Problem med kontroller i LibGDX

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av _booty, 13 aug 2013.

  1. _booty

    _booty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Hejsan gott folk!

    Det är så att jag håller på att utveckla ett spel till telefonen och tanken är att man skall kunna använda fysiska kontroller för att spela. Jag använder LibGDX och dess controll extension för att jobba med kontrollen.

    Problemet är att den inte tycks känna av att jag har min PS3-kontroll kopplad till telefonen. Jag kan styra andra grejer och appar med kontrollen så att jag vet att den fungerar!

    Men om jag kör
    HTML:
    Gdx.app.log("Controllers", "" + Controllers.getControllers().size);
    Så returnerar den 0. Jag har letat mig tokig utan att kunna hitta någon info, är det jag som gör något fel eller funkar det bara inte med PS3kontrollen?

    Love,
    _booty
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Om kontrollen fungerar i andra appar, vet inte vad som menas med grejer, så kolla vad för bibliotek som dessa appar använder sig av om du kan. Annars är det bara att börja felsöka i din konfig i koden eller i libgdx, men om det är fel ppå libgdx och du inte har någon NN klon av en PS3 kontroll borde det finnas lösningar på nätet.
     
  3. _booty

    _booty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Jag testade faktiskt bara i launchern. Men gjorde en ganska pinsamt upptäckt, det verkar som att man i Sixaxis controll -programmet skulle sätta kontrollen som "game pad" så antagligen trodde libGDX att kontrollen var ett tangentbord. :o

    Har dock inte hunnit testa detta ännu, men återkommer i posten för framtida sökare!
     
  4. _booty

    _booty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Japp, kan ju bara konstatera att det var min egna pinsamma miss som orsakade detta! Jag hade hell enkelt missat att ändra kontrollen till en "game pad" i instaällningar på Sixaxis Controller