Problem med SD-kortet

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av DroidAdde, 30 apr 2010.

1. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

kan det vara att sd-kortet blir överhettat?

fick att sd-kortet var korrupt i min hero när jag kopiera över en helvetes massa filer. så tog ut sd-kortet en stund och lät det svalna och så funka det igen.

2. Noobman

Noobman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I mitt fall måste jag nog säga nej, problemet med att det ej går att läsa av SD-kortet sker allt ifrån när telefonen laddas(alltså ingen kommunikation som bidrar med någon 'hetta' att tala om) och till vanlig användning och då menar jag vanlig användning tex. ringa, sms:a och kanske en enkel titt i väder widgeten.

//Mats

3. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

kk bara en liten tanke av mej :)

4. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Fick de när jag skulle ta kort. Men även om man har billigare kort så ska de inte bli fel meddelande. Känns lite surt när man inte vet när detta fel kommer. Hur bli de sen.när apps installera på SD kortet.

5. micke401

micke401 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Samma problem här,helt plötsligt kände den inte igen mitt 16gb sandisk.
    Antigen tomt eller felaktigt format var meddelandet och det gick inte att formatera via telefonmeny. Löste sig via usb anslutning till min macbook och montering av kortet via denna.

6. parranoja

parranoja Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har samma problem som er andra, kan inte ta bilder... det står "det gick inte att spara filen på SD-kortet på grund av otillräckliga filrättigheter" Jag har varken juice defender eller task killer installerat. :( Däremot har jag medföljande 4gb SD kort i.

7. Copa

Copa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb
    Platta:
    Ipad
    Nu verkar mitt kort också ha lagt av.

8. gregster

gregster Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har haft samma problem lite då och då (det har funkat efter omstart), men skjutit upp att göra något åt det och dum som jag var så sköt jag även upp min backup av kortet medan det funkade.

Igår kväll la det av helt, verkar det som (omstart hjälpte inte). Telefonen ville inte formatera om det och när jag testade det i min dator stod det att kortet var på 31MB, samt det gick inte att formatera om där heller.

Blir till att köpa ett nytt, och hoppas att man inte har en kortläsare i telefonen som käkar SD-kort.

9. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det finns en tråd hos Google som tar upp problematiken med att sd-kort blir korrupta.
    Detta verkar inte vara relaterat till en specifik telefonmodell utan den enda gemensamma nämnare är Android.

Jag har fått problem med korrupt sd-kort 3ggr och nu en fjärde gång, men sista gången lyckades jag få tillbaka allt genom att starta om telefonen. Jag har haft olika sd-kort.

Just nu är det uppe i 80 personer som har anmält att de har allvarliga problem med korrupta sd-kort. Det som gör mig irriterad är att Google inte ens har tittat på ärendet, det är över ett år gammalt.

Jag har varit i kontakt med HTC Norden men de skyller på att det är mitt egna fel och att sd-kortet är av undermålig kvalité. Enligt HTC skall man alltid välja "säker borttagning av maskinvara" i Windows och välja att man vill koppla bort telefonen (om man mountat den som en hårddisk).
    Annars får man sådan här fel enligt HTC.

Hur många gör det idag?
    Jag har aldrig gjort det med mina Windows Mobile telefoner, usb hårddiskar eller usb minnen.
    Och de har jag aldrig haft några problem med...

10. ĝ

ĝ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ni testat att formatera kortet i datorn och mobilen?

Har för mig att det löste sig när jag formaterade om det i datorn på min gamla Hero.

11. vhek

vhek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

12. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Intressant, detta har jag också fått flera ggr. Ändra (flesta) har ju aldrig fått problemet så antingen fel på telefonen eller minneskortet. De som bytt kort kan ju teoretiskt ha samma fel på nya korten...

Ev kan man få igång det genom att ansluta usb och välja disk-alternativet.

13. gregster

gregster Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För många verkar det hjälpa.
    För min del så ville Windows varken formatera, skapa/ta bort partitioner på mitt kort och på telefonen så hände ingenting när jag försökte formatera kortet. Ska ta och stoppa in det i en Linuxburk och se om jag kan mixtra med det lite där.

14. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade en del problemer med min Desire med en gång, men har inte haft problem sedan jag formaterade om kortet og la tillbaks det som låg där från förut. Jag formaterade mitt i telefonen. Det gäller det medföljande 4gb kortet.

-Den inbyggda backupfunktionen kom med felmeddelande mot kortet
    -Kameran sa det inte hade rättigheter att spara på kortet
    -Bilderna från galleriet hämtades inte
    -Musikspelaren hämtade inte låtarna från kortet längre

Jag har även lagt in den läckta 1.21 nu rommen så jag vet inte vad hjälpte egentligen, men jag tror nog formateringen gjorde susen.

Last edited: 25 maj 2010
  15. Konstigt

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Ansluta med USB och välja disk gjorde ingen nytta. Det kom upp följande på datorn (kör Linux så jag ser massor med info, nedan från syslog):

Bli medlem eller för att visa innehållet!

På telefonen kom det upp något fel gällande SD-kortet från ett program i samma veva.

Stänga av och sätta på verkar vara enda workaround. Skall testa att formatera nu och se om det hjälper.

16. Konstigt

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Formattering hjälpte inte för mig.

Kan tillägga att jag även har uppdaterat telefonen med den uppdatering som släpptes för några dagar sedan.

Hjälpte inte...

Någon som reklamerat till åf/HTC?

17. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har pratat med HTC och dom är medveten om problemet men tiger som muren..
    Dom samlade in s/n på kortet och tillverkaren och sa att dom skickade det vidare till utvecklingsfolket..

Jag har upptäckt en sak när jag ansluter USB kabeln till pcn. Även fast jag har satt "endast ladda" på aktivitet när den sätts in så monteras sd kortet i tillägg! Undrar om det ska vara så?

18. Orfeous

Orfeous Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Problem med mitt kort också som jag nämt i en annan tråd :)
    precis samma fel som er.. att rättigheterna luras när man ska ta en bild med kameran :)
    skillnaden mot för er är att min telefon säger att det inte finns något sdkort i telefonen :)
    och att jag borde stoppa in ett :D kortet är formaterat i telefonen.
    använder senaste föberedande uppdatering från HTC. Men felen uppkom innan updaten släpptes.

19. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag hade också problem med att när jag skulle lyssna på musik eller ta kort så stod det något om att jag inte hade rättigheter... Men sedan ett tag tillbaka, kanske efter uppdateringen, så har jag faktiskt inte varit med om det igen :-)

Är det fler som känner igen det här?

20. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Ni som har bekymmer. Vilket kort använder ni?

Tillverkare:
    Storlek:
    Class:

Kan vara bra för andra som skall köpa kort att se vilka som det strular med.
    Själv stoppade jag mitt gamla hederliga Kingston, 6 GB Class 4 från min gamla telefon i Desiren direkt jag fick den och har aldrig upplevt dessa bekymmer.