Problem: Problem med Samsung Pay, Samsungs Members & Uppdateringar

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av night77, 4 jul 2021.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hej!!

    Jag köpte en Galaxy S21 Ultra (512GB) via Benify åt min bror, han ville att jag ska fixa allt i luren innan han sätter i sitt eget SIM kort då han har inte mycket tid åt sånt.

    Jag laddade först telefonen, sen startade den med mitt eget SIM kort (från Fello) och sen gick genom alla start guider och sånt.. allt var okej tills jag upptäckte att det gick inte att uppdatera telefonens mjukvara, den är från April och vill inte uppdateras, det gick inte heller att starta Samsungs Members Appen, det gick inte att aktivera Chatt funktionen i Google Messages och Samsung Pay funkade inte, fick en sida på Tyska istället.

    Jag googlade lite och såg att vissa användare i UK och Italien har haft såna problem och följt upp deras rekommendationer om hur man går kring detta utan att lyckas. Telefonen har samma beteende som jag skrev om ovan.

    Jag gjorde en fabriksåterställning (minst 10 gånger) och provade olika metoder som sagt utan att lyckas! Ringde Samsungs Support och de bad mig ringa Shoppen för att skicka tillbaka den.

    Jag ville inte göra detta då skulle ta flera veckor tills man får en ny lur och min bror behöver det nu innan sin semester, så jag bad om att göra retur på luren eftersom den verkar INTE innehålla NEE (Nordisk) mjukvara! Jag ville inte heller leka med CSC eller liknande eftersom telefonen är helt ny och fick den igår så Samsung bör ställas till svars för det. Problemet verkar också ligga på nätets sida som vägrar registrera telefonen ..

    Såg nånstans i en annan tråd nån som hade fått en lur via jobbet och den hade valt en annan CSC än Nordiska per automatik .. så detta lär vara nytt problem för oss i Norden men det har varit tidigare för UK och även för Italien!

    Är det nån här som har nån/några tips hur man löser problemet, ser gärna nedanstående skärmdumpar jag postat ..

    Screenshot_20210704-014117_Samsung Members (1).jpg

    Screenshot_20210704-014324_Settings (1).jpg Screenshot_20210704-092305_Samsung Pay.jpg
     
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Verkar vara ett problem en hel del råkat ut för, en lösning som verkar fungera för några är.
    1. Turn off WiFi.
    2. Remove SIM.
    3. Power Off (not reboot).
    4. Insert SIM.
    5. Power On.
    6. Enter Pin Code.
    Finns mer info här.
    EUX CSC, HELP!

    Har även hittat samma lösning på Reddit.

    View: https://www.reddit.com/r/GalaxyS21/comments/l7s3v4/uk_user_csc_showing_eux_not_btu/
     
    Kristy gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tyvärr, ingen lösning av dessa funkat alla, provade alla tidigare och verkar som att nåt skumt ha hänt med den luren i kombination med att jag testar VoLTE och VoWIFI åt Fello i deras nya IT miljö. I många av fallen fick de i UK och Italien en operatörs uppdatering som de triggade genom att köra dessa work around stegen. För lilla Sverige kan såna uppdateringar ta flera veckor. Jag har ändå returnerat luren idag till Samsung, och skrivit till Fello om problemet också.

    Jag har även problem med min egen S21U (provade även i OnePlus 8T) RCS chatt funktion i Google Messages, appen vägrar verifiera mitt nummer, därför misstänker jag att migreringen till Fellos nya IT miljö har skapat många problem så jag som sagt har rapporterat det till de.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Skickade tillbaka den "dåliga" luren .. beställde en ny .. och den nya fungerar fint! Fick använda ett Comviq SIM kort i början så att inget med operatören (Fello) kan påverka registreringen av telefonen och dess CSC..

    OBS: Eftersom mitt abonnemang ligger under test i Fellos nya IT-Miljö så kan det ha påverkat registreringen av rätt CSC och i det fallet var vid uppstart och konfiguration av helt ny Galaxy S21 Ultra.

    Kan vara så att den nya IT miljön för tillfället saknar RCS & CSC stöd, därför om du är testare och skaffar en ny telefon att bäst ha ett backup SIM kort för att kunna använda det vid första konfigurationen. Har rapporterat detta till Fello och de ska ha en koll på det men kanske dröjer lite eftersom folk är på semester o sånt.
     
    Last edited: 20 jul 2021
    cjb och Kristy gillar detta.