POV 10" Mobii Tegra2 - Diskussionstråd

Discussion in 'Övriga tablets' started by behnaam, Feb 9, 2011.

1. mangeP

mangeP Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vart har du sett pris på denna modell?

EDIT: Jag gick in på prisjakt och den finns där, jag erkänner mig glatt som dagens idiot! EDIT

Last edited: Mar 15, 2011
  2. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Menar du att man kan streama med en samba utdelning? Humm , får kolla om jag kan konfigurera det i min mediaserver. Tror det knappt dock. Förstår inte riktigt vad du menar med "inte hittat en vettig samba utdelning" , det är väl samba i windows som standard?

3. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    OK blandar kanske ihop NFS og Samba men jag menar en helt vanlig nätverksdelning i Windowsmiljö till det använder jag Ghost Commander med Samba-plugin för att ansluta till mappen på datorn och sen kopiera ner på SD-kortet... för att SEN avspela i Rockplayer - omständigt men de går.

4. baker666

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Ok , got it. Testat detta på telefonen med ES Filemanager men det fukade inge vidare. Ska ta en titt på Ghostcommander. Bara o hålla tummarna att plattan kommar innan helgen också nu.

5. johan_kred

johan_kred Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick det att fungera med rock player och File Expert med SMB plugin

Sent from my MoDaCo Custom ROM for the Advent Vega r8 using Tapatalk

6. candyraver

Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Great! Men då gör du som jag - för över och sen spelar?

7. johan_kred

MINA ENHETER

Nä jag strömmar, uppspelningen startar direkt.

Sent from my MoDaCo Custom ROM for the Advent Vega r8 using Tapatalk

8. dav5id

dav5id Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur flyter filmerna när du spelar dom ?

9. jamas

jamas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur är skärmen på Mobii:n? Hittar väldigt lite information om specsen på det. Betraktningsvinkel, typ av LCD, färgåtergivning m.m.

10. Swedroidman

Swedroidman Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
  11. baker666

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag har hittat nåt liknande som funkar på telefonen iaf. Plattan kommer nog idag! 8) Det heter Upnplay eller liknande. Det hittar min upnp mediaserver (med dlna) allt är snabbt och smidigt. Den syncar lite i början, då kan det hacka och lite grann om man hoppar fram en bit i filmen men det handlar om en eller 2 sekunder typ sen funkar det.

Testade även en 720p .mkv (i rockplayer , på en desire) det hackade men jag antar för tillfället att det är desirens fel.

Jag kör alltså rockplayer och UPnPlay

12. baker666

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Ser sweet ut. Tror jag ska köpa en docka till min också sen. Ser att det är hdmi ut på den. Perfekt o ställa bredvid Tvn då ju 8)

13. candyraver

Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Synd den är omotiverad dyr...

14. baker666

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Nu har plattan anlänt. 8) Fick lite bad vibes när touchen var helt död på språkval... Bootade om så funkade det. Nu blir det laddning och fixa market. Tjohooo.

Edit: Tror inte att din guide funkar för att lägga in Market Behnaam. En användare längre ner har dock ett fungerande tips, men jag fick ändå stopp när allt var klart , för då funkade inte längre wifi , stod bara 'fel' på knappen när man skulle försöka slå på/av osv. Tror att nåt i Pauls 'paket' inte funkar med 1.09 mjukvaran (som plattan levererades med nu)

För att få rätt på detta så tog jag nästa steg istället och körde Advent-Vega -> Modaco Custom v8 och nu funkar allt.

.mkv uppspelning var lite sådär , men ska fixa lite fler och testa vidare. Tror det har med vilken encoding det är , det jag har testat är x264 och det kanske inte proppen har stöd för , Rockplayer försöker men lyckas inte så bra. Artefakter osv. 1080p .avi är INGA problem.

Betraktningsvinkel på skärmen är sämre än jag hoppats. Jag vågar inte tänka på hur din laptop är som hade sämre Behnaam? Svårt att få till bra vinkel när man ligger i sängen och tittar tex. Kanske en något man ska vänja sig vid men det är rätt svårt att hitta ett bra sätt att ha plattan i knät och sitta och surfa. (skriva url osv tänker jag på) och samtidigt ha bra vinkel.

I övrig har jag fått allt att funka. Streaming från Upnp mediaserver. Market är igång , smal statusbar osv osv. Nu blir det pill med utseende som nästa steg. Ska forska mer i hur bra den Recoveryn som finns funkar och ev. lägga in den. Kanske tar en titt på CM6 eller 7 också.

Om man inte har köpt en massa appar på Market , och inte bryr sig så mkt om vilket OS det är i plattan , då hade jag hellre tagit iPad är väl slutsatsen. Bryr man sig om det , så känns denna hyfsat prisvärd. (Jag har inte riktig koll på hur pass vass proppen i denna är jämfört med en iPad men det jag sett i grafikväg hittills är inget som inte funkar på iPad...)

Mina intryck efter första kvällen med POV Mobii. 8)

edit2: Jag inser nu att jag låter väldigt negativ och det är jag faktiskt inte. Betraktningsvinkeln är inget jättebekymmer , och man 'lär sig leva med det' antar jag. Jag trodde dock att den skulle vara bättre, OCH det är såhärlångt det enda negativa jag kan se. Skärmen är helt ok i övrigt. Körde en 1080p .avi som sagt och det är mjukt och ser fantastiskt ut. Ljudet i högtalarna är kanske inte HiFi men det funkar hur bra som helst för slötittning på tv-serier och filmer , som är det man använder en platta till , i min skalle iaf. Om jag vill se en fet film med allt vad det innebär då drar jag igång TV'n med hemmabio osv...

Last edited: Mar 18, 2011
  15. johan_kred

MINA ENHETER

Perfekt, verkar dock vara lite problem med att hoppa framåt i filmen.

16. behnaam

behnaam Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Angående skärmens betraktningsvinklar:
    Det som jag tycker är värre på min bärbara är att färgerna blir inverterade nästan när man kollar på den från sidan, något som plattan inte gör lika mycket som min bärbara.

Men jag undersökte lite kring POV Mobii's skärm för några månader sen, genom att öppna upp plattan och kika på det interna. Mina resultat postade jag i denna tråd på Modaco's forum.

Här finns en spreadsheet som en kille på xda har gjort med info om alla olika plattors skärmar (alltså de första tegra 2 plattorna, t.ex. folion, gtab, zpad osv.)

Som du kan se så finns det endast 2st skärmar som passar plattan storleksmässigt samt har bättre betraktningsvinklar än skärmen som redan finns i plattan. Alltså är skärmen i samma klass som Viewsonics G-tablet, Toshibas Folio 100 och Malatas Zpad.

Varför använder sig tillverkarna av dessa skärmar? Jo, eftersom att dom outsourcar det mesta, så blir det svårt att få tillgång till de högkvalitativa LCD panelerna från t.ex. Samsung, LG, NEC osv. om du inte planerar på att sälja i extremt stora mängder.

Skulle någon av dessa mindre tillverkarna av Tegra 2 plattor satsa på någon av de dyrare LCD panelerna och skriva avtal med t.ex. Samsung, skulle priset skjuta upp i skyn. Då dessa företag inte är Apple med ett väletablerat varumärke som säljer rejält, så måste dom konkurrera på andra sätt. Det är genom att använda sig av billigare komponenter.

Som jag brukar säga, allt är relativt. Jag skulle inte vilja påstå att skärmen är någon topp-skärm, dock så tycker jag att den duger med tanke på priset.

baker666 likes this.
  17. baker666

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag håller med. Jag tror att det största problemet här ligger hos mig. :) Hade plattan med på jobbet idag och det var ingen som tyckte det var så farligt... Jag har nog för lite vana av laptopskärmar osv. :)

Jag är mycket nöjd med batteritiden såhär långt faktiskt. Drog 4% när jag såg 2 avsnitt av The Big Bang Theory via wifi. Ca 1% per 10 minuter alltså. Helt ok.

18. baker666

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Med lite fler timmar tillsammans med plattan kan jag bara säga att jag är nöjd! Och jag är rätt säker på att Honeycomb kommer att göra mig supernöjd.

Har sökt mig fram till info om hur man får Wallpapers att se bra ut.

Det som funkar bäst hittills är stock Advent Vega rom med Market fix. Har rensta bort lite fläsk med Titanium Backup osv. Tänkte ladda nu och testa byta kernel , efter backup såklart. Nån som kan tipsa om Kernel , tittar på Corvus eller Apaches. Kommer nog o prova båda... 8)

Jag testade CM7 b2 men det är för mkt strul med videouppspelning bla.

Betraktningsvinkeln är vanesak för jag tänker inte på det längre direkt. Sen hjälpte det nog att öka bakgrundljuset lite. Har ca 35-40% nu, tror jag hade 20-25% innan för att spara batteri , men batteritiden är ju hur bra som helst ändå , så... 8)

Kan tipsa om ett tangentbord som är super till Plattan också. https://market.android.com/details?id=com.beansoft.keyboardplus&feature=search_result

Har svensk layout och en flock teman osv. Ingen ordbok för Svenska men man behöver knappt någon för fullsize t-bord ändå ju.

19. B.Höijer

B.Höijer Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

20. kallekn

kallekn Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker att batteritiden börjar bli aningen sämre nu när jag använt plattan dagligen i snart två månader. Fortfarande helt acceptabelt, men ändå... Drar drygt 10% per timme. Någon annan som upplever detta?

Jag brukar lägga plattan på laddning över natten, och som regel räcker laddningen under hela dagen. Nu i helgen fick jag dock lägga den på laddning på eftermiddagen, efter att ha använt den hela förmiddagen.

Några tips på hur man kan minska strömförbrukningen? Det verkar alltid vara flera program i gång, ska man gå in och stänga av dem i programhanteraren? Känns lite bökigt. Och strömförbrukningen blir väl inte direkt mindre med Honeycomb, misstänker jag. :-(