Problem att göra backup av SD-kort med 2 partitioner

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av donaldduck, 12 aug 2012.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Flera appar för att lägga information på SD-kortet i stället för i telefonens minne kräver att man har två partitioner på SD-kortet, den vanliga formaterad i FAT samt en till som ofta är i något Linux format som ext2, 3 eller 4. Försöker man kopiera informationen på den andra partitionen så får man lätt problem om den är formaterad i ext-någonting.

    Det naturliga sättet att kopiera informationen är att använda en filhanterare och flytta allt till- och från partitionen. Gör man detta under Linux ändras ägare och tillstånd för filerna på partitionen. Använder 4ext Recovery och där har filer på andra partitionen i vissa fall sin apps identitet som ägare. Om jag lägger dit filerna från datorns disk med en filhanterare får de alla root som ägare, andra tillstånd och det fungerar inte! I just 4ext Recovery finns ett kommando för att återställa informationen, provade inte detta. Jag lyckades strula till det så att jag inte kunde boota in i recovery. Tur nog hade jag kvar ett SD-kort med rätt information på och kunde starta om med detta kort.

    Ett sätt att lösa detta, att spara filerna så att ägare- och tillstånd bevaras, är att använda kommandotolken med kommandot cp -prv ….............Om någon behöver veta vad som skall stå i stället för …...... så återkom eller sök.

    Ovanstående kan kanske vara anledningen till problem en del haft med sina SD kort. Kan tänka mig att det finns appar som får problem om enbart root kan komma åt filer på kortet.