Presentation av elförbrukning, timpris mm

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av milo, 26 okt 2022.

  1. milo

    milo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag skulle vilja ha en skärm i huset som presenterade timpriset på el från Eon för tex närmsta dygnet, men som också visade min egen förbrukning och produktion (sol) i realtid. kanske även väderprognos, billaddning mm allt i ett snyggt gränssnitt.

    Finns denna app eller webbsida idag där man kan hämta in data ifrån olika relevanta aktörer? I mitt fall:
    Eon med ELNA
    Shinephone (Growatt)
    Easee
    SMHI?

    Om inte, kanske en appidé för någon som vill utveckla? Tror att många är intresserade av att kunna övervaka förbrukning/kostnad mm utan att behöva använda flera appar eller sidor för de olika ändamålen.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag antar att du ev. skulle kunna använda Home Assistant för ändamålet, och där bygga en egen "dashboard". Finns nog färdiga moduler för det mesta du behöver redan.

    Du kan köra Home Assistant på en Raspberry PI och sedan ha en surfplatta eller vad som helst som kan köra en webbläsare som skärm, där du visar allt sedan.

    Finns tex Nordpool-tillägg för Home Assistant: GitHub - custom-components/nordpool: nordpool sensor for ha.
    Growatt här: Growatt
    Eease här: GitHub - fondberg/easee_hass: Custom component for Easee EV charger

    Kanske går att hitta bättre plugins/moduler om man googlar lite till, körde bara på första bästa som exempel. Men på det här viset kan du som sagt snickra ihop en individuell dashboard baserat på vad du kör hemma hos dig.
     
    milo gillar detta.
  3. milo

    milo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stort tack!
    Har inte hunnit kolla, men får göra det när jag får tid.
    Tack för länkar mm och utförligt svar.

    Har någon annan något att tillföra så tipsa gärna vidare :)
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    rodak och bernard gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Intressant.
    Jag tolkar det som att dessa krav på nya elmätare varit kända i detalj sedan 2018, att kraven infördes formellt 1 oktober i år, och att 2025 är deadlinen då bytet måste vara klart.
    I min BRF installerades nya elmätare i våras om jag minns rätt, då antar jag väl att det måste vara den nya sorten de installerat. Om kraven varit kända sedan 2018 vill säga.

    Vi har tillgång till Ecoguard Insight (en portal/webbsida) för att se mätvärdena. Undrar om den portalen uppfyller alla krav. Det låter som att regelverket kräver någon slags öppet API, så att man kan exportera sin data till egen valfri tjänst, eller så kanske jag läser in för mycket i formuleringen på din länk. Ecoguard Insight har jag inte sett skulle ha någon sådan export-funktion eller möjlighet att sammanlänka med annan tjänst (öppet API). Får undersöka vidare. Någon som vet mer?