Problem med HTC Desire HD och gson (samt en lösning)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av johannilsson, 5 nov 2010.

1. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej,

Vi upptäckte idag ett problem med HTC Desire HD. Av någon anledning kraschar vår app på just den här telefonen. Anledningen ser ut att vara att HTC internt använder sig av gson och har gjort detta lib publikt tillgängligt för alla andra appar. Detta leder till en konflikt när man i sin egen app skickar med gson.

Buggen fanns sedan tidigare rapporterad på gson's tracker, men det ser nu inte längre ut som en bugg hos gson utan snarare ett problem som HTC introducerat.

Som jag skriver i kommentaren till buggen kan man komma runt det här genom att köra jarjar.

Har bara sett det här problemet med gson just nu, men det känns som det är fullt möjligt att det kan påverka även andra lib.

Till sist, en uppdaterad version av Voddler for Android kommer i nästa vecka med en fix för just det här.

Last edited: 5 nov 2010
  2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ooh, jar-hell... men hur i h-e kommer det sig att dessa bibliotek blir exponerade för våra appar, det låter ju minst sagt j-vligt korkat :(

Borde ju funnits någon slags class-loader setting som kör din egen jar-fil först.

3. tomas_b

tomas_b Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Väldigt bra info då jag själv kommer att använda mig av gson i kommande projekt, tackar.