Problem med koppla upp samtal och nu även GPS

Diskussion i 'Xperia Play' startad av liath, 8 apr 2011.

  1. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har noterat en tråkig sak med min Play. När jag ringer till folk (oavsett vem det är) så blir det ibland fel i uppkoppling. Tar ett verkligt exempel som bara hände för 5 min sedan.

    Jag skulle ringa och prata med brorsan så jag tog fram hans nummer på mobilen och telefonen börjar ringa upp. Jag får vanliga ringsignaler sedan klickar det till och blir helt tyst. Efter kanske 10-15 sekunder lägger/avslutar telefonen samtalet. Det har alltså varit tyst under denna tid.

    Jag ringer upp igen och frågar om det kommit fram något samtal till honom. Han säger att han svarade och att han pratade. Själv har jag inte hört att han sagt någonting.

    Detta har uppstått några ggr hittils. Först trodde jag att det var en engångshändelse men nu har det upprepats några ggr vilket gör att jag inte längre tror att det bara är otur. Problemet är dock väldigt svårt att simulera(eftersom det är så "random") och därför svårt att (be)visa för återförsäljaren.

    Har ni upplevt något liknande på era lurar?

    Edit: Gjorde nyss ett experiment genom att ringa 10 ggr till en annan mobil som jag har i handen och då var det inga problem. Ni förstår alltså att det är svårt att "tvinga" fram ;/.

    Edit 2: Har eventuellt fått problem med GPS som inte fungerar tillfredsställande. Längre ner i tråden står det om detta.
     
    Last edited: 9 apr 2011
  2. mac666

    mac666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan vara något med simkortet.
    När jag pratade med SE om en annan grej (att mobilen startade om sig)
    Så sa de att många problem som man har med Play kan bero på simkortet!
     
  3. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej och tack för ditt svar!
    Jasså kan du inte utveckla för det tyckte jag lät lite intressant? Vilka kan dessa problem vara tex?

    Ska man bara be om att få ett nytt simkort då eller hur fungerar det?
     
  4. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte märkt dessa problem med min...dock har jag märkt att skärmen är väldigt känslig när jag skall skrolla till exempel. Blir lätt att man hela tiden får backa för att fortsätta att skrolla.

    En annan sak är tangentbordet verkar hänga sig i bland. tycker jag får trycka till ordentligt ibland och ibland inte...kanske en vana...har haft Iphone tidigare.
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag fick ett icke lyckat uppkopplingsförsök första dagen, typ samtal 3.
    Samma dag hittade jag en uppdatering till luren och drog in den via OTA.
    Vet ej om det påverkar men iaf efter denna så har jag inte haft problem.
    Har ringt ca 60 samtal.

    Kan ha varit för att luren blev omstartad bara.

    // A
     
  6. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag har inte haft några sådana problem, kanske är det som andra säger, SIM-kortet eller din operatör? Vilka ringer du med? Själv har jag Halebop.

    Har heller aldrig råkat ut för att tangentbordet skulle ha hängt sig.
     
  7. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har Telia som operatör men sim-kortet är inte sprillans nytt men inte urgammalt heller. Lagomt helt enkelt. ;D

    Har egentligen inga problem med luren förutom just detta. Den har visserligen kraschat 2 ggr men det är mer "ok".
     
  8. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Nån som vet om sim kortet kan påverka hur bra gps funktionen fungerar? Min fungerar nämligen inte... Hittar inte position. Suck... Orkar inte med problem!
     
  9. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det står i inställningarna på telefonen att man måste vara utomhus. Vet inte om det stämmer.
     
  10. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tjop! Jopp jag skrev faktiskt på mobilen (det där inlägget) då jag var utomhus och gick efter en väg. Fick faktiskt det att fungera med det tog en rejäl stund för den att hitta åt rätt position.
     
  11. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har suttit inne, inga problem med position.

    Det där lät lite konstigt...hahaha.
     
  12. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Haha ja det där lät lite roligt ;D.

    Jag fick pröva att ställa om alla inställningar (dvs stänga av sätta på stänga av sätta på) och till slut kunde den hitta position.
     
  13. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Är ute och går nu och gps har inte hittat rätt position en enda gång på 45 min... Har gjort omstart mm. Brorsan har en gratia från HTC och går bredvid och den hittar rätt 10 sek efter uppsatt av maps/latitude. Jävligt knepigt och ytterst tråkigt!
     
  14. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Sony Ericsson kanske behöver patcha programvaran? Synd att det inte fungerar bättre.
     
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Har inga problem med GPS.
     
  16. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Vettefan. När jag startar GPS så hittar den position fort men tyvärr helt fel position. Kan vara upp till 2 km ifrån (trots tätbebyggt område och bra täckning). På den punkten står telefonen still ett tag (den rör sig alltså inte trots att jag fortsätter gå/köra bil). Pilen på kartan snurrar dock utifrån att jag själv byter riktning men den står fortfarande kvar på samma punk.Rörelse sker INTE i realtid däremot gör riktning det. Den kanske står still i 15-30 sekunder på detta sätt. Helt plötsligt byter den plats och tror att jag är på ett helt annat ställe (detta kan vara längre bort från min verkliga position eller närmare). Samma sak där, pilen snurrar utifrån min riktning men ingen rörelse sker på pilen. 15-30 går igen och den hoppar till ny plats. Ja ni fattar... men så här håller den på hela tiden men den träffar aldrig rätt position! HTC:n som min bror äger hittade plats direkt och uppdaterade rörelse i realtid. Fungerade klockrent. Jag har även prövat hans simkort men får samma symtom.

    Vad ska göra? ;(
     
  17. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har kikat vidare och det enda som jag kan se skiljer min Play åt mot en kompis Play samt min broders HTC Gratia är att jag är uppkopplad mot Telia3g och min kompis samt bror är uppkopplade mot Sweden 3g. Vad är detta och kan de ha någon påverkan på GPS? När jag söker efter nät hittar min telefon också Sweden men där kan jag inte registrera mig står det.
     
    Last edited: 9 apr 2011
  18. Drakkir

    Drakkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter snarare som att din GPS inte är på.
    När den hoppar så där vid positionen är för att den utgår ifrån 3G masten du är uppkopplad till, vilket den då bara ska göra när google maps eller liknande program inte kommer åt någon GPS i telefonen.
    Har du provat stänga av och sätta på själva GPS'en bara?
     
  19. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej och tack för ditt svar!
    Tack för att du förklarar hur det fungerar. Tyvärr har jag prövat detta ett flertalet ggr.

    En fråga: Om jag går in på Inställningar -> Plats och säkerhet och sedan kryssar för "Använd trådlösa nätverk". Är det detta som kallas för A-GPS?
     
  20. Drakkir

    Drakkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med A-GPS så hjälper då din 3G-mast, eller din IP-address GPS'en att lokalisera dig snabbare så GPS'en kan begränsa antal sateliter som ska kontaktas för att hitta dig.