Problem: Problem med esim

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av Tigrid, 16 apr 2022.

  1. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 402
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Sist när jag frågade tele2 så sa dom att esim till klockan tecknar nytt abonnemang och att det kostar typ 30kr i månad eller något. Så jag frågade om det inte var möjligt att få klockan att använda nuvarande mobildata osv från mobilens abonnemang och då sa dom nej inte för tillfället. Men dom sa också att det lär nog funka längre fram då dom håller på försöka få till detta också.
     
  2. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Nu har det alltså varit problem sen I Torsdags förra veckan... Om jag läser denna tråd verkar det inte vara första perioden som tele2 har problem med att man inte kan sigan upp på mobilatval? Är det någon här som lyckats senaste 6 dagarna? Dom säger dock att dom har tekniska problem men ber samtidigt att man ska prova.... :-)

    Börjar fundera på om det är dags att flytta alla abonnemang till en annan operatör..
    Själva iden med en LTE klocka faller ju lite utan att kunna tekna avtal för just LTE/4g..
     
  3. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Följer tråden.
    Jag har en Son Xperia 1 lll.
    Jag får felkoden -1 och ett meddelande att tele2 inte stödjer mobilavtal.
    Om jag lyckas med att låna någons samsung telefon, måste jag då sätta in mitt simkort i telefonen om jag skall försöka med att aktivera mobilavtal?
    Behöver jag fabriksåterställa klockan?
    Har tagit bort en del bloatware från klockan och fixat en modifierad version av Samsung Health Monitor.
    Det var lite pill men det går ju att göra det igen.
     
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Misstänker att du kan behöva sätta i ditt SIM-kort i telefonen, ja. Vet dock inte med säkerhet.

    Eftersom du kommer behöva paira klockan med Samsung-telefonen kommer du först behöva göra en factory reset för att paira den dit. Sedan ytterligare en factory reset efter att du provisionerat ditt eSIM för att paira den till din egna telefon. Kort sagt kräver varje ändring av vilken telefon klockan är pairad till en factory reset.
     
    bernard gillar detta.
  5. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om jag förstår dig rätt så är detta inte en engångs lösning utan jag behöver göra det igen om jag gör en reset av klockan?
    Hur är det om jag gör en reset från en backup som jag har på Google drive?
     
  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, ditt eSIM finns kvar även efter en factory reset såvitt jag förstår. Det är därför denna metod fungerar. :)
     
    jnsson gillar detta.
  7. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har nu lyckats att aktivera E-sim med kompisens Samsung telefon.
    Gick Fint.
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Härligt! Behövde du göra något speciellt för att eSIM:et skulle finnas kvar efter den reset som krävdes för att koppla klockan till din telefon igen?
     
  9. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag trodde att det behövdes göra något efter att jag gjorde en reset efter att jag aktiverade e-sim.
    Men det behövde jag inte.
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ok. Jag såg någon som hävdade att deras eSIM också försvann när de gjorde en reset. Det var därför jag undrade om det kanske beror på hur man gör denna reset. :)
     
  11. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu har jag inte LTE-versionen men har återställt telefoner med e-sim och då får man ett val att behålla eller ta bort e-sim:et vid återställning. Antar att man får det valet när man återställer en klocka med.
     
    blunden gillar detta.
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Aha. Så kan det säkert vara. :)
     
  13. Marmbrandt

    Marmbrandt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2017
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6
    Telefon 2:
    Samsuns S10e
    Telefon 3:
    Galaxy watch
    Platta:
    Samsung Tab 5 se
    Övrigt:
    Sony AF8, Philips Hue. Home Max, Nest Hub
    Behöver aktivera esim på min nya galaxy watch 4.Tele2. Har haft det fungerande med original galaxy watch. Flyttade då sim till Samsung lur enligt beskrivning i forumet för aktivering. Kör Pixel 6. Nu har jag esim i den, återvändsgränd ??
    Tacksam för idéer.
     
  14. JimLi

    JimLi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8+
    Har lite bekymmer jag också med aktivering.
    Har Halebop som leverantör och vart i kontakt med supporten 2 gånger, men inte en enda gång har de nämnt att man behöver ha en Samsung-lur (har Zenfone 9) De tycker bara det är konstigt att det inte fungerar! Står inte heller något på hemsidan att det behövs Samsungtelefon!
    Nu har jag inte tillgång till någon Samsungtelefon heller, någon som vet ifall man kan få hjälp om man går till en fysisk Teliabutik?
     
  15. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 402
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Om halebop är självständig företag så är dom du ska prata med och då kommer inte Telia kunna hjälpa då systemet skiljer. Vilket därav Telia kommer inte hitta dig som Telia kund.

    Samma sak gäller för comviq och tele2. Dom har samma ägare men är fortfarande självständigt från varandra. Då tele2 har inget med comivq att göra, så dom kör egna system från varandra. Bara att comviq kan använda tele2 nät men fortfarande har inget med varandra att göra.
     
  16. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Har du löst detta? Har pixel 7 pro och kommer bara till att jag ska ansluta med qr kod vilket Halebop inte har.

    Samtidigt som supportern inte alls fattar vad jag menar så sitter fast.
     
    Last edited: 25 nov 2022
  17. JimLi

    JimLi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8+
    Enda lösningen är tyvärr att låna en Samsung telefon och aktivera eSIM på klockan med den. Sedan kan man återansluta till sin icke Samsung telefon.
    Jag har inte gjort det själv ännu! Har ingen panik och ingen att låna telefon av.
    Killen på Elgiganten lovade dock att han kunde låna ut sin ifall det inte löser sig :)
     
  18. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    För att svara på min egen fråga, det behövs en Samsung klocka.