POV 10" Mobii Tegra2 - Diskussionstråd

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av behnaam, 9 feb 2011.

1. kallekn

kallekn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack, ska göra ett försök. Men vad är CWM?

2. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Clockwork Mod, det är en recovery mod man kan gå in i och enkelt därifrån installera andra ROM:s, Kerneler, teman m.m. Smidigt och enkelt. Jag tycker att det enklaste sättet att få allting fixat på direkt med Root och hela köret samt CWM är att flasha in den ROM jag länkade till tidigare. Vill du då bara byta från den, då har du fått CWM installerat redan och kan göra det utan problem.

Det största problemet med denna platta tycker jag är att få Win 7 x64 att känna igen den. Men får man igång det, är det inte alls svårt att flasha den en första gång sedan.

Ett tips är att stänga av automatiskt installation av nyansluten maskinvara när du kopplar in den. Sedan installerar du den med de USB-drivrutiner som följer med i .zip-filen för modaco-ROM:en. Efter det är det bara att köra install-windows.bat filen när du har plattan inkopplad, så flashas den automatiskt sedan.

3. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag får inte detta att funka. Har prövat både i Windows och i Linux, får bara detta:

Waiting for device... ensure USB Debugging is enabled in Settings-Applications-Development and connect to PC...
    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    * daemon started successfully *

Sedan händer inget. :-(

Och ja, USB-felsökning är på.

I Windows dyker plattan upp som en USB-masslagringsenhet. Vad jag än gör lyckas jag inte installera någon annan drivrutin. Windows hävdar att det inte finns någon drivrutin på angiven plats. Det är Windows XP, tror jag. (Är ingen van Windowsanvändare direkt.)

Last edited: 10 apr 2011
  4. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej, nu ger jag upp. Det enda som händer är att jag får ont i huvudet. Kanske funkar det med Mac-datorn på jobbet i morgon...

5. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag vet inte exakt vad som gäller för XP var många år sedan jag satt med det, men av vad jag hört skulle det dock vara enklare att koppla enheten till en dator med XP än Win 7 x64.

MAC - om jag inte minns fel skulle det fungera direkt med en sådan, men är inte säker.

Linux - Ska också fungera bra, även om man bör vara lite insatt i OS:et för att lyckas.

I alla fall, det jag gjorde för att få allt att fungera var att:

1. Installera Java SE SDK
    2. Installera ADB
    3. Ta hem Modaco zipfilen, packa upp den, sedan gå in i mappen för usb drivrutiner och packa upp .zip filen där som innehåller drivrutinerna.
    4. Avaktivera automatiskt installation av plug n play enheter.
    5. Koppla i plattan, låta ny maskinvara söka efter nya enheter.
    6. Välja att inte söka på Windows Update efter drivrutiner, utan att leta på datorn, sedan välja "Diskett finns" och där klicka mig fram till mappen med rätt USB-drivrutiner.
    7. Låta allt installera och sedan dyker enheten upp som en mobil enhet/android mobiltelefon.
    8. Gå tillbaka till mappen med Modaco ROM och starta .bat filen som heter något med install-windows eller liknande.
    9. Enheten hittas nu och flashningen påbörjas.

Detta var vad som fungerade för mig, det finns väldigt detaljerade guider om hur du gör på forumet jag länkade till tidigare, där man kan få hjälp med att installera rätt drivrutiner osv.

Det är krångligt jag vet, slet lite hår jag med innan jag fick det att fungera haha. Men får man det att fungera och flashningen görs så slipper man krångla med detta sedan i framtiden, då man kan använda sig av CWM istället.

Har du en annan dator hemma så testa på den också och följ de steg jag skrev ovan så ska du se att det förmodligen hoppar igång, jag tror att det bör fungera rätt lika på XP och Win 7 när det gäller detta!

6. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad är Java SE SDK och ADB??

Angående drivrutinen så är problemet att plattan hela tiden dyker upp som en hårddisk, vad jag än gör. :cry:

7. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    kallekn gillar detta.
  8. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Var stänger man av automatisk installation? (I normalfall använder jag aldrig windows...)

9. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
  10. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ojojoj, det här blir bara värre! Vilken tur att jag slipper Windows i vanliga fall. Försöker mad mac i morgon...

11. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
  12. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack, ska försöka i kväll. Men tar med macen från jobbet bara för säkerhets skull...

Men alltså, man ska vara i recovery-läge? Det framgick inte i de tidigare instruktionerna.

13. nickwarn

nickwarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Enheter och skrivare på windows 7. Där kan du stänga av automatisk installation av drivrutiner

14. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Du behöver inte vara i recovery-läge för att flasha in modacos ROM, räcker med att du aktiverat USB-debuggning och kopplat in plattan i datorn. När du sedan kör .bat-filen hittas din platta och hela installationen sker automatiskt efter det (den går in i läget själv och flashar in ROM + CWM mm alltså).

15. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej, nu blir jag galen. När jag tror att plattan är i recovery-läge så dyker den inte upp överhuvudtaget i Windows XP -datorn. Och i mac-datorn dyker den inte upp överhuvudtaget, helt oavsett vilket läge den är i - trots att plattan själv glatt meddelar att den är usb-uppkopplad i felsökningsläge. Grrr!

16. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, nu gick det till slut :-)

Fråga mig inte hur... men jag installerade i alla fall de två program som RobertRoos nämnde, och följde sedan mcr-instruktionen i pdf-filen som behnaam länkade till. Nu ska jag se om jag också lyckas återställa filerna och apparna med Titanium Backup.

17. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Allt var redan automatiskt återställt av Titanium, otroligt smidigt. Och plattan laggar inte alls, funkar perfekt! Men hur ställer man in hemskärmen så man kan få den i vertikalt läge som jag vill ha det?

18. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Kul att du fick ordning på det tillslut, fick strula jag med ett tag första gången!

Testa launchern: Launcher Pro

Den kan i alla fall jag rotera skärmen till porträttläge med. Se till att du inte låst skärmen också med den hold-liknande knappen på ovansidan till höger om "på" knappen.

19. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack, har faktiskt redan installerat Launcher Pro. Funkar bra.

20. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Någon annan som har problem med att enheten hänger sig när man ser på film?