Problem med ny JBL Link 300

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av corpes, 4 dec 2018.

  1. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Glad blev man när paketet med högtalaren från USA stod på trappen och väntade. In och öppna upp den, plugga in den I väggen och körde installationen. När allt var klart så pratade den engelska (förståligt) men sedan ville den göra en uppdatering, vilket den gjorde..... Efter det fungerar inget... Den reagerar på "Hey Google" (lamporna på fronten tänds upp) men man får inget svar. När en testton ska skickas ut så sprakar det bara i högtalaren på maxvolym och samma sak händer med bluetooth, kopplar man in en telefon så sprakar det bara något fruktansvärt! I början under inställningar stod det "språk: Svenska, Landskod: US", nu står det "språk: Engelska" och det går inte att ändra..... Jag har en känsla av att nått hände under uppdateringen. Nån som har några ideér? Högtalaren är köpt i USA men fått det bekräftat både från svenskt och usa hall att den ska fungera här.
    Självkart har jag provat factory reset och tagit bort och lagt till högtalaren i Google home-appen.

    Edit. Verkar vara fler med mig som har problem med Link-serien om man läser på diverse forum.......
     
    Last edited: 4 dec 2018
    bernard gillar detta.
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Provade idag, efter att högtalaren stått strömlös över natten, att installera den på nytt och då fungerade den. Sedan provide jag att rycka nätsladden och stoppa in den igen och då beter den sig på samma sett igen. Verkar inte vilja bli strömlös denna maskin........
     
  3. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Efter en chatt med JBLs support så hävdar dom att US modellen är laddad med en firmware för 110V-nätet och därför spökar det med min enhet:(.
    Jag som chattade bade med US/Sverige support innan jag beställde denna från US för att försäkra mig om att det skulle gå, och svaret jag fick va, "visst funkar det, byt bara ut nätsladden".......
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter ju extremt märkligt; de erbjöd ingen hjälp att byta på något vis då? Aldrig hört talas om något liknande tidigare.

    Ännu märkligare att den fungerade fint innan uppdateringen, men därefter inte fungerar längre.

    Ev. kanske JBL Sverige kan hjälpa dig byta till en EU-enhet? Om det inte står dokumenterat någonstans i manualen eller på kartongen att enheten _endast_ fungerar med 110V borde det vara möjligt.
     
  5. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Står ingenting i någon manual att den endast går på 110V. Tycker också det är extremt märkligt då trafon hanterar 110-240V 50/60Hz..... Sagan fortsätter, har öppnat ett case hos JBL support......
    Jag kommer skriva ner mitt problem och även bifoga chatten (då jag tog en kopia:)) där det står klart och tydligt att den ska fungera här.
     
  6. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Jävla bullshit att uppdateringen endast är för 110V.

    Det sitter en trafo emellan.
    Från trafon lär det vara samma spänning ut (tex 5V) oavsett om det är US eller EU modell. Bara trafon som skiljer.

    De skyller ifrån sig för att de har fuckat upp uppdateringen.
     
    corpes och bernard gillar detta.
  7. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    I agree!!!

    Det är precis detta som dessa två jag chattat med säger, att US modellen fungerar i Sverige. Det var en tredje person på JBL som skrev till mig och menade att det var olika firmware för US/EU modellen.
     
  8. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Uppdatering:
    Efter samtal med supporten kom dom fram till att dom tar över garantin så det är bara för mig att skicka den på service då det verkar som att US firmware inte fungerar så bra med EU firmware (alltså enligt mig ett fel från deras sida).
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Skönt - utmärkt att de löser problemet åt dig. Det är så det skall se ut :) Eloge till JBL, även om det var lite uppförsbacke inledningsvis.
     
    corpes gillar detta.
  10. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Och nu har butiken på ebay där jag handlade enheten slutat skeppa utanför US of A.........
     
  11. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Fick nyss reda på att serviceverkstaden inte hittat något fel på högtalaren. Jättekonstigt men min förhoppning är att JBL släppte en ny uppdatering samtidigt som jag skickade iväg högtalaren och att dom fick in den uppdateringen när dom installerade den så allt fixade sig. Ska hämta ut den idag så får vi se.
     
  12. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Min egna gamla tråd men måste berätta detta.....)
    Jag har upptäckt att min Link inte uppdaterar sig. Ingen ny uppdatering sedan jag köpte den i november 2018. Kollade då på nätet och där fann jag ettantal trådar där man kunde läsa att denska ha uppdaterats till åtminstånde ver 1.36.XXXX (jag hade 1.32.XXXX). Där fans även några som hade samma problem, nämligen att den inte uppdaterade sig och dessa hade bytts ut av JBL pga mjukvarufel. Jag kollade för säkerhets skull version innan jag åkte till jobbet, låg fortfarande kvar på ver 1.32.XXX. Då jag uppenbarligen hade problem i början så mailade jag JBL och även chattade med dem och dom skulle kola upp problemet. När jag sedan kommer hem så till min förvåning så har den då uppdaterats till senaste firmware! Sammanträffande eller slump? Kan JBL pusha ut mjukvara på något sätt till enskilda enheter tror ni?