Powerknapp har slutat funka igen... Möjligt att få en ny på garantin?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av zeno, 30 okt 2010.

  1. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har en Nexus One som är inköpt i januari 2010. I juni började min powerknapp att krångla, samma fel som många andra har rapporterat om. Till slut så slutade knappen funka helt så efter att jag tagit kontakt med HTC Sverige så skickade jag telefonen till England för reparation.

    Det tog typ 10 dagar men när jag fick tillbaka den så funkade knappen igen. Nu har dock powerknappen börjat jävlas igen... Det känns som den när som helst kommer ge upp igen. Jag gillar telefonen som fan men det här är grymt frustrerande. Och jag verkar inte vara ensam om detta.

    Det känns inte jättelockande att skicka den till England en gång till för reparation, det är ju inte speciellt länge sen felet uppstod förra gången. Plus att man kommer vara utan telefon i nästan två veckor. :( Efter det man läst på diverse forum verkar det rätt kört att få en ny N1 om man befinner sig i Europa, men tänkte kolla vad ni tror.

    Finns det nån chans att få en "swap" eller är det bara reparation som gäller?
     
  2. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det kanske är en idé att påpeka att det är andra gången det är fel på den och fråga om du kan få en helt ny. Men jag skulle inte tro att det är så stor chans att det funkar. Nåväl, lycka till!
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det här varierar nog tokmycket från tillverkare och land, men när jag fick problem med min Nokia 5630 så frågade jag hur det ligger till med att få telefonen utbytt (samma problem två gånger i rad under loppet av en månad) och då sa de att felet måste ha uppstått åtminstonde tre gånger innan det blit tal om att byta ut.

    Bara en liten erfarenhet, men som sagt det här kan skilja. Alltid värt att ringa och fråga, man har ju inget att förlora på det.
     
  4. mr.andersson

    mr.andersson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svensk konsumentköplag säger tre gånger reparation för samma fel innan man kan kräva byte. Sen kan det ju finnas goodwilltänk hos företaget som gör att de byter tidigare.
     
  5. Dennis

    Dennis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem och stör mig något oerhört på att behöva skicka igen... Jag är övertygad om att den bara kommer gå sönder ännu en gång men då kanske inte vara inom garanti... Vi inte heller efter typ bara 10 månader behöva köpa en ny mobil när man har köpt det som då var flaggskeppet i Android....


    Jobbigt läge...


    Dennis
     
  6. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu har powerknappen i princip gett upp... Har installerat WidgetLocker så klarar mig hyffsat, kan använda trackball för att ta mig in. Men applikationen är inte helt felfri så ibland funkar inte ens det.

    Så får nog bita i det sura äpplet å skicka den ändå. Ringer HTC imorgon
     
  7. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Lycka till!

    Ahh, inlägg nummer 500. :)
     
  8. awgren

    awgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Trasig Powerknapp & Garanti

    Powerknappen på min Nexus One blev först riktigt glapp för att sedan inte ens gå trycka på. Gjorde då i all frustration ett eget försök att felsöka/åtgärda, vilket bara ledde till att den gick sönder mer :P
    Ringde HTC och fick uppgifterna till Serviceverkstan och skickade den till England på vinst och förlust. Och trots att jag själv mixtrat på knappen och tagit bort den själv så fick jag ut det på garantin!! :D
    Enligt verkstadsberättelsen klassades mitt fel som konstruktionsfel, så fel med Powerknappen kan nog inte vara alltför ovanligt!
    Så skicka in den och se om det går! Annars i värsta fall får du alternativ av verkstan med prisuppgifter på olika lösningar om du nu inte skulle få det på garantin!
     
  9. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skickade iväg telefonen för reparation till England idag. HTC supporten var inte direkt villiga att ge mig en ny... Men enligt personen jag pratade med så lagar de powerknappen på ett annat sätt nu, som skulle vara bättre. Vi får väl se....
     
  10. mr.andersson

    mr.andersson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Läste något om det in den här tråden också. Det låter ju bra även om jag själv ännu inte råkat ut för just det felet.
     
  11. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som jag skrev i en annan tråd så kom min telefon tillbaka från htc England i tisdags. Tog exakt en vecka att få tillbaka den så det kan man verkligen inte klaga på. Å än så länge funkar knappen. :)

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  12. oeriksson

    oeriksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min powerknapp har lagt av igen nu också. Enda sättet att få igång skärmen just nu är att sätta i en usb-kabel i telefonen...känns sådär. Bör väl skicka in den en sväng till...

    Från att ha sett min Nexus One som klart bättre/roligare än min Iphone börjar det tragiskt nog gå mer och mer mot motsatsen.
     
  13. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Även om en knapp såklart ska hålla längre än dom gör på Nexus så är ett tips att installera en lås-app där du kan låsa upp med andra knappar, det minskar slitaget på power-knappen. Men men, vore jag du skulle jag skicka in den igen, dom påstår att dom lagar knapparna på ett annat sätt nu som ska hålla bättre.

    (inlägg 2^9 :))
     
    Last edited: 24 nov 2010
  14. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    min har börjat glappa igen också. Otroligt, har inte haft den länge efter att dom lagade den förra gången..
     
  15. isMaskin

    isMaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När fick du din fixad?

    Min är just nu hos HTC i england så jag undrar hur länge jag ska förvänta mig att min knapp ska funka efter jag fått den tillbaka :P
     
  16. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka den från lagning 14/9.
    Men tydligen lagar dom på ett nytt sätt som ska hålla längre nu. min kan knappast vara lagad på det nya sättet..
     
  17. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    jaha. då var man tillbaka på den här tråden igen... Powerknappen började krångla för drygt en vecka sedan och nu går det knappat att använda.

    Som tur är så har jag haft Widget Locket installerat sedan förra haveriet i november (!!) så jag klarar mig ändå hyfsat. Men va f*n! Det här är tredje gången som power knappen lägger av och nu har det bara gått 2 månader sedan förra lagningen!

    Jag köpte min Nexus One för lite mer än ett år sedan (20 januari 2010) men är osäker på hur lång garantin är. Är det ett eller två år?

    Betyder detta att man EFTER den tredje lagningen man kan kräva byte,eller är det den tredje gången felet inträffar man kan göra det?
     
  18. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag är nyfiken på hur ni använder er mobil eftersom ni har sönder knappen gång efter gång. Haft min i snart ett år och har inte haft några problem, vissa av er har haft sönder den tre gånger, då måste det vara skit bakom spakarna. :-)
     
  19. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag skulle inte påstå att jag använder min telefon så mycket mer än en normalanvändare. Och den utsätts inte för någon extrem slitage, jag sitter vid en skärm hela dagarna. :) Jag utvecklar android-applikationer så kanske att det blir några fler klick på powerknappen, men inte så pass mycket att den lägger av 3 ggr på ett år...
     
  20. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Two words: Trackball Wake. ;)

    Kan ju vara bra, om inget annat hjälper i alla fall. Dock lät det ju som om de fixat knapparna mer permanent nu. Troligen har väl tillverkningsprocessen för den delen förbättrats på något sätt.