Problem med batteriet efter uppdatering(?)

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Crasse, 10 dec 2010.

  1. Crasse

    Crasse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ett stort problem med min i övrigt mycket uppskattade Nexus One. Under de tio månaderna som jag har använt telefonen har jag laddad den under natten, kopplat bort den ca 6.00 och sedan kunnat använda den till ca 22.00 (+/- 1 timme). Nu räcker batteriet plötsligt bara i ca 6 timmar trots att jag, såvitt jag vet, använder telefonen på samma sätt som tidigare.

    Först trodde jag att batteriet var slut, men problemet kvarstod dessvärre också efter att jag har bytt batteri. Jag har inte installerat några nya appar, jag har inte ändrat mitt "användarmönster" och jag har testat "factory reset" två gånger utan framgång.

    Tidsmässigt stämmer uppkomsten av problemet relativt väl överens med tidpunkten för uppdateringen till build FRG83D. Kan det på något sätt hänga ihop? Är det någon annan som har haft samma problem?

    Är det någon som har något tips på vad som annars kan ha orsakat mitt problem? Som det är nu har jag en fantastisk, men dessvärre helt oanvändbar, telefon... :cry::cry::cry:
     
  2. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kan vara en uppdatering till en app t ex. Testa att stänga av alla apps och launchers osv.
     
  3. Crasse

    Crasse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Barilla: Jag har prövat att använda en taskkiller för att stänga ner alla appar, utan någon större framgång. Kan man göra på något annat sätt? All hjälp och alla tips mottages tacksamt... :-)
     
  4. Crasse

    Crasse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag måste berömma HTC och deras kundtjänst. Först mailade jag till HTC i Sverige för att höra hur jag går tillväga för att få min telefon åtgärdad inom ramen för garantin (jag trodde ett tag att det var fel på själva telefonen). Svaret kom två timmar senare med all information jag behövde.

    Ikväll mailade jag till HTC i USA och frågade om de kände till något om eventuella batteriproblem efter den senaste uppdateringen. 15 min(!) senare svarade en Rafael så här:

    "Dear Christian Hansson,

    I realize how frustrating it is that since receiving the update on your Nexus One you have experienced a significant decrease in battery life. From my experience in talking to and troubleshooting with other Nexus One owners, it does appear that due to the new features contained in the update it uses up more resources, resulting in decreased battery life. Since the updates are over the air and released through Google, we don’t actually host the update files. This means that there’s not an official way to revert back to the previous ROM unless Google hosts the files somewhere (I looked but didn’t find anything). "

    Tydligen är det alltså så att nya funktioner i uppdateringen käkar batteri något fruktansvärt. Å ena sidan kan man förstås hoppas att Gingerbread löser det problemet, men samtidigt undrar man ju vad Google kan ha gjort under de få veckorna mellan uppdateringarna som de inte kunde göra innan de släppte den första uppdateringen...

    Om problemen finns kvar i Gingerbread undrar jag om någon vänlig själ här på forumet kan tipsa mig om en lämplig custom rom som inte har motsvarande problem... :-)
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag har tvärtemot upplevt en liten (inte mycket) större skillnad på hur länge batteriet håller. Jag tror också att en ny uppdatering (som Gingerbread) kommer att lösa diverse problem.