Problem med SD kortet

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av TookieDroid, 10 feb 2011.

  1. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Tja, har ett problem med mitt sd kort. Jag kan inte formatera den genom datorn eller telefonen. Det är en SanDisk 8GB Micro SD HC ifall det hjälper...
    Jag har kollat runt i olika forum och har hittat lösningar till andra som har haft samma problem men det fungerade inte för mig. Har testat med flera olika program att formatera den med det går inte. Min dator hittar inte ens sd kortet och när jag trycker på formatera sd kortet i mobilen så gör den inget. Kan klicka på Formatera hela dagen utan att något händer. Vad finns det att göra nu?
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    När datorn inte ens hittar kortet så är det antingen hårdvarufel eller mjukvarufel. Mest sannolikt är nog att det är hårdvarufel, men du kan ju alltid utesluta mjukvarufel genom att byta ut all mjukvara. Enklaste sättet att åstadkomma ett sådant byte är att boota en live-cd med ett OS som du har förtroende för och känner dig hemma med.

    Om/när du kommit fram till att det är hårdvarufel fortsätter felsökningen med att identifiera vilken hårdvara som är trasig. Är det själva SD-kortet, kortläsaren, eller datorns USB-port? Mest sannolikt är att det är SD-kortet som är trasigt med tanke på att varken din dator eller din telefon kan komma åt kortet. Kanske har kortet drabbats av en ESD-skada?

    När du väl identifierat vilken hårdvara som är trasig är det bara att köpa ny sådan hårdvara.

    m v h Henrik
     
  3. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    fel forum del
     
  4. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Aha haha såg inte att det stod "Sajtrelaterat - hjälp och förslag"
    trodde det bara stod "hjälp och förslag" :P
     
  5. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tråd flyttad.
     
  6. Zaklin

    Zaklin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har du provat att koppla in minneskortet i datorn med hjälp av en minneskortsläsare?
    Jag har haft ett likadant problem, då hittades minneskortet med en läsare. Jag kunde dock inte formatera det i windows disk manager eller i ubuntus Gparted.

    Hittade då programmet killdisk för windows som lyckades "döda" kortet genom att skriva över all data med nollor. Efter detta kände Gparted för att hjälpa mig med den slutgiltiga formateringen.
     
  7. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Aa jag har redan testat det men det fungerade inte heller... Okej ska ladda ner Killdisk och testa det då :)