Priskriget 3 o Tele2 för två år sen .

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av RURAL, 15 okt 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Minns ni "priskriget" mellan 3 och Tele2 för snart två år sen? Man fick teckna i princip det bästa abonnemanget och många med mig nappade. Nu går snart bindningstiden ut. Vad händer då? Detta abonnemang finns vanligtvis inte i deras utbud så kan man nyteckna?
     
  2. Rackabajsarn

    Rackabajsarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har läst nånstans att vi får behålla det så länge vi inte förnyar för att få ny telefon osv, men helt 100% är jag inte..

    Jag är dock lite kluven hur jag skall göra när det närmar sig.. Ringer/sms:ar kanske för 200-250 i månaden, så de 100-150 extra har jag sett som avbetalning för mobilen och därmed fått en billig Xperia S. Men att fortsätta betala 350 vore ju dumt (Om man inte använder tjänsten tillräckligt), så jag ska nog ta ett Volym-abonnemang när gamla går ut.

    Mobilen måste jag byta ut, är det något jag har lärt mig så är det att jag aldrig kommer ha tålamod att ha något annat än en Nexus-enhet:)
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag har dealen från 3

    Den löper vidare om man inte gör förändringar.

    Jag tjänar sparar inte mycket på fria samtal och sms, men datatrafik är ju svindyrt idag och där har jag 10gb (måste ha minst 7 iaf)

    Skickat från min LG-D802 med Tapatalk
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Kommer nog binda om mig, när nästa superdeal kommer. Dröjer det så väntar jag

    Skickat från min LG-D802 med Tapatalk
     
  5. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag behöver mina 10gb, brukar alltid köpa nån extragiga varje månad till och med.
    Vad vore ett billigare alternativ än att fortsätta på detta abonnemang?

    Är i behov av ny telefon, min display sprack i går. Men jag tänkte köpa en bättre begagnad och låta mitt abonnemang rulla på utan nyteckning / ny telefondeal.
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Här finns lite tips

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=100778

    Kraftigt höjda priser sista åren?

    Skickat från min LG-D802 med Tapatalk
     
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Du ska kunna behålla abonnemanget till samma pris men det kan också bli så att operatören vill höja priset, och de kan också erbjuda dig att byta till något annat abonnemang för att de vill ta bort det abonnemang du har.

    Det är väldigt få abonnemang idag som erbjuder helt fri förbrukning, istället har konkurrensen drivit fram massor av billigare abonnemang som för en fast månadskostnad ger olika stora potter för samtal, sms/mms och data. Väljer man då ett abonnemang som har de potter man faktiskt gör av med så kan man i princip se det som "fri förbrukning" till en betydligt lägre kostnad. Det tycker jag är en bättre ekvation än att alla ska betala en hög kostnad för fri förbrukning, oavsett hur lite eller mycket man faktiskt gör av med.

    Exempelvis slåss Comviq och Halebop rätt friskt nu, vilket har medfört att Comviq erbjuder "fastprisabonnemang" för 195 kr respektive 245 kr, beroende på hur mycket surf man vill ha. Halebop har kontrat med tre olika abonnemang kallade Rubbet Liten (169 kr), Rubbet (269 kr), och Rubbet Stor (369 kr), som allihop i praktiken innebär en fast månadskostnad för alla mobilkostnader. Har själv Rubbet och får 600 samtal och 6000 sms/mms per månad (vilket i praktiken blir detsamma som "fria samtal och fria sms/mm" för mig). 3 gigabyte data ingår i mitt abonnemang, tror inte jag gör av ens med hälften, men det finns ju Rubbet Stor då om man vill ha mer data.

    Förvisso var det höga datapotter till vettig kostnad i de gamla abonnemangen men man får också komma ihåg att de såldes till "halva priset", så att säga. Situationen är lite annorlunda idag, högre priser på datapotter.
     
    Last edited: 15 okt 2013
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag ringer knappt och kommer förmodligen försöka få 40% trogenkundrabatt på mitt nuvarande 3total. Om jag inte skulle få det så blir det nog ett 3Pott69 med delad data. Har 100GB surf via 3data idag.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk

    Eller så säger jag upp både 3total och mitt slask 3Pott69 och kör enbart på 3extra-sim som även går att ringa med.
     
    Last edited: 16 okt 2013
  9. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag letade och letade men hittade inte tjänsten "dela data" någonstans på deras sida. Heter den något annat eller har de tagit bort den? Sidan är nyligen omgjord, såg jag.
     
    Last edited: 16 okt 2013
  10. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Deras hemsida är skit, men nyttja sök funktionen så kommer det upp. 3dela data lanserades för ett litet tag sen.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk
     
  11. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Den var väl inte helt usel förut men den rådande trenden är tydligen att websidor ska få mindre textmassa men större teckenstorlek, samt fler och större bilder, och vital info ska gömmas efter bästa förmåga. Detta verkar 3 lyckas bra med (Halebop har också blivit duktiga på att förstöra det som tidigare var relativt tydligt). All världens web-designers böjer sig inför den stora grå massan som blir mindre och mindre läskunnig. Stora, fina bilder ska det vara överallt, helst ska det inte vara någon text alls. Snart blir det bara symboler överallt. o_O

    On topic så verkar datadelningstjänten bra, synd bara att man ska behöva betala extra för det. Har man betalat för flera datapotter så borde man få utnyttja potterna gemensamt utan extra kostnad.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Får tipsa om Hallon kontantkort eller abonnemang om du vill sänka månadskostnaden och behålla din nuvarande telefon eller köpa en ny kontant eller begagnat. Skulle det senare dyka upp ett nytt kanonerbjudande från Tre eller Tele2 så har du möjlighet att nappa på det som obunden.

    Hallon Liten
    60 samtal
    5000 SMS/MMS
    0,5 GB surf
    99 kr/mån

    Hallon Stor
    Obegränsat med samtal och SMS/MMS
    5 GB
    249 kr/mån

    Du kan köpa till extra data för både Liten och Stor.

    Pris extra data om du har abonnemang:
    1GB extra varje månad - 39 kr
    3GB extra varje månad - 89 kr
    10GB extra varje månad - 149 kr

    1GB extra en kalender månad - 49 kr
    3GB extra en kalender månad - 99kr
    10GB extra en kalender månad - 159 kr
     
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

  14. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  15. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, det var absolut inte meningen att dölja något, ville bara visa kostnaden för enbart datapaketet. Men med de priser som AIK Mobil har för samtal och sms så antar jag att det vore mer rimligt att tala om 598 kr som totalpris, men då ingår ju även potter för samtal och sms.
     
  16. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Sitter själv på 3Total för 349kr i månaden och är osäker på om det är värt att förnya med ett annat abonnemang + ny telefon eller om man ska köra kvar och förlänga 349kr i månaden och köpa ny lur kontant.
    Frågan är vad man tjänar mest på? Skönt att inte behöva oroa sig för hur mycket man ringer/smsar/surfar men tror nog inte jag utnyttjar allt ändå och skulle nog kunna byta till ett billigare abonnemang.
     
  17. yxza

    yxza Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag lämnade mitt 3Total och tog en lg G2 för 399 bara 5 gig surf. Men jag använde aldrig 10 gig.
     
  18. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tja, det är ju bara att mäta. Loggar du in på dina personliga sidor kan du ju se exakt hur många samtal, sms/mms och hur mycket data du förbrukat. När du väl vet det kan du avgöra om du bör ha kvar abonnemanget eller byta. Det finns ju många andra "fast pris"-abonnemang som är betydligt billigare än det du har nu.
     
  19. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Gjorde det idag. Kom upp i 4gb en gång annars har jag legat runt 2gb några gånger nära 3. Ringer knappt och smsar mest.dock 80% via datatrafik genom kik/whatsapp. Kommer nog kunna hitta billigare abb som jag klarar mig på!

    mvh Rex
     
  20. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Inte för att göra reklam eller så, men Halebop erbjuder abonnemanget Rubbet för 269 kr i månaden och då är gränsen 3 gb data, så det klarar du dig på. Och så får man 600 fria samtal och 6000 sms/mms (kombinerat alltså). Jag tror det är den billigaste lösningen just nu om man behöver 2-3 gig data (och samtidigt vill ha potter för samtal och sms/mms), men folk får gärna rätta mig om jag har fel.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.