Problem med att få igång en hårddisk.

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kardanmannen, 31 aug 2012.

  1. Kardanmannen

    Kardanmannen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Kompisens bärbara dator har havererat, så jag tog mig an den och ska försöka få ut alla kort från den. Plocka ur hårddisken (sata) och satte den i min stationära. Hittades vid uppstart, och Windows installera drivisar, men den finns inte med i utforskaren. Gick då in i diskverktyg/hanteraren. Och där finns den. Men det går inte utforska den.

    Tips?
     
  2. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    man måste aktivera den på nått sätt, sitter på en android utan tillgång till dator just nu men, leta upp typ diskhanteraren, högerklicka på disken och leta lite i egenskaper, ska googla, editar detta inlägg om jag hittar nått.

    EDIT: lånar ett svar från sweclockers forum...

     
    Last edited: 31 aug 2012
  3. Kardanmannen

    Kardanmannen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Jo, så gjorde jag på min nya disk jag köpte, men den här är juh lixom igång, sitter på jobbet nu, så jag kommer inte ihåg hur det såg ut heller, men högerklickar jag på min vanliga går det välja "utforska", men den är skuggad när jag gör likadant på den andra.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Det där låter mer som ett sätt att tömma disken från allt gammalt innehåll.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  6. Kardanmannen

    Kardanmannen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Ja, det är inte ett alternativ, datorn åker på tippen, om jag nu får ut några kort, men det ser mörkt ut, risken verkar vara stor att disken är skrot. Går juh inte köra defrag eller check på den iochmed att den inte finns som en enhet.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Testade du programmet jag länkade?
     
  8. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Är inte det programmet mer för att skapa filstruktur osv.
    Borde istället googla på "file resque"
    Finns massor med program som man kan skanna diskar med gratis.
    Man får sedan se vad de hittar, om man sedan vill kopiera filerna måste man betala för programmet.

    Du skulle även kunna testa att boota upp din dator på någon linux-skiva och se ifall den hittar disken och kan läsa från den..
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    När man försöker rädda data från en fysiskt krashad hårddisk finns det en del saker som man absolut skall göra och andra saker som man absolut inte skall göra.

    Det som man absolut inte skall göra är att formattera disken, lyckas man med det har man garanterat förlorat alla data.

    Det som man absolut skall göra är att skapa en imagefil av disken, sedan plocka ur disken ur sin dator. Därefter arbetar man med imagefilen eller kopior av imagefilen. Där försöker man reparera filsystem, leta efter filer o s v. Om man i sina försök att återskapa diskens innehåll råkar förstöra något innehåll har man då inte förstört något på disken, bara på den imagefil man arbetar med för tillfället.

    Ett bra program för att skapa image-filer är ddrescue http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html

    Jag tycker att det brukar funka bäst att rädda data i Linux-miljö. Om man inte har Linux installerat på någon dator i närheten kan man boota från lämplig live-CD, t ex SystemRescueCD: http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

    Image-filer placeras lämpligen på en USB-disk som är betydligt större än hårddisken vars innehåll man försöker rädda.

    m v h Henrik
     
  10. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

  12. pingen

    pingen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    finns en hel hög med program som räddar data från hdd men dom flesta kostar en slant ;) getdataback och pc inspector file recovery har hjälpt mig innan. Går även bra att hitta raderade filer
     
  13. Kardanmannen

    Kardanmannen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Ladda först ner shareware versionen av GetDataBack, kom då in på hårddisken, och kunde kolla runt i kataloger, som i utforskaren, men det gick juh givetvis inte kopiera nått iochmed att det va gratis versionen, så ja ordnade fram fullversionen och då går det inte ens komma in på den, står bara sektorfel, så hårddisken är troligen skrot. Tog ner Pc Inspector oxå, men den hittar inte ens den hårddisken.

    Fortsättning följer...
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Om det var en piratversion du använde så skulle man kunna tänka sig att det var något kopieringsskydd som aktiverades och gjorde att den versionen fungerade sämre än gratisversionen. Alternativt är disken mekaniskt dålig så att mer och mer försvinner för varje varv den snurrar.
     
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag har skrivit det förr och skriver det igen:

    Det första man skall göra vid dataräddning är att skapa en image-fil av den trasiga hårddisken. Varje gång du slår på strömmen till din dator med hårddisken inkopplad riskerar du att ytterligare data svarvas bort från disken.

    Därför skall man arbeta med image-filer i lugn och ro utan behöva att oroas av konstiga ljud från hårddisken eller bli nervös över att det blir fler och fler dåliga sektorer. Jag känner inte till något bättre program än gnu ddrescue för att skapa image-filer från skakiga hårddiskar. Gnu ddrescue är dessutom gratis.

    m v h Henrik
     
  16. Kardanmannen

    Kardanmannen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Jodå, läste ditt inlägg. Men det är lite mer omfattande, dessutom fattar jag noll av linux, därför jag testade dom andra sakerna först.