poweron vid laddning

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av henca, 8 apr 2012.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en x10 mini som inte uppför sig riktigt som jag vill. Då telefonen är avslagen och jag sätter den på laddning slås den inte på. I stället visas bara lite snabbt ett batteri som laddas.

    Jag vet att många med x10 mini lider av motsatt problem, de vill att telefonen skall fortsätta vara avslagen när den laddas.

    Finns det någon som vet hur man ställer in om telefonen skall slås på eller inte när den laddas?

    Då jag googlat på detta har jag inte hittat någon lösning.

    m v h Henrik
     
  2. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag har ingen aning, men borde inte Tasker kunna fixa det?

    Tapatalk'd
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!

    För Tasker befarar jag att det skulle bli ett hönan och ägget-problem. Uppgiften att slå på telefonen kan tasker utföra först efter att tasker startats, efter att telefonen slagits på...

    Min gissning är att funktionen sitter i bootloadern på något vis. Jag vet att en del x10 mini slås på när man börjar ladda dem. Dock har jag fått intrycket av att denna funktionalitet tagits bort på senare modeller då många tyckt att det var ett oönskat beteende.

    m v h Henrik
     
  4. Gooli

    Gooli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Personligen skulle jag bara koppla in laddaren och sedan starta mobilen som vanligt, eller helt enkelt aldrig stänga av den,utan bara använda "flight mode" om jag vill vara onåbar.
    Om du låter den vara påslagen så kan du som sagt ställa in tasker på att göra i stort sett vad du vill.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det är naturligtvis den bästa lösningen vid normalt användande. Jag hade dock tänkt mig att montera telefonen innanför instrumentpanelen på en bil eller på någon liknande plats där jag inte når power-knappen. I denna tråd skrev jag lite mer om mitt projekt:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=35291

    Så min fråga kvarstår, vet någon hur man får till det så att telefonen slås på när den börjar laddas? Nu har jag två x10 mini, den ena slås på, den andra slås inte på. Jag tänkte köpa en tredje till min tredje bil, men väntar med att köpa tills problemet är löst.

    m v h Henrik
     
  6. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Om du inte hittar någon lösning så får du plocka fram din elektronik kunskap och tjuvkoppla strömbrytaren så telefonen startar. När en krets får ström så "trycker" den igång telefonen.

    Det borde fungera tycker jag.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  7. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag vet att SE ändrade hanteringen av laddningen vi en firmware uppgradering. Jag har för mig att för version 1.6 så startades telefonen helt, men efter uppgradering till 2.1 så startas telefonen bara i laddläge. Det kan också ha varit olika versioner av 1.6, kommer inte ihåg riktigt eftersom det var två år sedan :-)
    Kolla om dina telefoner har olika android verisioner, kanske går det att installera en gammal version??
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag är lite osäker på om det skulle funka. Samma strömbrytare används ju även till att stänga av telefonen då den hålls intryckt länge.

    m v h Henrik
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det lustiga är att bägge tycks ha precis samma version, 2.1-update1 med revisionsnummer 2.1.1A.0.6. De har också samma Kernel-version och Basbandsversion. Ändock bootar den ena igång när man ansluter laddaren och den andra visar bara en batteri-symbol. Min gissning är att det på något vis skiljer i bootloadern och att man inte kan se den skillnaden under inställningar.

    m v h Henrik
     
  10. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Det finns nog någon krets som ger en stunds ström. Typ som i nyare bilar där inerbelysningen lyser en stund när öppnar dem.

    Så jag tycker inte du skall lägga det på hyllan.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om så är möjligt kan jag även tänka mig att lösa problemet med ett hårdvaru-hack. Dock skulle jag i så fall behöva instruktioner för precis mellan vilka punkter man skall kortsluta. Det är inte säkert att det är möjligt att lösa problemet med denna typ av hårdvaruhack, dessa två punkter kan bägge befinna sig i samma integrerade krets. Även om de skulle vara utdragna till ett kretskort är inte direkt moderna telefoner så löd-vänliga.

    Spontant tror jag att mjukvaruhack är en enklare lösning, det borde ju vara någon form av mjukvara som skiljer de telefoner jag nu har?

    m v h Henrik
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Problemet löst!

    I brist på svar här på swedroid registrerade jag ett konto på xda i hopp om kunniga svar och startade den här tråden:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=25172913#post25172913

    Dock var det klenare med försök till svar där än här på swedroid.

    Efter lite egna efterforskningar har jag dock kommit fram till följande:

    1) Batteri-animationen som visas sköts av programmet /system/bin/chargemon
    2) Det programmet anropas ifrån /init.rc under boot-processen. D v s telefonen har faktiskt börjat boota och även monterat filsystem som /system, men boot-processen avbryts av chargemon.
    3) Genom att byta ut chargemon mot ett enkelt "hello world"-script har jag uppnått det som jag ville.
    4) Den telefon som redan fungerar som jag vill har dock inte något sådant hack, det vete tusan hur den ändå lyckas göra rätt.

    m v h Henrik