Postnord och Tullverket överens: Dyrare handla på Wish (och andra sidor som säljer från Kina)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 19 jan 2018.

  1. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jag har firma och jobbade under en period med att importera från Kina. Jag införtullade då grejorna själv. Det gick till så att varorna kom med båt och lastades om på lastbil och kördes till ett av speditören utsett lager hyfsat nära mig (8mil). Jag fick då betala speditören för omlastning och transport. Mindre grejor kommer ju med flyg till någon av landets flygplatser. Det fanns ett antal tullklareringskontor där man kan lämna blanketterna som man fyllt i enligt konstens alla regler med tullkoder moms osv. Minns att det var ganska drygt. På tullpappret skulle framgå varans typ,ursprung,värde och tull beräknades på varans värde inkl frakt. Sedan lades moms på det hela beloppet och man betalade tullpersonalen på plats (blev ett påslag på ca 30% allt som allt). Därefter bar det iväg till lagret för att hämta grejorna och köra hem igen. Man kan naturligtvis köpa tjänsten att någon gör det åt en också. Tror inte att postnord är intresserade av att låta gemene man göra jobbet...
     
    mul gillar detta.
  2. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Om DHL paketet mellanlandar i EU ja. Annars får du själv betala momsen.
     
    jnsson gillar detta.
  3. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Då bedriver du plötsligt näringsverksamhet och måste ha fskatt enligt skatteverket.
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Problemen med privat import från tredje land är inte enbart tullen, utan även hur man ska kunna bevisa att alla andra lagar och regler följs.

    T.ex. men inte enbart CE märkning för elprodukter, förbjudna kemikalier i plast och textil, osv.

    Det har förekommet i andra länder (Spanien tror jag, Ryska Federationen, vissa länder i Sydamerika) att privatimporterade produkter inte har släppts in i landet av tullen just pga importören inte har kunnat visa upp intyg på sådana saker.

    Addendum:

    Här är ett sådant fall, oklart vilket land, men gissar på Spanien:

    Xiaomi Mi Mix Declaration Of Conformity/certificate

    Discussion in 'Xiaomi Mi Mix' started by hudy87, May 5, 2017.

    May 9, 2017

    For the Customs Office for my territory the CCC mark is not the same such CE mark.
    If the phone dosn't have printed CE mark on back cover or package, they want to return the package to the sender.
    I choose the ali standard shipping, package was sent by post mail service.
     
    Last edited: 20 jan 2018
    mul gillar detta.
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    saxat från tullverkets sida
    Om du beställer en vara från ett företag inom EU som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU (till exempel USA) gäller samma regler som om du gör din beställning direkt från ett land utanför EU-
    betyder att köpet från 24.se blir det du som kommer att åka på tullavgift och moms.
    de har sett till att de alltid kan pungslå dig då detta även gäller begagnade varor!. Enda jag inte kan hitta är om de kan "momsa" privatpaket. det får väl sättas upp en "privat" ompackningstjänst i något billigt land som "privatpaketerar" paketen istället.
     
  6. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Nej ,

    Dom menar om du dropshippar varan . Tex om jag säljer en telefon på tradera och sedan beställer den från Kina direkt till slutkund
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    du är inte ett företag. det står klart och tydligt FÖRETAG, alltså som 24.se. det finns många företag där ute som dropshippar det mesta och det är alltså ditt ansvar som köpare att betala momsen (och straffavgiften) när du beställer från dessa företag. (exempelvis lightinthebox) detta torde sätta stopp för den mesta handeln över eu gränser. blir bara några stora kvar som tar in valda varor och kan sätta vilka hutlösa priser de vill.
     
    Last edited: 20 jan 2018
  8. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    finns det inte gräns på hur mkt man ska tjäna?
     
  9. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jo , jag är företag !
     
  10. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Gäller från första kronan när inköp görs i syfte att tjäna pengar
     
    ingfre och flat7 gillar detta.
  11. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Alltså ni missar något här .


    Det har varit såhär hela tiden i många många år , ända skillnaden är att posten inte har skött sin del i detta . Det är alltså inget nytt som har hänt .
     
    jnsson och Gubben i Kalmar gillar detta.
  12. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    D
    Skrev jag att man slapp det?. [emoji14] Med DHL/UPS betalar man alltid tull/ moms.
     
    flat7 gillar detta.
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    ber om ursäkt att jag inte förstod att du med användarnamn Oneplus2 naturligtvis representerar ett företag. är Oneplus2 ditt företagsnamn eller?

    Eller är du bara en av alla andra privata aktörerna som säljer kinaskräp direkt från kina på tradera.
     
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    det verkar som om, när man läser https://www.skatteverket.se/downloa...676/moms-vid-utrikeshandel-skv560-utgava7.pdf (den som fortfarande gäller) att man även måste betala moms på det reella värdet på en gåva från en privatperson utanför eu om värdet på gåvan är över 500kr (gåvor från företag 300kr). idag talar man ju om att ta ut detta från första kronan, alltså kommer ALLA paket oavsett avsändare att få momspåslag och "avgift" om paketet kommer utanför EU.
     
    bernard gillar detta.
  15. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Exakt så har jag också förstått det. Med nya förslaget kommer postnord döda alla brevförsändelser från länder utanför EU med låga värden.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men här måste man mena om varan sedan går direkt från USA->mottagaren, och inte USA->EU-land (där varan förtullas /momsas av företaget) -> Mottagare?

    Vad kineserna gör i dagsläget är väl att utnyttja kryphål för att minimera moms/tull, och därför kan erbjuda bättre priser även från sina EU-lager. De baserar också sina lager i de EU-länder som har lägst momssatser.

    Vidare är det ju så att tillverkarna inte sällan har ett intresse eller rentav äger delar av stora kinesiska e-handlare, så det är färre som delar på kakan i slutändan.

    EU kommer behöva bli ett fort med höga murar för att hålla ute kineserna, så att EU-baserade e-handlare kan lägga på sina påslag för att göra vinst.
     
    Last edited: 20 jan 2018
  17. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Självklart är det rätt att vi bör betala tull+moms på de varor som kommer till Sverige.
    Efter att, likt flat7, ha genomlidigt plågan att använda tullverkets system för tullklarering skulle jag aldrig utsätta mig för det arbetet för någon hundralapp. Frågan som bör lyftas är snarare varför vi likt exv. Australien inte har ett de minimis-värde som är rimligt satt. Någonstans mellan 5-10 000kr upplever jag som en okej gräns för att det skall löna sig för staten. Arbetskraft är dyrt.

    edit: Ser nu att Australien sänker gränsen. Det var inte så bra!
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Australien är ett rätt bra exempel på där överdriven protektionism leder till en skev marknad. Elektronik och många andra importvaror är förhållandevis dyrt i Australien vs andra delar av världen.
     
    ingfre och Anne Droid gillar detta.
  19. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det är jag medveten om. Samma sak gäller exempelvis kläder. Eller rättare sagt, det är det jag har bäst koll på. De har dock, likt USA, en i mina ögon mer hållbar lagstiftning vad rör privatimport.

    Något jag var medveten om var att alla(?) EU-länder tycks ha en gräns för privatimport 150/22€. Det försvårar det hela.
     
    bernard gillar detta.
  20. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag förklarade bara hur det fungerar , var absolut inte meningen att personligt kränka dig så du behövde bli otrevlig för att kunna hävda dig .

    24.se som du tar i ditt exempel har lager i Sverige och inte i Kina . Deras varor skickas inte från Kina direkt till slutkund . Så nej du skall inte betala tull och moms på köp där .

    Däremot om du köper en vara från AliExpress eller från ett företag baserat i Sverige som skickar varan direkt från Kina hem till dig ligger det på dig .

    Men så har det varit hela tiden så det är inget nytt . Posten har redan tidigare ibland förtullat paket och skickat faktura till privatpersoner som handlat utanför EU. Bara det att dom har inge brytt sig om små paket .

    Problemet idag verkar ju vara att typ 99% av Sveriges befolkning har massa rika Kineser i släkten som skickar nya varor som gåvor till dem helt utan anledning . Det är framför allt dessa som kommer få det svårare . Då det inte finns så många riks kineser med släktingar i Sverige .


    Samma sak gäller ju om du själv reser utanför EU och handlar med dig saker hem , dessa skall också momsas igentligen .

    Posten har tidigare varit mycket hårdare på varor från USA som ofta fastnade i tullen .

    Sedan har jag ingen anledning att ha mitt företagsnamn som mitt alias på ett nätforum . Så vad det har med saken att göra vet jag faktiskt inte .

    Och nej jag säljer inte ”kina skräp” på tradera . Men vi importerar mycket varor från Asien
     
    svenix gillar detta.