Problem med e-SIM

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av Addehd, 26 aug 2020.

  1. Addehd

    Addehd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej hallå,

    Nu ska ni få höra. Fick min Note 20 Ultra igår och var snabb med att aktivera e-SIM till mitt privata nummer så jag även har ett fysiskt kort till arbetet i telefonen.

    Det går fint på Telias hemsida att aktivera och installera e-SIM. Fram till igår eftermiddag.. Då börjar det ringa en mängd med okända personer till mig både från Sverige och Tyskland.
    Nyfiken som jag är så frågar jag personerna vilket nummer de ringt, varpå de läser upp ett helt annat än det jag har.
    Samtidigt går det inte att skicka sms till mitt normala nummer, men gick fint att ringa till det.

    Idag så när jag ringer från mitt e-sim så står det att jag har ett helt annat nummer (de som de andra personerna ringt till igår). Och även när jag skickar sms så kommer det från det andra numret.

    Telia fick en riktig utmaning att bita i.. har bytt tillbaka till mitt fysiska SIM-kort just nu fram till de löst problemet.
    Någon annan som varit med om något liknande med e-SIM?

    Uppföljning kommer :-)
     
    Last edited: 26 aug 2020
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 757
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, vad märkligt. Ytterst otippat. Särskilt att det tycks ha fungerat som vanligt ett tag för att sedan slå bakut.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Har du kollat upp numret du fick av misstag, går det till en annan privatperson?
    Du har inte kontaktat personen, och frågat om den fått dina samtal och sms?
    Låter som en dunder-fuck-up av Telia.

    Min telefon gör märkliga nerkopplingar från 4G. Den kopplar ner sig till antingen 3G eller 2G vissa perioder. Detta händer mitt i stan, i Göteborg, och hände aldrig tidigare. Inte superstörande, kan pågå kanske tio minuter, men blir det 2G så är ju telefonen nästan obrukbar, iaf beträffande Internet. Misstänker att det kan bero på e-sim. Telia felsöker just nu, får vänta och se vad de säger. Problemet började ungefär när jag skaffade e-sim, så vet inte säkert att det beror på det men är det enda jag har ändrat mig veterligen.

    Så Telia kanske har fler problem med sitt e-sim?