Diskussion: Prime har ej längre GPS enligt Asus

Diskussion i 'ASUS' startad av Gnopps, 31 dec 2011.

  1. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Detta har redan diskuterats en del i en annan tråd (https://swedroid.se/forum/post858548-708/) men eftersom det är något som är viktigt att potentiella köpare ser skapade jag denna nya tråd om de GPS-problem Prime har.

    I Swedroids test fick Prime riktigt dåligt resultat när det gällde gps jämfört med dess föregångare TF-101. Det har även förts en hel del diskussioner bland användare som redan fått enheten i USA att även de har haft väldiga problem med att få GPSen att fungera ordentligt.

    Nu verkar det som att Asus till sist helt enkelt givit upp och upp helt enkelt bestämt sig för att TF-201 - Asus Eee Pad Transformer Prime ej längre har gps inbyggt. På Asus svenska sida står det i specifikationerna numera "Sensor G-Sensor, Light Sensor, Gyroscope, E-compass" medan det på exempelvis finska sidan står "Sensor G-Sensor, Light Sensor, Gyroscope, E-compass, GPS". Enligt användare på nätet med skärmdumparna har det tidigare stått GPS på alla produktspecifikationer och Asus har alltså tyst försämrat specifikationerna.

    Är detta alltså ett försök av Asus att sopa ett problem under mattan utan något officiellt uttalande eller ett uppdateringsfel på hemsidan? Låt oss hoppas det senare.
     
    Last edited: 2 jan 2012
  2. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Kasst, frågan är dock hur stor betydelse är det med GPS ändå på en tablet?
     
  3. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det beror förstås på användaren. Jag själv skulle använda gps mycket, inte bara för kartor utan även appar som kräver plats.

    Även om gps inte är viktigt för vissa användare är det trist att se Asus behandla sina kunder med att försämra produkten i efterhand istället för att med god kommunikation förklara vad problemet är och hur det ska lösas.

    Som sagt, jag hoppas fortfarande det här är en icke-nyhet och bara en missuppfattning av oss nätnördar då Asus skrivit fel på sin hemsida.


    Sent from my GT-I9000
     
    Last edited: 31 dec 2011
  4. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    GPS är ju väldigt trevligt om man tänkt använda tabletten som navigator så det är riktigt dåligt om det inte är med tycker jag!
     
  5. jhedlof

    jhedlof Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ser många fördelar med GPS.

    - Större skärm att använda t.ex. Maps på, mer lättöverskådligt än en liten mobilskärm. Navigering med bil, på stan etc..

    - Appar som kräver plats för kunna användas fullt ut. T.ex. hitta närmaste restaurang, klubb, bankomat, bio etc. när man befinner sig i en okänd stad.

    Denna tablet blir mindre användbar utan GPS. Dessutom får vi betala för något som tas bort i efterhand, riktigt dåligt sätt att behandla oss kunder på..

    Att dom försöker sopa det här under mattan i smyg är inte vad jag hade förväntat mig av ASUS, deras omdöme som tidigare har varit mycket bra har tyvärr nu sjunkit..

    Vi får bara hoppas på att det här är något form av misstag av ASUS, eller något som kommer att fixas med en mjukvaruppdatering.
    Dessvärre befarar jag att den dåliga GPS mottagningen är på grund av bakstycket i metall och att det inte går att lösa med mjukvara..
     
  6. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    För min del gör det här mig tveksam på om jag verkligen ska satsa på den här eller om man ska vänta på att det kommer andra tabletar eftersom jag vill kunna använda den till navigering tex i bilen :(
     
  7. castel

    castel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER


    Jag delar dina tankar, det enda som idag gör att Primen känns som mitt absoluta måste val.

    Är det där förbannade tangentbordet. Tegra 3 känns inte ens den hyper nödvändig i sig! Jag klarar mig säkert med en 2a.

    //D
     
  8. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    För mig är det självklart att Asus inte plockat bort GPS från Prime. Mig veterligen måste alla Androidenheter ha GPS för att få använda Market och andra Googleappar och de medföljer ju självklart. Möjligen har Asus hittat något mjukvarurelaterat problem med den, men den är inte borta.
     
  9. Trenne

    Trenne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om gps'en verkligen är borta så bli det inte en prime när transformerna ska bytas. Transformern är tillsammans med copilot en riktigt bra combo i lastbilen. Men det kommer väl nya roliga plattor från andra tillverkare, så kommer finnas annat roligt att välja på. Även om jag skulle sakna batteritiden man får med dockan.
     
  10. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag tror inte själva GPS-mottagaren är borta, bara Asus stöd för det. Om detta är en medveten handling av Asus tror jag det är för att de ska slippa ta emot X enheter på grund av icke fungerande gps. Är så fallet räknar jag såklart med en prissäkning eftersom det satta priset ej längre matchar specifikationerna.
     
  11. Julmust

    Julmust Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag har svårt att tro att de har tagit bort den. Varför skulle de ta bort den och ändra produktionen när de redan har dåligt med enheter redan. De skulle bara förlora på det desutom hinner de inte göra detta om de fortfarande satsar på release i mitten av januari
     
  12. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    De kanske inte har med chipet i de som tillverkas nu men låter det sitta kvar i de första tillverkningsrundorna?
     
  13. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Dubbelkollade precis med Googles cache från 27 december, GPS är listad där. Så en förändring på hemsidan HAR definitivt skett. Återstår bara ett meddelande från Asus antingen att deras tidigare specifikation inte stämmer eller att det har skett ett uppdateringsfel på hemsidan.

    På Facebook har Asus Sverige idag på sin sida skrivit så här: "Hejsan, Prime har inbyggd GPS men den är nödvändigtvis inte lika bra som en sådan GPS som sitter i en navigator."
     
    Last edited: 2 jan 2012
  14. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Asus bekräftar att det är borttaget från hemsidan

    Mobil.se har gjort en intervju med Asus Sverige, de bekräftar att de tagit bort gps från produktspecifikationen och menar att det är en "extrafunktion". Betyder extrafunktion att det inte behöver fungera undrar jag?

    "Det är en extrafunktion" - Mobil.se
     
  15. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Från länken i inlägget ovan, så ingen förändring utöver marknadsföringen där de inte nämner GPS längre helt enkelt :P

    Får hoppas det går att lösa på nåt sätt framöver, men gpsen duger ju åtminstone till lokalisationstjänster då, även om den har stora brister vid navigering.
     
  16. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Någon annan som stör sig på det dåliga språket Asus använder? "Highlighta"! Vad hände med "betona", "trycka på", osv.
     
  17. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Riktigt knepigt sagt av Asus Anders.
    Fungerar något dåligt = extrafunktion. Undrar om man sagt samma sak om tex kameran inte skulle fungera tillfredsställande, att det bara är en "extrafunktion" så det är inte så noga om den fungerar bra.

    Iallafall så verkar Asus inte ligga på latsidan utan de skickar ut uppdateringar eftersom. Produkten har bara varit ute på marknaden i 1 vecka så lite buggar får man räkna med att det finns såhär i början.

    Senaste uppdateringen som dök upp alldeles nyss.
    [​IMG]
     
  18. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Du tror inte mer på att det är Mobils skribent Henrik Thoresson som inte är den skarpast kniven då det kommer till att formulera och skriva artiklar.
     
  19. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Nej, ordet används i citat och jag förutsätter att alla citat är korrekta.
     
  20. castel

    castel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Skärmdump ;)


    ---------------------------------
    Kort, snabbt svar på språng - via min iPhone!
    ---------------------------------
     
    Last edited: 2 jan 2012