Priserna på datatrafik, var kommer det att sluta?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 6 apr 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det har väl knappast undgått någon att samtliga operatörer utom Tre har höjt priserna kraftigt på datatrafik de senaste året. Detta trots att man har kommit långt med utbyggnaden av 4G och kapaciteten bör vara högre än någonsin.

    Jag har funderat mycket på var detta egentligen kommer att sluta. Kommer Tre också att följa efter eller kommer man att plocka kunder på ligga kvar på samma nivå som tidigare? Man kan även nämna att de har ca 10% av samtliga bredbandsabbonemang i Sverige. Både fasta och mobila. En höjning till övriga operatörers nivå skulle göra att man tappade denna andel eftersom man inte har något fast nät att erbjuda bredband via istället. Personligen tror jag inte att man kommer att höja priserna nämnvärt av den anledningen.

    Orsaken till höjningarna känns annars rätt klar. Det är knappast frågan om kapacitetsbrist. Tidigare kunde man ju teckna mobila bredband för 199 Kr/mån med helt fri trafik hos nästan alla operatörer trots att 4G inte ens fanns. Istället handlar det om att folk använder mindre och mindre samtal och sms, som man tidigare tjänade mest pengar på. Nu måste man ersätta det med något annat istället.

    Själv tror jag att detta sitter i ett år eller så. Därefter tröttnar de andra operatörerna på att tappa alla kunder till Tre så man tvingas ned till en nykter prissättning igen. Vad tror ni?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge Tre inte fungerar bra, vilket dem inte har gjort för mig iallafall, så kommer jag stanna kvar hos Tele2
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror precis som dig att 3 inte kommer höja priserna - åtminstone inte till de andra operatörernas nivåer. Man kan ju hoppas på att kampanjen 3 hade i måndags var en bekräftelse på detta.

    Det du skriver om kapaciteten stämmer dock inte, vissa operatörer dras redan med kapacitetsproblem problem för deras 4G-nät på många platser i landet. Troligtvis behövs mer pengar för att kunna bygga ut nätet, samtidigt som de behöver förbättra kapaciteten på många platser. Det är konsekvensen om man inte bygger ett mobilnät tillräckligt tätt från början. Att åka tillbaka och bygga mer kostar pengar istället för att ordna med kapaciteten till befintliga master.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Visst finns det kapacitetsproblem hos framför allt Net4Mobility, men det är inget annat än självförvållat. Bygger man ett glest nät med 10 MHz spektrum per station i större delen av landet samtidigt som man har uppåt 6 miljoner kunder så blir det problem. Det är bara den naiva ledningen på N4M som inte förstår det. Till att börja med måste de se till att använda allt spektrum de har från samtliga överbelastade stationer. Det är knappast särskilt dyrt att utöka kapaciteten hos befintliga stationer på det sättet. Sedan får se sätta igång och bygga fler stationer vid behov.

    Det finns möjligheter idag. Folk är beredda att betala för höga hastigheter, bra täckning och mycket data. Kan man leverera det så får man många kunder.

    Här i centrala Uppsala får jag 5/5 med Comviq på 4G. Det finns inte på kartan att jag kommer att betala några större summor för det...
     
    Last edited: 6 apr 2014
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad menar du med 5/5? i täckning eller hastighet?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Absolut kan man enkelt öka spektrumet som används av varje basstation. Problemet är dock att det är för långt mellan varje för att det ska fungera speciellt bra i stadsmiljö.

    Om man kollar i Uppsala Centrum (Centrum, Kungsängen och Fålhagen) så har N4M totalt 4st 4G-siter (5 med den på Akademiska). I jämförelse med 3 så är det ganska lite - de har 12st 4G-siter inom samma område.

    Samma problem finns återspeglat i flera städer. För få 4G-siter för att nätet ska orka det. Eftersom det oftast blir 900-bandet man blir ansluten på inomhus krävs det fler sådana master för att det ska orka. Dessutom ska ju alla mobila bredbandskunder samsas om den kapaciteten också.

    Här i Uppsala har inte Telia heller problem med kapaciteten i 4G-nätet, däremot lämnar deras 4G-täckning mycket att önska. Det Telia borde göra är att bygga ut med LTE 800. Det N4M-operatörerna borde göra är att bygga ut med fler LTE 900 och LTE 2600-siter. Det 3 borde göra är att bygga ut 4G-nätet så att det täcker bättre åt Sävja-hållet (något de ska börja med under våren och det ska vara klart i slutet av sommaren).

    De hastigheterna var inte speciellt bra. I centrala Uppsala med 3 ligger det på 40-70Mbit/s beroende på var jag befinner mig - på Uppsala C och Stora Torget är det i den högre delen t.ex - men ner Café Linné går det ner mot 45 för att sedan ta sig upp mot 60Mbit/s igen vid First Hotel Linné. Uppladdningshastigheten ligger konstant på runt 10-15Mbit/s.
     
    Last edited: 6 apr 2014
  7. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Fast det stämmer ju inte att Tre inte höjt sina priser, det var ju inte alls länge sen de tex höjde sitt 100gb mbb från 299 kr/mån till 399 kr/mån. Vilket såklart inte riktigt kan jämnföras med tex Telenor och Telia, men det är ju en indikation på att de snarare följer med strömmen än endast är "The good guys".
    Och räknar man in Tres kvalité kontra pris så ligger de inte speciellt långt före än de andra operatörerna enligt min uppfattning och erfarenheter.

    Jag tror inte att priserna blir bättre förän något drastiskt kommer att hända. Vad det är kan man bara spekulera om, kanske ett EU beslut, ny teknologi, lagförslag eller helt enkelt någon konsumentrevolt.
     
  8. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Dubbelpost...
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Ja, det är ju en tråkig höjning det också. 3 höjer ju också priserna. Som tur är har de inte genomfört en lika extrem höjning som de andra operatörerna, än iaf.

    Tolkar jag dig rätt om din uppfattning är att Telias mobila bredband är ungefär 10ggr bättre än 3s? :)

    Om någon operatör fortsatt har lägre priser än de andra och operatörerna med högre priser förlorar kunder kommer de också att anpassa priserna igen. Då krävs det dock att någon spelare inte höjer priserna.
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hastighet

    Var står N4M:s basstationer i Uppsala?
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kolla Tele2s täckningskarta. Alla markeringar är LTE 2600, vissa har även LTE 900 igång dock inte alla.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ok. För min vän som har 4G på sin telefon får väldigt bra hastigheter, både i Stockholm, men också utanför
     
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Vad som är "nykter" prissättning bestämmer marknaden dvs utbud kontra- efterfrågan.

    Sen dilemmat för en telefonoperatör är att de numera knappt tjänar någonting på vanliga samtal och på något sätt måste de då kompensera det bortfallet via att höja kostnaderna för datatrafik.

    Ganska enkelt egentligen!
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag får mycket bättre hastigheter på andra ställen i Uppsala också. Men här är det segt... 3G går faktiskt fortare.
    Jo, men att en aktör har radikalt lägre priser än alla andra är knappast hållbart i längden. Antingen så höjer tre priserna eller så sänker alla andra. Jag har svårt att se några andra möjligheter faktiskt.

    På tal och ingenting så finns fortfarande virtuella operatörer med vettiga priser. Universal telecom använder Telias nät. Av dem kan man köpa 60 GB för 299 Kr, vilket faktiskt är billigt. Telia tar 399 Kr för 10 GB!
     
  15. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Bäst jag håller hårt i mitt sim från Telenor, 99 kr för oändlig data :)
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Japp! Men har du glömt att ändra operatörs inställningen här på forumet eller har du både Tre och Telenor som operatör?
     
  17. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Hehe inte tänkt på att lägga till det här, Telenor-kortet sitter i mitt 3G-modem så använder det inte till mobil efter att jag band mig hos Tre :)
     
  18. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Ja, i vissa avseende så är det så. Inte för mig personligen, men då Telias täckning generellt sett är bättre enligt väldigt många, likaså när det gäller deras kundtjänst, men framförallt när det gäller helhetslösningar.
    Jag personligen tycker inte att Telia är 10 gånger bättre än Tre, men för väldigt många i Sverige är det så. Tex många av de som bor utanför storstäderna, de som vill vara säker på att de alltid har täckning, de som värdesätter att ha alla sina hemmalösningar i samma bolag etc tycker Telia är bra mycket mer än 10 gånger bättre än Tre.

    Problemet är att majoriteten av kunderna idag inte går efter pris i första hand, och även om de tror att de går det så blir de ändå övertalade av diverse reklamer, telefonförsäljare, eventsäljare och säljare i allmänhet.
    Jag tror att det bästa sättet att sätta press på operatörerna är att göra som våra grannländer och se till att man inte kan bli bunden till en specifik operatör mer än sex månader. Det i kombination med max en månads uppsägningstid skapar en bra konkurrens som inte finns idag.

    Där har Hallon gjort något riktigt bra, ett abonnemang utan bindningstid eller uppsägningstid där man kan köpa en ny mobil samtidigt på avbetalning separat. :)
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det mesta av det är ju gammalt tänkande och grov okunskap på grund av operatörernas krånglande. Kolla bara på Telias undersökning som de presenterar i TV. Där svarar ganska många att Tele2 har bäst täckning - men väldigt få att Comviq har bäst täckning. Detta även fast Comviq inte ens är en operatör, det är endast ett varumärke som tillhör Tele2.

    Vad jag vet så är det endast hallon som presenterar att de är en "systeroperatör" till 3 på sin hemsida. Varken Comviq eller halebop gör det lika tydligt (dock verkar många med halebop veta att det är Telia). Comviq är väl de som krånglar till det mest och skriver att de delar nät med Tele2, trots att det är svårt att dela något med sig själv...

    Som det är idag har Telia störst samtalstäckning över Dalälven. Men under är de inte bäst - varken för datatrafik eller samtalstäckning.
     
  20. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Minns ni rabaldret när mobiloperatörerna inte ville tillåta vo-ip (Viber, Skype mfl) på sina mobilnät. Att data kostar pengar är för att de stora kassakorna (SMS och telefonsamtal) inte gick att mjölka längre samt Smartphone boomen = mycket data. SMS har i princip ersatts av whatsapp, fb messenger. Så blev det inte hållbart. Först ut att ändra sin affärsmodell var Telenor. Från att ha oändlig surf blev det begränsat. Folk som har oändlig datamängd på sina Telenor ABB håller hårt i de. Datalagringsdirektivet gjorde att teleoperatörer var tvungna att hålla koll på var du surfade, vem du ringde och sms i 6 månader bakåt i tiden. Kostnaderna betalas givetvis av kund. Det som jag beskrivit är orsaken till begränsningen av data samt kostnad för data skjuter i höjden.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk