Fråga: Problem att fota med One vid dåligt ljus

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av kim.hagelin, 13 aug 2013.

1. kim.hagelin

kim.hagelin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nyss skaffat en HTC One och är grymt nöjd med den! Dock så har jag problem med min kamera. Någon som har problem att fota med sin One vid lite sämre ljusförhållande? Mina bilder blir antingen blåa/lila, eller rosatonade.
    Någon annan som har samma problem med sin kamera?

Hittade även ett par trådar med andra "drabbade" på xda:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=42400071
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2381642
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2325446

Last edited: 13 aug 2013
  2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

En fråga: Har du testat fota när mobilen är kall? Kanske låter som en dum fråga men jag har läst att om fotosensorn blir varm så händer det att bilderna blir röda/blåa/lila/rosa i lägre ljus.

3. kim.hagelin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jepp, jag har provat direkt efter omstart, när den är kall och precis när jag startat kameran, men problemet kvarstår :(. Har du en One? Isåfall, har du samma problem?

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Yes, jag har en One men jag har inte direkt testat ta bilder i mörker/lägre ljus. Ser dock i preview'n att det är en lätt blå/röd/lila ton.

problemet blir mindre synligt om du sänker ISO'n men då tar den heller inte lika bra mörkerbilder.

5. kim.hagelin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Provade att sänka ner till ISO 100. Skenet blir mindre men fortfarande såpass att det förstör bilderna. PRovade även att köra nexus-kameran och det är samma där. så känns som att det måste vara kamera-mjukvaran eller något defekt i kameran. Känns ju som att man ska kunna ta bilder i "normal" belysning utan att bilderna blir totalt blåa o_O

6. Str0be

Str0be Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Tyvärr verkar detta vara ett mycket vanligt problem. Jag har samma sak på min H1 till och från. Det märkliga är att det är inte konsistent. Spelar ingen roll om telefonen är kall eller varm, det är helt slumpmässigt lila/blåtonade bilder för mig i dåliga ljusförhållanden. Men ibland blir det lysande bilder i mörker (ISO på auto så jag ställer inte den manuellt)

Det märkliga är att ingen vet om det är hårdvaran eller mjukvaran som det är fel på, ingen verkar ha fått något vettigt svar från HTC angående felet. Någon på XDA fick sin telefon reparerad och det verkar ha hjälpt än så länge. Men vissa har inget fel alls på sin kamera förrän efter veckor / månader av användning. Så det kan vara antingen eller.

Vi får hoppas att HTC kommer ut med en officiell lösning, antingen om det är via mjukvara eller så blir det många byten av kameralinser.

Tyvärr har jag inget förslag till lösning heller, bara konstatera att du inte är ensam. Jag avvaktar och ser hur detta utvecklar sig, det är ju trots allt 2 års garanti och jag vill inte vara utan min H1'a :)

7. kim.hagelin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väldigt tråkigt att det är så många som är drabbade. Jag kontaktade en handläggare på HTC-supporten innan idag och kolla om de hade någon lösning på problemet. Hon sa att det inte var något problem de kände till och bad mig göra den generella lösningen på "de flesta problem" - återställa telefonen till fabriksinställningar. Men detta gjorde ju självklart ingen skillnad. Sedan sa hon att jag isåfall får skicka den till verkstad för felsökning. Hoppas dock detta är något de kan åtgärda med en OTA!

8. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Kan tillägga att sambons h1 är riktigt kass vid sämre ljusförhållanden. Det ska tydligen vara dagsljus om besten ska leva.

9. ostress

ostress Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag hade samma problem med min One. Konstigt då den största föredelen med dess kamera är just att kunna ta bra bilder i sämre ljusförhållanden.
    Tycker även det är ganska komiskt att varje gång man ringer support, oavsett tillverkare och berättar om problemet så har de aldrig hört talas om det och tror att en fabriksåterställning magiskt ska lösa alla problem.

10. Kryckan

Kryckan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Konstigt. Jag har inga problem alls med färger eller i mörker. Snarare så funkar den skit bra i mörker. Hade dock fått in ett dammkorn på sensorn så det vart en stor prick mitt på alla bilder. Men efter lite skakande och knackande på telefonen så försvann det.

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4

11. bugiam

bugiam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag har samma problem. Har precis fått ett barn så man tar ju 1000 meningslösa foton på den lilla och många just när hon sover och det är mörkt. Dessa blir nästan alltid lila, röda eller blå. synd.