Problem med blåtand efter uppgradering till 2.3.3

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av n-puh, 4 aug 2011.

?

Problem med uppspelning av musik via blåtand i 2.3.3?

  1. Inget av de beskrivna eller några andra blåtandsrelaterade problem

    4 röst(er)
    18,2%
  2. Ja, jag kan replikera de beskrivna problemen på min X10

    17 röst(er)
    77,3%
  3. Inget av de beskrivna men väl andra (skriv gärna inlägg)

    1 röst(er)
    4,5%
  1. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja veta hur många som fått problem med uppspelning av musik via blåtand efter uppgradering av er X10 till 2.3.3

    Problemet yttrar sig på följande sätt på min X10 (och på en kompis X10)

    1) Frekventa drop-outs (korta avbrott då det blir tyst i musikuppspelninen) åtminstonde nån gång per låt

    2) Den med systemet medföljande musikspelaren och andra musikappar fryser om man slår på blåtand under uppspelning och det händer inget om man trycker på play/pause

    3) Som 2) fast man får ett meddelande på mobilens display ifall man vill "framtvinga en nedstängning" av den medföljande musikspelaren när man använder blåtandheadsetets uppspelningsknappar

    4) Uppspelning fryser och play/pause-knappar funkar inte om man kopplar från blåtand under uppspelning istället för att bara pausa eller automatiskt fortsätta spela upp musik via mobilens inbyggda högtalare som tidigare under 2.1

    Jag har (under Inställningar - Om telefonen)
    Modellnummer X10i
    Android-version 2.3.3
    Version 3.0.1.G.0.75

    Headset MW600
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag känner igen problemena faktiskt. Ok, första har jag helt klart. De andra punkterna du nämner har jag bara märkt vid användande av tredjepartsprogram som spotify. Men skall erkänna har nyligen installerat om min mobil (igen) och lagt in den nordiska versionen, så har det blivit lite bättre men har fortfarande helt klart de dära hacken i musiken vid lyssnande på BT och samma headset som du. Och i mitt fall dyker de upp när jag öppnar appar, eller väcker mobilen ifrån viloläge vilket är lite lustigt, när den ändå är relativt kraftfull. Skall testa spotify igen... få se om det händer återigen.
     
  3. shaddack

    shaddack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också problem 1-3!

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  4. Lethro

    Lethro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni har inte på wifi medan ni är utomhus eller långt ifrån modemet?
     
  5. shaddack

    shaddack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte igång WiFi alls när jag har haft problemen.
     
  6. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, problemet finns även med WiFi och bakgrundsdata avstängda. Jag börjar tro att detta är ett konfigurationsfel som har med audio att göra då det även hackar periodvis när man spelar upp musik utan blåtand. Det är ungefär samma frekventa korta skurar av hackande ljud och det är inte relaterat till hur belastat systemet är.

    Skriv gärna version som ni har som inte upplever några problem.
     
    Last edited: 4 aug 2011
  7. PerraStrandberg

    PerraStrandberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    tappar konstant kontakt med blåtands klockan efter uppdateringen
     
  8. MathiasE

    MathiasE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har problem nummer 1, fast inte bara med blåtand utan även om jag använder trådade lurar.
    Även nummer 4 men det är väl bara skönt att den inte slår över på telefonens högtalare om man stänger av sin MW600 eller om batteriet i den helt enkelt dör :P

    Edit: angående problem nr 1 så finns detta problem även om du spelar musik i lurens egen högtalare, dvs utan att man använder hörlurar över huvudtaget.
    Felet uppstår dock endast när skärmen är nersläckt, är skärmen aktiv så funkar det att spela musik oavbrutet, men man kan ju inte ha skärmen aktiv hela tiden, då går batteriet väldigt snabbt :P
     
    Last edited: 4 aug 2011
    n-puh gillar detta.
  9. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag blir allmer övertygad om att roten till det onda har med audio att göra. SE har gjort nån konfigurationsmiss av audioenheten. Jag ska test och hålla särmen vid liv för att se om det då hackar eller inte med musikuppspelning.
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har också märkt att hacken verka fler i viloläge. Men börja tro det också kan vara mitt headset. Flyttade det å hacken minskade så kanske är lite glapp också?
     
  11. MathiasE

    MathiasE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Prova att kör utan lurar alls (telefonens egen högtalare) så märker du att problemet existerar ändå så nåt glapp är det inte tal om.

    Edit: har nu rootat luren och lagt in SetCPU och ökat minimum frekvensen, upplever minimalt med hack, fått totalt 1 kort hack på 3 låtar nu medans med default värden så kom det minst var 20-30e sekund.
    Ska lyssna vidare en stund å se vad som händer :)

    Edit2: detta kommer ju dock att förkorta batteritiden en hel del så man kan ju hoppas på en officiell fix.

    Edit3: Blev mycket bättre men fortfarande lite hack då och då även om jag ökar minimal CPU frekvens till 100%. Enda som funkar till 100% är att inte låta skärmen släckas vilket man ju inte vill.
     
    Last edited: 4 aug 2011
  12. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu också testat med att hålla skärmen vid liv (satt in en tidsgräns på 30min) och frekvensen på hacken i ljudet minskar dramatiskt men de förekommer fortfarande.

    Edit: Så har jag också gjort det till ett supportärende hos Sony Ericsson Ticket: 90926294
     
    Last edited: 5 aug 2011
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ringde SE om samma sak. Killen lånade en mobil ifrån en kollega, och lyckades uppenbart inte framkalla samma problem. Men å andra sidan, inte lätt å göra en sådan sak under ett par minuter. De sa de skulle titta in på problemet. Vi får hoppas de gör det. För precis som ni säger problemet verka mest vara uppkomma i viloläget, men jag har lyckats få samma problem (om än mindre) även i aktivt läge.
     
    n-puh gillar detta.
  14. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag röstade ja, i stort alla punkter du tog upp gäller mej.

    Är det jag får om jag startar eller stänger av blåtand mitt under musik-uppspelning.

    Får också drop-outs i ljudet på någon sekund en eller två gånger per låt.

    Dock fungerar knapparna för uppspelning av musik på MW600:an bra, blir inga hängningar eller frysningar när jag använder dem.
     
  15. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick ett meddelande från någon annan nyss som påstod att om man har ett blåtands-headset inkopplat så körs ringsignaler dubbelt så snabbt och väldigt hackigt.

    Testade detta och det stämmer faktiskt !!:mad:!!

    Ja, ja definitivt något galet med audio. Om du har en kontakt på SE så ta gärna upp detta också.
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, kan SE ha haft lite för brådis nu att få ut uppgraderingen? Synd att en av de viktigaste funktionerna verka bugga. Men visst, trots detta är jag ju ändå nöjd. Men hoppas det fixar sig snart iallafall.

    Ok, köpte ett par nya BT-lurar, för att min MW600 gått sönder i klipset. Kan ju knappt svara genom att trycka på svarsknappen för tejpen som är i vägen hehe. Men tyvärr var det om än, ännu värre med det paret jag köpte. :-( Men varför hackar det så där? Testade skärmtricket, funkar inte alls. Lika mycket hack, som tidigare.
     
    Last edited: 5 aug 2011
  17. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snackade med SE support i går. Jag har även skickat mail med länk till denna tråd och ett par andra liknande som referens. Vi får se om det händer nåt. Det enda konkreta svar jag fick var att pröva att göra om uppdateringen.

    Edit: Så att det finns en fix på problemet på xda-developers forum

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1208353&highlight=audio+stutter

    Denna fix innebär att en del biblioteksfiler under /system/lib rörande audio blir uppdaterade (som de borde ha blivit) men också att telefonen måste rootas för att kunna utföras

    Jag har tipsat SE om detta.
     
    Last edited: 10 aug 2011
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
  19. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis fått höra från support på SE att såpass många har klagat över ljudet att ärendet därför har flyttats över till utvecklingsavdelningen. Nåt är på gång i alla fall.
     
  20. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Perfekt. Visst mina problem har nästan försvunnit. Upptäcker ibland dessa problem ännu. Ikväll hände detta t ex den synka emot google och sega ner mobilen så fruktansvärt mycket att musiken helt enkelt hackar som en tok. Ett annat problem jag märkte precis nyss är något som en del andra också märkt hur BT-funktionern verka slå ut musik delen. Lyssnade på musik, pausa musiken, och stängde ner BT. Satte sedan på musiken, inte ett ljud, efter ett tag så får man besked att spelaren crashat. Samma sak om man använder Spotify, och sedan byter spelare. Borde inte SE har märkt dessa problem egentligen? De är ju inte speciellt svåra att framkalla så att säga.