Problem med att ansluta till router

Diskussion i 'Xperia neo' startad av Rozeman, 21 aug 2012.

  1. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Min fru har Neo, den är inte uppdaterad till ICS då hon inte är någon riktig "teknikfantast". Problemet är när telefonen ska anslutas till Wifi hemma. Nätverket hittas snyggt och prydligt när man slår på Wifi, men trots att rätt lösenord anges, går det inte att ansluta. Routern är en Zyxel NBG4615. Det är inte sågot problem att ansluta min SGS3 eller dotterns SGS. Hur kommer man tillrätta med problemet?
     
  2. plo

    plo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kolla inställningarna i routern, ofta finns det så man kan begränsa ip-rymden (alltså antalet tillgängliga ip-adresser=klienter som kan ansluta).
    Sidan 168 i manualen (i varje fall den man kan tanka ner från deras hemsida).
    Network > DHCP > General

    Kolla även loggen i routern.
     
    Rozeman gillar detta.
  3. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tack för tipset/tipsen! Ska kolla detta.
     
  4. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kollade routerns setup, där fanns plats för 32 användare i poolen. När lösenordet till nätverket anges, kommer meddelandet "Nätverkslösenordet som du angav är fel. Försök igen". Jag är 100% säker på att lösenordet är rätt eftersom det är samma till två andra telefoner. Fler tips varför hon inte kan ansluta till routern?
     
    Last edited: 22 aug 2012
  5. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag kom på en sak; routern supportar WPS (WiFi Protect Setup) dvs att man trycker på en knapp på routern, efter det ansluter man t.ex. telefonen till routern. Både min SGS3 och dotterns SGS är anslutna till routern på det sättet. Eftersom frugans Neo inte har det anslutningsalternativet(?), angav hon :)jag), lösenordet i stället. Jag vill minnas att det blev strul med båda Samsung-telefonerna att ansluta med lösenord. Däremot med knapptryck på routern gick det klockrent. Kan det vara så att jag måste avaktivera WPS i routern för att kunna ansluta Neon?
     
  6. plo

    plo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vet tyvärr inte hur WPS fungerar. Prova avvaktivera den. Kolla oxå loggen på routern, då kan du se vad routern ger för fel när du försöker ansluta.

    Annars hittade jag nedan ---
    Sökte på "xperia neo wps" och fick bla följande tråd :
    http://talk.sonymobile.com/message/116176
    I den står bl a

    35. Nov 8, 2011 8:04 AM (in response to nitinptrp)
    Re: Xperia Neo wifi problem

    Xperia Neo doesnt work with WEP encryption. Only WPA or WPA2

    Funkar inget av dessa så vet jag tyvärr inte vad man kan göra. Är ingen stor nätverks- eller Mobil Guru.
     
  7. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, ska testa i morgon.