Problem med skärmen på Z5 Compact?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Perty, 1 okt 2015.

Taggar:
  1. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter att ha lämnat in telefonen hos webhallen på reparation fick vi meddelande igår om att vi kunde byta den till en ny. Bytte till en svart och inga problem än så länge.

    Allt gott. Så länge..
     
    bernard gillar detta.
  2. Hackspetten

    Hackspetten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter att ha läst denna tråd samt den på sonys forum så vågade jag inte köpa en vit, men testade att köpa en svart. Nu har jag haft den i en dag, flitigt använd, utan några som helst problem (phew!).

    Fick en bra deal på Tele2, betalade 4500:- med deras buy back kampanj, då bytte jag in en HTC one (m7) med defekt touch.
     
    Last edited: 13 okt 2015
  3. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Jo kollar man runt på nätet verkar det just vara de vita som är väldigt problematiska, inte alla men de är klart överrepresenterade så kan ju vara smart att ta en av de andra färgerna just nu iaf. Jag vägde mellan vit och svart men valde svart för alla vita telefoner jag haft har missfärgats efter ett tag och de ser så skabbigt ut ^^
     
    bernard gillar detta.
  4. iasion

    iasion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar vara hårdvaruproblem. En som skrivit inlägg på Sonys forum har gjort en hel del testande och märkt att problemet kan lösas utan att starta om skärmen genom att med en hand hålla i stora delar av den övre delen av ramen. Så förmodligen byggs det upp statisk elektricitet eller liknande som sen kan laddas ur genom att hålla en del av ramen.

    På samma forum skriver någon att Sony i Norge påstår att de ska lösa problemet genom en mjukvaruuppdatering i veckan. Så vi får se vad som händer. Min telefon är hursomhelst inne på rep. Drabbades av problem med mikrofonen också.
     
  5. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Min Sambo köpte en vit Z5 Compact med samma problem igår i butik. Ska försöka få den utbytt.
     
  6. Inoxx

    Inoxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Skickade in min för reparation då den var köpt ifrån Sony's Webshop. Fick tillbaks den idag dock så har den blivit helt utbytt och den nya registrerar alla fingrar jätte bra än så länge får jag väl tillägga. Och den startar även mycket snabbare än vad den gamla gjorde tidigare det tog drygt en halvminut på första uppstarten vilket inte var fallet vid den "första" jag hade.
    Överlag så kan man känna runt kanterna på skärmen att de är inte lika grova som tidigare den är en liten kant men inget märkvärdigt.
    En annan grej jag upptäckte är att prestandan verkar vara betydligt bättre än tidigare dock så har den inte klarat av ett AnTuTu benchmark ännu utan att det kraschar!?

    Återkommer med mer info om någon känner intresse för det :)
     
  7. iasion

    iasion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är lite nyfiken på hur du tycker att prestandan är bättre? Bättre flyt i gränssnittet? Appar startar snabbare? Bättre flyt när man scrollar websidor? Snabbare kamera?
     
  8. Gina

    Gina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Den telefon som jag fick ut på DOA beter sig tyvärr sämre och sämre. Först hade jag "bara"problem med att den blev väldigt varm och att den ibland kraschade i multitouch-test och då endast kunde registrera två fingrar. Nu har dock även denna börjat frysa i nedkant, registrera fler bokstäver än tänkt, starta om sig själv helt random (ibland när den ligger på laddning, ibland mitt i samtal). Det är med andra ord ohållbart och jag kommer behöva byta ut även denna/häva köpet.

    Det enda jag får ut från SONY, efter ett par veckors kontakt, är att "Den information vi har angående det här i dagsläget är att det håller på att undersökas. Vi ber om ursäkt för besvären detta kan medföra." Inte så betryggande med andra ord.
     
  9. Inoxx

    Inoxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Precis, Lägre uppstarts tid, bättre upplevelse i standard menyerna, kamera appen startar snabbare, autofokusen är dock inte så himla snabb, scrollningar i tex. facebook, chrome fungerar utan sporadiska "klick" samt så svarar den på variabel hastighet på finger rörelser.
    Detta har inget med den upplevda prestandan att göra men att skriva på telefon utan några dubbel klick fungerar utmärkt.
     
    Last edited: 20 okt 2015
  10. Rechargeee

    Rechargeee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu kört den nya uppdateringen 32.0.A.5.32 på min vita ett par dagar och den fungerar utan problem. Jag gjorde en factory reset efter att jag hade uppdaterat den.
     
  11. cbergman

    cbergman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Sony Z5C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Sony Z5C
    Platta:
    Sony Z2
    Övrigt:
    Döda:
    Samsung Note 1
    Sony Z1c
    Hej hopp!
    Min Z1C har haft problem med batteriet länge nu och i veckan ville den inte ladda alls längre under ett dygn. Det var droppen som fick rinna över och jag grottade åter igen ner mig i mobilernas förlovade land.

    Hade bestämt mig för att köra budgetmobil denna gång och åkte till netonnet i går eftermiddag med siktet inställt på en Motorola moto G 3rd gen. Dock så stod det en vit Z5c på fyndhyllan för 4.990:- och efter lite snack med säljaren så fick jag ett medlemskreditkortsjosan och priset var nere på 4.440:- så why the hell not.
    Telefonen var enligt säljaren bara använd en kort stund och skyddsplasten satt fortfarande kvar.

    Har egentligen inget behov av en high end mobil men prylar är roligt.

    Kom hem och upptäckte att jag hade ett microsim och inte nanosim så fick ringa 3 och beställa ett sådant.
    Men jag startade upp mobilen och körde igenom installationen.

    Pillade lite med den men var bara 8% batteri kvar så lade den på laddning.
    Såg att den startade om sig och tänkte det var konstigt men kanske att den laddade ner en massa appar som krävde omstart.
    Dock fortsatte detta och blev konfunderad.
    En snabb titt på forumet och konstaterade att japp jag har fått ett måndagsexemplar. Även touchen i nederkant slutade svara och var tvungen att släcka/aktivera skärmen för att få respons igen.

    Var på netonnet i förmiddags och bytte in mot en ny utan problem. De kände till problematiken men enligt kvinnan i kassan så hade detta ex varit på kontroll och gått igenom den utan anmärkning.
    Detta var även första exemplaret i Örebrobutiken som haft det felet.

    Den nya är märkbart mer responsiv och har inte startat om sig än. Dock är touchproblemet kvar. Men det ska fixas i en uppdatering??
    Den blir även relativt varm när den körde igång och laddade ner alla appar. Men det kanske inte är så farligt, vad vet jag.

    Får avvakta och se hur den fungerar. I övrigt verkar det som en trevlig manick.

    //B

    Edit: Uppdaterat till nya mjukvaran. Skärmen känns bättre. Håller tummarna.
    Edit2: Skärmen fungerar finfint. Inga problem. Nu behöver jag bara få ett nanosim.
     
    Last edited: 25 okt 2015
  12. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Hittade denna tråden nu.

    Har en Z5c vit som beter sig precis som ni beskriver.

    Dubbelklickar på bokstäver vid meddelande skrivning och när man skrollar på sidor över länkar så går den in på länkarna.

    Min är köpt ny på Net on Net nu i februari så hoppas dom kan laga den. Skickade in den idag.

    Någon som har en vit som blivit bra vad gjordes isf?

    edit:

    Verkar som att problemen som var tidigare med vita z5c är tillbaka nu iom senaste mjukvaran. Suck!
     
    Last edited: 12 mar 2016
  13. Sproiler

    Sproiler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Apple Iphone 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 5
    Hej!

    Min har också börjat bete sig märkligt efter uppdateringen med att skärmen slutar att svara.. Någon som har en lösning? Jag har inte testat factory reset ännu men det kanske kan hjälpa..

    //
    Rasmus
     
  14. pen

    pen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2015
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z5 Compact Vit V2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z5 Compact Vit V2

    En total ominstallation via dator skulle nog lösa dina problem.
    I början (köpte min direkt den kom ut)hade jag samma problem, men levde med problemet till uppdatering kom istället för att vara utan i flera veckor.
    Att göre "reset" inne i android är värde löst idetta fallet, total ominstall via dator Pc/mac
    var det enda som hjälpte mig.
    Att göra factory reset är i stort sett bara att tömma cachar och dina inställningar i Android och appar till samma läge som när du startade den för första gången.
     
  15. Steven A

    Steven A Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Även här strular min vita z5c efter uppdateringen. Provar reset via PC när jag kommer hem...är inne på min andra z5c då min första startade om sig 30-40 ggr om dagen.
    Bifogar bild på touchen...
     

    Bifogade filer:

  16. pen

    pen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2015
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z5 Compact Vit V2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z5 Compact Vit V2

    Hej!
    Liten fundering hur länge har du haft den?
    Fått några uppdateringar?
    Någonsin gjort ominstallation via dator?
    Har du senaste Android nu?
     
  17. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Enligt inlägg på sonys egna forum så har de gamla problemet som löstes med en uppdatering i höstas kommit tillbaka nu med nyaste android som kom förra veckan.
     
    Steven A gillar detta.
  18. Steven A

    Steven A Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Haft telefonen sedan strax före jul.
    Uppdaterat till senaste uppdateringen 6.0.
    Ej ominstallation via PC.

    Får kolla på Sonys sida ang reinsjuknandet med skrotig touch
     
  19. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

  20. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Fick igår tillbaka min z5c vit från reparation av det här "problemet"

    På följesedeln stod det funktionskontroll som ej ledde till några fel. Samt uppdatering av mjukvaran.

    Mjukvaran var redan den senaste då jag kollat detta innan jag skickade in och det verkar mer som att dom återställt telefonen då alla inställningar och allt var borta.

    Installerade telefonen igår under några timmar allt fungerade perfekt MEN IDAG nu på morgonen när jag satt och svarade på ett mail så kom det tillbaka. Precis samma. Klickar på mmmmaaassssaaaa tangenter när man skriver text den går in på länkar man ej trycker på och i systemmenyerna så gör den kommandon som man ej önskar trycka på.