudet för att ta hand om deras paket, ifall dom gör ett misstag är det mellan dom.
    I vilket fall ska jag prova det hon föreslog, vägrar dom får jag ta det vidare till ARN. Trist att lägga tid och energi på, samt att handläggningen hos ARN kan vara ett halvår..

    Det är möjligt, men jag börjar undrar hur deras hantering ser ut på terminalerna. Gör man inget försök att få felsorterade paket att komma till rätta?

    Nix, det är första gången jag skriver om det. Kanske någon annan som hamnat i en liknande situation?
     
    Kristy gillar detta.
  6. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att det har någon högre prioritet eftersom det inte drabbar firman det ligger hos. Vet att lokala DHL-terminalen brukar höra av sig till Postnord nån gång varannan månad när dom har ett gäng felskickade paket som ligger och skräpar.
    Hoppas det löser sig!
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Den uppgiften var ju intressant. Får jag fråga var du fått informationen ifrån, och hur säker den är? Om du kan säga.
    Låter som oacceptabelt lång tid.

    Om det är ett misstag som lätt går att upptäcka och identifiera orsaken bakom (såsom att paketet ska till ett annat fraktföretag), så kan man ju tycka att terminalerna i respektive stad kan göra upp "lokalt" och rätta till misstag hyfsat enkelt. Men skulle inte förvåna mig om det sköts centraliserat från en plats i landet, med särskild köordning och lång utredningstid osv...
     
    Kristy gillar detta.
  8. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Jobbade där ett tag för några år sedan. Paketen hade ofta ett lager med ”terminaldamm” på sig och avsändningsdatum en eller två månader bakåt i tiden. Men det kan ju säkert skilja sig mycket beroende på var paketet har oturen att hamna.
     
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Om ett paket lämnar postombudet så stannar paketet när det blir helg fortsätter transporten söndag kväll eller fortsätter transporten på måndag igen?
     
  10. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Tidigt måndag morgon.
     
  11. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    602
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
  12. Henkesthlm

    Henkesthlm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2016
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab 4
    Uppdatering på detta:

    Som några gissade så dök paketet plötsligt upp hos Bring och levererades till Elgiganten strax därefter. Sen var Elgigantens hantering långsam och det tog två veckor samt mailväxling för att dom skulle hantera returen.

    Nå väl, slutet gott allting gott.

    Tack för hjälpen allesammans! :)
     
    Asawi, svenix och Kristy gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Igår visades ett felmeddelande inne i postnord-appen om att spårningen inte fungerar för alla användare.
    För mig verkar notiser ha dröjt några timmar igår, i övrigt vet jag inte om jag märkt av problemet.

    Däremot såg jag detta idag på morgonen:
    [​IMG]
    Någon som vet vad som åsyftas med "Delayed operation"? Har inte sett det innan. Funderar på om det gäller mitt paket specifikt, eller om de åsyftar terminalens verksamhet snarare.
    Paketet har ju åtminstone scannats vid paketterminalen i Härryda, jag funderar ju på om det kommer gå vidare därifrån idag eller fastna där.


    Vad gäller postnords paketboxar, enda sättet att öppna en sån är med bank-id eller, man kan inte få en engångskod (som Instabox) eller få en anhörig att hämta paketet eller?
     
  14. patrick0209

    patrick0209 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tre (3)
    Telefon:
    Phone 13 Pro Max 256GB Sierra Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre (3)
    Telefon:
    Phone 13 Pro Max 256GB Sierra Blue
    Platta:
    iPad Pro 11-tum (3:e generationen
    Övrigt:
    Apple Watch 45mm Blue (series 7)
    Ska köpa en större produkt som kräver hemleverans
    Och företaget skickar med PostNord hemleverans dagtid

    Kan man välja dag för leverans och ev någon tidsintervall ?
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Dag brukar man kunna välja. Om man kan styra tiden beror på de lokala förutsättningarna.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag har bara upplevt problem med Postnord hemleverans, jag kan iofs haft otur men jag skulle inte lita på informationen de lovar, såsom klockslag och datum.
    Om möjligt är mitt råd faktiskt att skicka paketet till någon bekant som bor i villa, som brukar vara hemma, typ en släkting som är pensionär, om man har en sådan.
    Vill minnas att i mitt fall så hade jag angett en tydlig instruktion för hur hemleveransen kunde göras säkert, då det fanns en öppen port i planket vid radhuset en släkting bor i, där paketet smidigt kunde ställas in så att ingen ser det. Istället var det placerat direkt i gången i radhusområdet, där massa folk måste ha sett det innan vi kunde plocka in det. Blev inte stulet som tur var. De struntade helt i en väldigt lätt och smidig instruktion, som hade tagit fem sekunder extra.

    Det gick att välja datum och tidsintervaller (typ kl 12-16, 16-20 eller liknande). Vill minnas att min bekanta var ledig hela dagen jag hade valt, hon skulle ha tagit emot det, men givetvis kom paketet inte den dagen vi bokat in, utan dagen efteråt, när ingen var hemma.
    Nästa paket med Postnord hemleverans skickade vi till en annan person, pensionär, som är hemma hela dagarna. Det kändes bättre, men fick ändå åka över halva stan för att hämta det. Tacka "hemleverans". Betyder snarare "du måste vara hemma hela dagen".
     
  17. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Undrar vad som hände hos PostNord i natt. Har beställt tre paket som skickades igår, ett kom fram och är uthämtat och på de två andra står det försenad transport.
    Skärmavbild 2023-03-21 kl. 11.16.01.jpg
     
  18. Becs9310

    Becs9310 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2023
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har också haft mycket problem med Postnord den senaste veckan. Hade ett paket som sorterades i Jönköping i Fredags kväll, nästa notering är i Umeå igår Måndag. Notera att jag bor i Örebro. Ska bli spännande att se vad som kan vara fel med paketet. Borde ju inte skickas till Umeå när mottagarort är Örebro.

    Sen problem med 1:a klass varubrev som igår var lastat för utkörning kl 09.00 för att sedan inte komma alls, där nästa notering är att det idag är lastat för utkörning ungefär samma tid.

    Har även två paket från samma avsändare som skulle kommit i Torsdags, som jag via "Mina Paket"-appen fick reda på att de stoppats för att de varit skadade. Ingen notering alls i Postappen, där stod det bara att sista sorteringen var Torsdag 00.23 ungefär. Fick ett av dessa paket igår och ett finns idag att hämta ut. Står fortfarande inget om skada eller att de stoppats i Postappen utan endast i "Mina Paket"-appen. Skumt tycker jag.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Om du kollar i postnords webbtjänst för spårning, istället för i appen, syns något av de påstådda problemen där?
     
  20. Becs9310

    Becs9310 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2023
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Nej, ingen annan information där mot postappen. Väldigt skumt att ”Mina Paket” kunde plocka upp det. För båda paketen var lagade, inget trasigt eller saknades i alla fall.