Problem med s7 edge, konstiga menyer och firmware flash fail

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av NCJ, 3 feb 2018.

  1. NCJ

    NCJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Har lite problem med min s7 edge som jag hoppas kunna lösa med er hjälp, ni har hjälpt mig innan så jag håller tummarna!

    Jag köpte en s7 edge från swedenmobile, upptäckte när samsung pay lanserades att den var gråimporterad från rumänien. Ni hjälpte mig med att flasha om till nordisk firmware och allt fungerade tipp topp!

    Sedan i november fick min skärm, som så många andra har jag sett, ett rosa lodrätt sträck över skärmen. Detta gick på garantin och jag skickade in den till samsung service som fixade detta plus enligt arbetsordern har dom bytt baksidan, reciver, batteri och ett test ok som avslut.

    Jag misstänker att dom bytt ut hela mobilen för jag kan inte alls se några skavanker på den ljusgråa ramen som går runt mobilen. Särskilt runt ladduttaget där jag vet att jag skavt med sladden när jag lagt mobilen på laddning. Man tackar tänkte jag och slog på den, satte i simkort och skulle börja ställa in mitt google konto och samsung konto, när jag upptäcker att det inte går att skriva mer än en bokstav. Skriver jag den andra så raderas den första osv. Väljer då att hoppa över all konfiguration och kollar runt lite i mobilen och ser att jag har en massa konstiga menyer i appen inställningar, dubbletter av visa så som program, låsskärm och säkerhet och enhetsunderhåll m.m. + att samsung pay inte fungerar, får felmeddelande: Connection error...m.m.

    Går in och ska kolla på baseband versionen som är G335FXXU2DRA9, och build number är NRD90M.G935FXXU1DQC1.


    Efter lite google så verkar det vara österrikisk firmware med nordiska länders build number. knappar in *#1234* för att se infon men får meddelande Connection problem or invalid MMI code. Den går att ringa och skicka sms med men det är i princip allt.


    Tänkte då att jag kan ju flasha om till NEE firmware och allt är tillbaka till vanligt igen!, laddade ner allt i senaste versionerna som jag läst om. hämtade filmaren ifrån sammobile och öppnade upp odin och lade in allt som man ska, (följde guide på youtube) Hinner knappt trycka på start i odin när jag får ett felmeddelande både på mobilen och i odin.

    På mobilen står det SW REV CHECK FAIL DEVICE 2 BINARY 1 och i odin står det FAIL! efter sboot.bin och param.bin.
    Har testa flera gånger med odin men har gett upp nu och ber er om hjälp, har även skickar iväg ett mail till samsung servicen men inte fått svar än.

    mvh Jonas
     
  2. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Har du försökt att ladda ner firmware-filen igen? Är du säker på att den du har är den senaste? Ett sådant felmeddelande kan peka på att du försöker nedgradera.

    Den senaste firmwaren för NEE för S7 Edge kan du hitta här.

    P.S. Sammobile är jävligt långsamt. Använd Updato istället framöver. Du kommer att spara dig flera timmar.
     
  3. NCJ

    NCJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Fick skicka in den till samsung service, dom återställde mobilen helt och hållet. Fungerar som innan nu men dock med Rumänsk firmware, vill ha den Nordiska men nu vågar jag knappt hålla på med flashingen igen. Vill inte behöva skicka in den igen, snart börjar dom nog undra vad man håller på med.

    Ja jag sökte efter senaste firmwaren men har kanske gjort något fel. Får se om jag ger mig på ett försök att lägga in NEE.
    Låter det lugna sig här hemma med frugan som gnällde över att jag allt ska hålla på och fixa med mobilerna...
     
    BOZG gillar detta.