Tips: Prime vs Galaxy SII: GPS & WiFi

Diskussion i 'ASUS' startad av Johannes, 15 feb 2012.

  1. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Igår fick jag min Transformer Prime och var rädd för att jag skulle få dålig Wifi och obefintlig GPS. För just gps och wifi-problem är de vanligaste förekommande sakerna man ser när man läser på om plattan.

    Här kommer resultatet av mitt test av GPS och WIFI vid samma (nästan) tidpunkt samt på samma plats.
    Platsen är innomhus i betonghus med så långt avstånd som möjligt från routern. Beroende på hur man räknar så är det ungefär 4 betongväggar mellan router och testplats.
    Både platta och telefon var riktat med bakstycket i rikting mot routern. I en normal vinkel för att sitta i sin docka.

    Wifi:
    [​IMG]

    GPS:
    [​IMG]

    Jag är helt klart glatt överaskad att det inte alls var så hemskt dålig wifi och gps som man kan kan få uppfattningen att tro när man läser många andra inlägg.
    Utan resultatet pekar att det är bättre än en Samsung Galaxy SII.
    Sedan finns det säkert en möjlighet att det finns ett antal enheter som har fabrikationsfel och därmed har trasig GPS eller Wifi. Men det är en annan fråga.

    Så om det är någon som tvekar baserat på dessa faktorer så kan detta ge lite hjälp på traven. Och även möjlighet för andra att jämföra mot.
     
  2. shoo

    shoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick min prime idag med så jag har testat lite och jämfört med min gamla htc desire.
    Både gps och wifi är bättre i primen än i min telefon.
    Kanske har haft tur.

    /Shoo
     
  3. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    När jag placerar min Samsung Galaxy S (en modell som också haft mycket gps-problem) och Prime bredvid varandra får Galaxy låsning med 5+ satelliter efter 15 sekunder. Primen hittar inte en enda på 30 minuter. Trycker jag på rätt ställe ovan skärmen hittar den ibland någon enstaka satellit. Uruselt av Asus.

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
  4. RoosterX

    RoosterX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu blev jag nyfiken på om dom har gjord några förändringar på HW eller om du har haft tur o fått en riktigt bra Prime, själv har jag en c1 som fungerar ok på wifi, eller bättre än vad förväntan va efter att man har kollat på xda, dock är den sämre än min HTC Sensation, och GPS är inte stendöd, men ej användbar. Själv har jag inte provat BT.

    Men om alla c2 verkar riktigt bra får jag väl kolla mera nogrant efter fel på min platta.. ;)
     
  5. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Inga ändringar och det är en C2. Levererad 14/2 från Webhallen
     
  6. nirba

    nirba Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såg i en annan tråd att du har en enhet som börjar på C2 i serienumret, det jag nu undrar är om numret är högt eller lågt? Jag har en enhet som har C2 och ligger strax över 6000 i nummerföljd och min gps hittar inte några sateliter alls men wifi fungerar som det ska. Skulle vara kul att jämföra lite.
     
  7. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Min har ett nummer strax under 6000.
     
  8. nirba

    nirba Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det besvarade mina farhågor, verkar vara ett lotteri då man köper en transformer prime då det gäller gps-funktion.