Problem att skapa Goldcard

Diskussion i 'Legend' startad av paudius, 11 jun 2011.

  1. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Efter många månader ska jag äntligen försöka mig på att roota min legend. Förstår det mesta av det. Men förstår inte felmeddelanden :(

    jag ska iaf försöka skapa ett GoldCard. Jag använder mig av denna http://www.sandladan.nu/svwiki/index.php/Goldcard och har fastnat på punkt 9. Det står i cmd efter kommandot synccat: not found och så har jag fått

    # cat /data/local/goldcard.img > /dev/block/mmcblk0
    synccat /data/local/goldcard.img > /dev/block/mmcblk0
    /data/local/goldcard.img: No such file or directory

    jag får två olika CID (koder) En på hemsidan punkt 4 och en annan i CMD. Vilken ska jag använda mig av. Verkar som det inte spelar roll eftersom ingen av goldcard.img hittas.

    Dom andra punkterna hur fugerat utan problem. Jag har lagt in goldcard.img i mappen där adb.exe ligger. Ska jag fortfarande ha mitt SD kort bort monterat när jag skriver kommandot?

    Har också använt denna https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Android_SDK

    Vore underbart om någon kunde hjälpa en nybörjare. Om ni behöver veta mer så fråga gärna.
     
    Last edited: 11 jun 2011
  2. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag tyckte det var lättare att använda goldcardtool bara att följa stegen på sidan rakt upp och ner. Sen återvända till guiden efter att man fixat goldcard
     
  3. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag antar att jag redan har skapat ett goldcard eftersom jag har fått en fil som heter goldcard.img. Så nu är det bara Punkt 9 jag behöver hjälp med. Alltså få cat /data/local/goldcard.img > /dev/block/mmcblk0
    sync att fungera.

    men tack ändå
     
    Last edited: 11 jun 2011
  4. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Formatera ditt sdkort och börja om från början. Precis som goldstar skriver, Använd dig av goldcardtool istället så slipper du alla dom där stegen. Mycket enklare och snabbare!
     
  5. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ska prova det. Men det går att formatera SD kortet genom att ha den kopplad till USB?? Annars blir det svårt för mig att formatera det eftersom jag inte har något annat. Kontakterna behöver man väl inte spara? De ligger redan på mitt sim kort och där försvinner dom inte ifrån?? men man kan ändå återställa mobilen till fabriksinställningar om man formaterar sitt SD kort? ifall det händer något?
     
  6. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Innan du formaterar så drar du över allt som ligger på koret och lägger i en mapp på datorn, formatera och försäkra dig om att du får fat32, det kan vara där problemet ligger, telefonen formaterade bara mitt kort i FAT och det funkar inte.
    När du formaterat lägger du tillbaka allt du hade på kortet, och gör om proceduren
     
  7. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska se om jag lyckas med detta. Du menar att jag ska lägga tillbaka allt på SD kortet igen och göra ett goldcard? eller ska jag formatera igen?
     
  8. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Gör en snabbguide :)

    1. Anslut telefonen till datorn och sätt den i usb-lagring.
    2. Kopiera allt som finns på kortet till datorn.
    3. Öppna "datorn" i startmenyn så du ser alla din diskar.
    4. Högerklicka på enheten som telefonen har
    5. Välj formatera
    6. I valet "filsystem" ställer du in FAT32
    7. Bocka ur rutan quick format och klicka på start
    8. Lägg tillbaka allt du kopierade över innan
    Fortsätt att göra goldcard och roota. Du måste göra ett nytt om du bytt filsystem, har iaf inte funkat för mig med nått annat.
     
  9. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad hjälpsamma ni är, Ska se om jag kan få det att funka. lär väl säkerligen återkomma :D
     
  10. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag gjort ett goldcard och jag tror det funkar. Nu är jag framme vid rootningen och jag kommer så långt som till chmod 755 /data/local/flash_image. Där tar det stopp och jag får


    # chmod 755 \data\local\flash_image
    chmod 755 \data\local\flash_image
    Unable to chmod datalocalflash_image: No such file or directory
    #

    Har även provat att skriva chmod 755 /data/local/flash_image. men inget av de fungerar. vad gör jag fel?

    Jag håller på med Nedgradering för HBOOT 1.01 eftersom jag har 1.01. eller ska jag till Rootning för HBOOT-1.01 och HBOOT-0.43 ? Jag är väl tvungen att nedrgradera till 1.31??
     
    Last edited: 11 jun 2011
  11. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Körde du komandona innan dvs "adb push flash_image /data/locale" och "adb push misc1-2.img /data/locale" i samma cmd-fönster som du har # isf får du göra om den operationen i ett nytt cmd-fönster utan su. Alla adb-komandon ska köras utanför su
     
  12. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så alla adb kommandon ska köras i ett vanligt cmd fönster? eller ska man skriva adb shell bara? joo jag körde bara ett fönster, Så alla konnadon utan adb ska köras i adb shell su?
     
  13. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Alla adb ska köras i c\:androidSDK\tool om nu det är din mapp, det framgår i guiden på xda men inte på sandlådan har jag för mig.
     
  14. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska jag inte köra 2 cmd fönster en med adb shell su och adb shell? Min adb.exe fil ligger i C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk-windows\platform-tools. Ska jag starta något annat program?
     
  15. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Nä det är riktigt. Förutom att shell är ett kommando och adb ett annat.
    Men tänker man på att alla adb körs fönstret med c:\xxxx och alla kommandon utan adb i början körs i fönstret med # så blir det enklast
     
  16. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om jag skriver adb shell su så ska dessa in där?

    adb push flash_image /data/local/
    adb push misc1-2.img /data/local/

    adb reboot bootloader

    Ska resten in i ett cmd fönster där jag ska skriva adb shell? För det står ju inte hur man ska göra. allt ska in i samma fönster enligt båda guiderna. vad jag förstår det som iaf. men stämmer tydligen inte...är det jag som är dum?????
     
  17. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Japp helt correct

    Om du läser noga i näst sista meningen så står där "extract this zip someware and fire another comand promt there lite luddigt men filerna flash_image och misc1-2.img ska ligga i din tools mapp dvs där du är i sökväg när du kör dina adbkommandon
     
  18. paudius

    paudius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får inte chmod 755 /data/local/flash_image att fungera.. inte heller om man byter mot \ den raden ska väl köras i adb shell fönstret?

    no such file or directory står det när jag skriver in det. Dom andra kommandona har funkat och jag är temp root på mobilen.
     
  19. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Japp du har väl lyckats med tillfällig root så du får # istället för $

    adb shell
    su
    #chmod 755 /data7locale/flash_image

    Och inga felmeddelanden när du kör adb push kommandona?
    och du zipade upp hack4legend-v5.zip till C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk-windows\platform-tools
     
  20. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Lättare om vi fortsätter via pm