Prestanda Per Krona i Recensioner

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Galaxy, 6 apr 2012.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hej SWEDROID!! :)

    Ni gör riktigt bra recensioner men en sak som kanske skulle göra det ännu bättre är prestanda per krona. Skulle dock vilja ha en prestanda per krona eller något dylikt för att verkligen få en uppfattning om det är värt o lägga ut tex 1500kr mer för en One X den jämfört med tex SGII eller SXS!! Om ni hittar ett bra sätt att indexera o sätta en siffra på detta så är det en riktigt bra vägledning för folk i valet o kvalet.

    Tror Sweclockers har nåt liknande för grafikkort http://www.sweclockers.com/artikel/15190-grafikkort-prestanda-per-krona-mars-2012

    Tack o hoppas ni läser detta.
    Galaxy
     
    Last edited by a moderator: 6 apr 2012
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det vore för all del möjligt, men det är inte helt problemfritt eftersom det finns så många olika prestandatest för Android, och olika hårdvaruplattformar presterar olika bra på de olika testerna. Om vi väljer test x som utgångspunkt så kommer telefoner med plattformen y gynnas, men plattformen z kanske missgynnas istället, och tvärtom.

    Man måste alltså för att en prestanda per krona-funktion skall fungera hitta en benchmark som är så neutral som möjligt. Vidare skall vi inte glömma att priset är flyktigt, särskilt om man utgår från Prisjakt. Ena timmen kan lägstapriset vara 5500 och timmen därpå 4800, vilket skulle göra ett rättvisande index mycket kortlivat.

    Men, jag skulle däremot kunna tänka mig ett index som uppdateras i realtid, via ett script, så att läsaren kan se vilken/vilka telefoner som är bäst just nu, eller se hur en viss modell rankas för tillfället.

    Ett bra förslag som jag skall tala med mina kollegor om, i vilket fall som helst!
     
  3. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Håller med helt och hållet.. men då kan man göra båda tester och ta medel eller normalisera mot något, tex Galaxy Nexus eller nåt liknande. Jag vet att det skulle vara mer arbete men tror att en sådan index skulle vara en mycket bra fingervisning som alla kommer uppskatta så jag hoppas ni ger det en chans. Om man tex kan se en sådan index på Androidenheter.se så skulle det ju vara wunderbart.

    Ang priset så går det ju att lösa med en script som du säger.. alt att man i en recension tar introduktionspriset när luren släppts men en script om man får till det så är det ju kanon. Det går att lösa dessa på något vis.

    Det hela handlar om statistik och ranking.. tror ni kommer kunna lösa detta galant. Jag och andra kan hjälpa till med hjärngympa om det behövs.