Problem med kortbetalning på mobilen + mobilt BankID

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av stigdaniel, 19 feb 2020.

  1. stigdaniel

    stigdaniel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har haft ett problem länge nu, som jag vant mig vid, men det blev aktuellt igen nu när min fru bytte från ios till android och hon fick samma problem.

    När jag ska handla online och betala med mitt mastercard så krävs en verifiering med mobilt bankid. Efter att jag fyllt i mina kortuppgifter så startas automatiskt min app för mobilt bankid. Där verifierar jag med min säkerhetskod och sedan hoppar jag automatiskt tillbaka till betalsidan. MEN det verkar som om sidan laddas om när jag hoppar tillbaka. Mina kortuppgifter är inte längre ifyllda och fyller jag i dem igen så hamnar jag i samma loop.

    Är det bara jag och min fru som har det här problemet eller är det väl känt? Jag har försökt leta lösningar eller fler som har problemet men kammat absolut noll. Nu löser jag det genom att göra beställningen på en surfplatta eller dator och köra bankid på mobilen men det är ingen smidig lösning.

    Någon som kan guida mig vidare? Jag vill ju inte riskera att frugan söker sig tillbaka till sitt förra operativsyste
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Aldrig haft det problemet. Vilka telefoner och vilken webbläsare? Vilka kort? Vilka webbsidor? Låter som sidorna inte har stöd för 3D Secure samt Visas motsvarighet, protect eller vad det heter.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter lite märkligt. Testa följande:
    1. Töm cache för Chrome (ev appdata också)
    2. Avaktivera databesparing i Chrome (kan ställa till det ibland)

    Händer det på alla sidor eller bara någon särskild sida som @katho@katho frågar?


    Testa också en annan webbläsare kanske, för att utesluta att det är Chrome som krånglar. Exempelvis Firefox: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.mozilla.firefox&hl=sv
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    En nödlösning kan väl vara att verifiera kortköpet med sms-kod istället för Bank-ID. Om din bank stödjer det vill säga, min bank SEB gör det iaf.

    Tills problemet fått sin lösning.
     
    bernard gillar detta.
  5. dejan

    dejan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10E
    Jag hade samma problem när min mobil hade blivit så gammal att minnet inte räckte till för att spara sessionerna i bakgrunden när fokus flyttades från webbläsaren. Varje tab laddades istället om när man återgick till webbläsaren.

    I mitt fall blev lösningen ny mobil (jag fick en av mitt nya jobb, det var inte på grund av det här som jag bytte).