Problem med att Chromecast "laddar" hela tiden?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av najkks, 15 jun 2016.

  1. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det fler än jag som upplever att det är konstanta problem med netflix och chromecast?

    Köpte nya versionen.. men tänkte kolla en film, och det står "laddar..." (räknar upp till 100 procent) på skärmen,
    filmen spelas i ca 1-2min sedan behöver den ladda igen.. vad fan beror detta på?

    Har fiber hemma, 100/10

    Är det avståndet mellan mobil - chromecast?
    Eller avståndet mellan wifi - mobil som är problemet?

    Extremt irriterande dock!!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter som att det är Wifi:t som strular. Om du laddar hem Chromecast-appen har jag för mig att du kan se signalkvalitet för nätverket du ansluter till - ser allt bra ut där? Använder du 5GHz-nätverket?

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.chromecast.app&hl=sv


    Avståndet mellan WiFi och din mobil kvittar. Chromecasten hämtar inget innehåll via telefonen, utan telefonen fungerar endast som fjärrkontroll. Chromecasten hämtar allt innehåll direkt via routerns nätverk.


    Vad har du förresten för router? Har du nyligen uppdaterat routern? När började problemet? Har det varit så hela tiden?
     
  3. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    tydligen hade jag lite fel.. den kör filmen endast ca 5-10s före den börjar "buffra/ladda"

    sedan tar det ca 40s för den att nå 100% - vad göra för att lösa problemet?
     
  4. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    ¨
    Kör Bahnhof hemma, ingen aning om routerns produktnamn!

    sedan har jag sk. homeplugs från netgear i alla rum - som närmast ca 5-6m från chromecast (med vägg mellan) kan det hjälpa om jag monterar en netgear-plug alldeles i närheten av chromecasten?

    vid mätning med nätverkskabel når jag ca 217mbit / 14mbit, det bör väl räcka?

    dessutom är all el i huset utbytt senaste året! inga gamla ledningar heller inte
     
  5. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    laddade ned appen "google cast" till mobilen, hittar inte hur jag kollar signalkvalitet?
     
  6. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Om du kan titta på netflix mm på en dator med nätverkssladd utan problem så är det som bernard säger ditt wifi som strular.

    Jag har första generationens chromecast och en gammal asus RT-N16 som jag kör mitt wifi på ihopa med telenors 4g och det funkar utan problem (några enstaka dagar på året när telenors nät är överbelastat till tusen så hackar det men då har jag också kanske 4-5mbit istället för normala 30-50mbit)

    Kan va en del orsaker varför ditt wifi strular
    Du kan se en del tips om hur du optimerar ditt wifi här https://datorsidan.se/optimera-ditt-tradlosa-natverk/

    Jag kör typ samma inställningar, dvs 20MHz bandbredd istället för 40MHz vilket oftast hjälper en hel del. Har du många grannar däremot så kan du behöva kontrollera vilken kanal ditt wifi ligger på och ändra efter behov. Likaså om du har många enheter anslutna på ditt wifi så kan det också sänka prestandran beroende på hur mycket din router klarar av o ge.

    Kör du torrents på nån dator i nätverket kan det också sega ner din router tex. Uteslutningsmetoden brukar fungera annars om inget annat hjälper ;)


    Såg att du hade homeplugs, jag är ingen större fan av dom.
    Av erfarenhet funkar asus routrar kanon bra, ex RT-N66 eller nyare och vill man förlänga det trådlösa nätet så är även ubiquiti unity long range (stavning) riktigt trevliga accesspunkter med lång räckvidd, snabb och stabil uppkoppling
     
    bernard gillar detta.
  7. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    Damn.. jag har tappat login till routern, ingen aning om vars papperet är!!

    går det att lösa?
     
  8. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Man får göra en reset på den isåfall men då måste du också ha koll på vilka ev ändringar som gjorts ifall det behövs för din isp tex. Om det är en router/gateway du fått från din isp så finns det oftast en etikett på routern med både wifi kod och accesskod (eller administration code). Har inte lösenordet ändrats från standard så kan du prova det och googla på routerns modellbeteckning eller på något sätt fiska fram lösenordet om det nu är någon som hjälpt dig eller ringa din isp ifall dom har satt ett åt dig.
     
  9. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skulle gärna byta mina homeplugs till en mer stabil och snabbare lösning!

    Hur är det med ubiquiti? Behöver man vara nätverksexpert för att köra dessa?

    Bor i en enplansvilla, 4 rok+källare, har även en tv ute på altan vid spabadet,
    det är denna som jag kör chromecast till just nu..

    Mätte mot homeplug och kom då upp i ca 24/10 (alltså även 217/14 med tråd)

    Skulle det räcka om jag monterade en homeplug på altan, närmre tvn?
    I dagsläget är det ganska precis 6-7m + yttervägg av trä mellan homeplug/tv
     
  10. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Allt är relativt, nu vet jag inte hur stor erfarenhet du har men tillvägagångssättet att installera en sådan accesspunkt är genom att koppla in nätadaptern där du sedan har 2st nätverksuttag. Ett av uttagen heter ethernet och det är här du kopplar in sladden från routern. Den andra heter PoE och det är här du kopplar in den stora "brandvarnaren". Dvs endast en sladd som går upp till accesspunkten vilket gör att man oftast kan göra en väldigt snygg installation.

    När den är inkopplad så får du ladda ner programvara från ubiquitis hemsida (ubiquiti controller software) som du installerar och kör. Den hittar sedan din/dina accesspunkter där du i sin tur kan konfigurera den med vilket ssid och lösenord som du vill ha. Standardinställningen kör redan på 20MHz bandbredd så där är inte så mycket som behöver ändras utan den e ganska färdig för att köra igång med optimal prestanda.

    Jag rekommenderar specifikt denna modellen
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379755&ref=192
    och ej AC modell

    Har satt upp sådana till flertalet kunder och dom är skitnöjda. Det bara funkar med bra räckvidd och bra prestanda. Du kommer inte toppa din lina på wifit men du ska utan problem kunna köra netflix mm och beroende på avstånd så lär du nog ligga runt 50-100mbit kanske då den är optimerad för räckvidd vilket räcker långt till ändamålet.

    Sen får du bara hitta en optimal placering av den, om du har ett område som routerns wifi täcker så ska du kunna täcka resten med ubiquitin om du nu har träväggar emellan rummen och mot altanen.


    Om de kommer funka med ytterligare en homeplug kan jag inte svara på, har generellt dålig erfarenhet av sådana då där är så mycket som kan fallera. Är det inte störningar så kan de va hårdvaran som strular (eller mjukvaran i homepluggarna). Det kan fungera ett tag men strula emellanåt så inget jag nånsin rekommenderar annars. Kan man dra kabel så föredrar jag det och kan man inte det så fixar ubiquiti de trådlösa utan huvudbry :)
     
    bernard gillar detta.
  11. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    Kanske blir att införskaffa sådana!

    Ungefär hur många kan behövas?

    Har bredbandsmodemet i källaren men med en skärmad cat6 upp till boplanet och min asus-router med dubbla antenner (tillsammans med stationära datorn, bägge står i en garderob i mitten av huset)

    Huset är ca 15 x 8m på ett ungefär, varav jag även vill kunna täcka in altanen på 50m2

    Kanske räcker om jag placerar en i vardera ände av huset?
    Eller fungerar det endast med en accesspunkt inkopplad?

    Är den vädersäkrad, funkar den utomhus, eller klarar den 5-6m + trävägg till chromecasten tror du?
     
  12. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Du bör inte behöva mer än 1 på de måtten, du kan ju iaf börja med det så ser du hur långt den räcker och ev flytta position och testa igen ifall den står sämre på ett ställe för att täcka det du vill. Om du kan komma åt gränssnittet i asusen så kan du även optimera den så att den täcker en del så tar ubiquitin förhoppningsvis resten, det gör en hel del på sig både på räckvidd och tillförlitlighet att ändra från 40MHz bandbredd till 20Mhz (vilket ubiquitin redan är inställd på medans asusen står på auto om jag inte missminner mig).

    Nej den är för inomhusbruk. 5-6m+ trävägg lär inte vara några problem. En kund har 3 träväggar emellan och kör chromecast utan problem med en ubiquiti men problemen uppstår oftast om där är tegel, betong, plåt emellan tex men är de bara trä o gips så är det väldigt sällan problem.
     
  13. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej, i nödfall kan jag väl sätta den ute på fasaden, och sedan bygga in den så att den motstår regn, fukt osv :)

    Tror du att mediamarkt eller kjell&co, eller siba kan ha dessa?

    hade varit fint om man kunde svänga förbi och hämta upp, istället för att beställa på nätet!

    tror du att inlogget jag får på 192.168.1.1. då är till min ASUSrouter istället för bahnhof?
     
  14. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du startar Google Cast-appen och sedan går in på fliken "Enheter" från startskärmen (svep till höger bara), så kan du se din enhet listad där.

    Du kan sedan klicka på prickarna i högre hörnet och välja "Enhetsinställningar", därefter kan du klicka på "Wi-Fi" och bör då se följande:

    2016-06-16.png

    Har du full signalstyrka där?
     
  16. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    efter att ha försökt ansluta i 20min gav jag upp..

    den hoppar mellan alla trådlösa hotspots i hemmet, och att ansluta mot chromecast tar en evighet.. sedan behövde jag konfigurera den igen, trots att jag redan gjort det TVÅ gånger tidigare!

    kanske bättre om jag köper den där accesspunkten det tipsades om tidigare?!
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter som att det är något väldigt märkligt med ditt nuvarande nätverk. Du kan inte ansluta direkt till routern då och gå förbi ditt hotspotnätverk? Eller får vare sig telefonen eller chromecasten direktkontakt med routerns nätverk?'



    Innan du köper nya grejer hade jag nog testat att resetta routern och försöka uppdatera den. Vad har du för router? Det står ju på den, etiketten på undersidan?


    Du kan även kolla om det finns ny mjukvara/firmware för dina hotspots. Dessa brukar gå att uppdatera också.
     
    Last edited: 16 jun 2016
  18. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 160
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Som Bernard skrev ovan skulle jag försöka ansluta direkt mot Asus-routern. Han själv min Asus-Router på övervåningen och det fungerar utmärkt med min Chromcast på våningen under. Däremot i mitt uterum kan det krångla men då är det dels en våning ned och i andra ändan på huset.
     
  19. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    problemet är att den liksom switchar mellan asus och hotspots.. ingen aning om varför!

    dock har jag haft ganska mycket strul med dessa homeplugs sedan början, de disconnectar, ger låg bandbredd, osv.. kanske är ett vanligt fenomen med homeplugs?

    är det garanterat att den där accesspunkten fungerar tillförlitligare och bättre?

    hade gärna sluppit homeplugs som tar upp var och vartannat vägg-uttag nämligen!

    som sagt.. vanliga nätet fungerar bra, både trådat och trådlöst - det är nog homeplugsen som spökar!
     
  20. najkks

    najkks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0
    Last edited: 16 jun 2016