Problem med 2G -> 3G-handover

Diskussion i 'Galaxy S' startad av emilakered, 14 augusti 2010.

1. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Åkte tåg Stockholm -> Linköping igår och hade givetvis med mig SGS:en. Stötte dock på patrull redan i tunnlarna innan Södertälje, telefonen bara vägrade att ansluta 3G/HSDPA igen efter att ha fallit tillbaka på 2G/GPRS. Jag lyckades tvinga igång det hela genom att manuellt söka nät och efter det slå på/av flygplansläge, något som tog uppåt fem minuter.

Samma problem upprepades varje gång telefonen föll tillbaka till 2G-nätet, något som förövrigt skedde skrämmande ofta (med Hero och Desire surfade jag i princip hela sträckan utan problem).

I höjd med Nyköping gav jag helt enkelt upp surf-försöken och sov en stund istället, körde dock experiment på hög nivå när jag kom fram. Telefonen hade i känd stil fallit ner på 2G, väntade över en timme men ingen automatik kickade in och gav mig 3G (trots flygplansläge på/av). Det som krävdes var åter att manuellt söka nät, välja Sweden 3G, sedan köra flygplansläge på/av.

Någon annan som har samma eller liknande problem? Jag reser en hel del, och att kunna köra telefonen som accesspunkt för datorn utan krångel är ett grundkrav.

2. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hare precis samma problem hört att det är tele 2 som har problem.

3. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Är det något som kommit precis nu i så fall? Körde samma tripp med Hero för bara en vecka sedan, då fungerade allt bra. Likaså gick det utmärkt med Telia-kort och 3G-router i samma nät för bara några dagar sedan.

4. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
  5. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Precis. Den mest relevanta lösningen hittills är enligt mig denna: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=177817&postcount=108

Med den metoden har jag låst mobilen till 3G-nätet permanent (tills man ändrar tillbaka förstås). Enda nackdelen är att den inte söker sig till 2G om 3G saknas.. Kan ju vara till besvär om man har fläckvis täckning.