Prime eller lolpad3?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av spice, 13 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. spice

    spice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro
    ROM:
    Q/EMUI11
    Info:
    Nova launcher!
    Platta:
    iPad Air (1st gen)
    Frågan ställs ofta, har sett det när jag söker men några direkta svart känns dock bristvara.

    Jag vill använda tableten för såväl läsning såsom läsning.
    När jag själv tittar på speccen känns som Prime passar mig bättre men sen oroas jag av det ständiga smyguppdateringarna av Googlemaps som jag har märkt på andra droid-produkter tenderat att göra att den smygdrar såväl internminne såsom batteri. Ett annat problem är också internminnet.

    Där tyckte jag iOS var bättre. Man kunde hålla på och bolla mellan flertals appar utan att maskinen blev seg eller tappade generellt någon prestanda.
    DEt som var också "skönt" med iOS var biten med tillbehör; väskor, pennor och allt vad det nu än är....

    ..dock så avskräcker iOS mig med att allting sker via AppleStore och via iTunes. Ska jag se på en film, får jag snällt formattera så det passar, det känns som ett onödigt bök, speciellt då jag knappt använder iTunes alls i dagsläge.

    Men som sagt, det är små detaljer hit och dit som talar för/emot dessa maskiner som gör att jag inte alls vet om valet.

    Ett annat problem är att jag VET att jag är små klumpig, så jag har oroats över skaffa tablet alls pga det. Hur många tablets idag klarar av att bli droppat på marken? Få en läsk över sig?

    Netbook äger jag idag men känns smått klumpligt för tex läsning eller för ha det i köket alt på arbetsfält där man bara vill "visa" en sak eller två. Det är lättare då att sträcka över en platta.

    Behovet har börjat komma mer och mer senaste månaderna.

    Som sagt oro för dessa är:


    iPad: kompabilitetsproblem, inget usb, fast Macprodukt som bara passar macprodukter, format av filer, vissa andra oflexibiliteter. Ömtåligheten?!
    Har märkt att Macproduktsupporten är heeeeelt vansinnigt dålig i Sverige, det avskräcker definitivt.

    Men som sagt fördelen är att det känns som en STABIL maskin annars. Stabilt=bra.




    Prime: Androids ständiga uppdateringar vs minnesoptimeringen som gör Androidplattformsprodukterna slöa. Även om marknaden är bättre så finns det ännu inte mycket tillbehör som passar android.
    Skärmen. Det sägs vara bra, det sägs också att iPad3 är klart överlägset. Hur stor roll spelar det som ens första platta?
    Men minnesproblemet är det som oroar mig som mest. Redan idag med diverse androiod (telefoner) jag använt , har jag stört mig så småningom på inte kunna använda alla appar jag vill (då har jag knappt några spel och OM alls är det la typ yatzy och småspel). Jag är generellt allergisk mot slöa system.
    ibland har jag bråttom och behöver visa något till någon, då kan jag inte sitta med hackigt system eller vänta 10min för kanske få upp det jag ska visa.

    Det hela kanske är bättre med ICS4 men vad vet jag.

    Tacksam för hjälp
     
    Last edited: 13 maj 2012
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Självklart en ipad ist... allt på padfronten på android är totalt skräp i jämförelse så är det bara.
    Just när det gäller flytet och allmäna känslan av att systemet är "komplett"

    Kan man leva med de mindre störningsmomenten om att vara "inlåst" så har du en sjukt mycket bättre produkt att leka med i dagsläget.
     
  3. spice

    spice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro
    ROM:
    Q/EMUI11
    Info:
    Nova launcher!
    Platta:
    iPad Air (1st gen)
    Alltså hade jag haft råd hade jag lätt hellre köpte en Lenovo thinkpad X serie platta meeen...
    Så ur en mer fullbordad maskin funkar ju Prime bättre men som sagt, dogdy minneshanteringen är liiite för mycket.

    iPad har problemet med A)inget usb B)det är väl inget slot för minne om jag inte minns fel C)allt går genom iTunes, jag förstod rätt.
    Så en film får jag snällt ägna extra tid för konvertera det ner i format och storlek som passar iPad. Jag vet inte hur stort problem det är men så mycket dö tid har jag inte för varje dag behöva kovertera runt filer...
    Sen åter igen, dom flesta jag känner som kör Mac produkter tenderar vara stamgöster hos supporten för skärmarna spricker stup i kvarten.

    Men visst iPad känns ändock bättre för priset, mer utbud, stabilare och snabbare system.
    Är fortfarande kluven.
    Som Neddie själv säger, om man kan leva på vara inlåst...
    ..det handlar om tid.

    Droid=tidsinefektiv för den kan bli slö, intill oanvädbar tex när man startar market så startar nästa alla ens appar bara sådär apropå ingenting...fett störigt. SÅ ska man ha hemladdat ytterligare en app för hantera DET problemet...

    iPad: Den faller ner på backen en gång och så får man nästan om inte alltid lämna in.
    De flesta video-filerna får man snällt ägna tid att konvertera= tidsineffektiv igen.
     
  4. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Om du bara ska läsa är ju ipad tillräcklig. Fördel med asnajs upplösning som folk påstår underlättar läsande. Du behöver inte betala mer än vad du behöver. Storlek och 3G eller ej.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.