Problem med T9 efter flashning till Spicagenmod

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Skuggvarg, 31 maj 2011.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    EDIT:
    När jag precis köpt mobilen och hade "officiell" 2.1 fungerade det utmärkt med Smart Keyboard, jag kunde då skriva sms med "vanlig" mobilknappsats, dvs 0-9 och T9-systemet.

    Men dum som man är ska man in och pilla i systemet (varför ska man annars ha Android?) så jag körde först in Spicagen, varpå Smart Keyboard slutade funka, men så här i efterhand verkar det som det snarare var så att mobilen låste sig på Androids eget tangentbord och vägrade låta mig använda något annat alternativ. Jag fick också massiva problem med Android Market så jag fick byta till Spicagenmod istället, vilket å ena sidan löste problemen med Market men å andra sidan är mobilen fortfarande "hårdlåst" på Androids eget tangentbord.

    Nuläget är att jag i menyn kan välja Smart Keyboard MEN mobilen kör alltså fortfarande på Androids tb, oavsett hur jag går tillväga. Även när man skriver sms och plockar upp inställningarna så kan man inte välja inmatningsmetod alls. Menyvalet finns där men inget händer när man klickar på det. Kort sagt, "hårdlåst tb".

    Så...idéer på hur man ska kunna lösa detta?
     
    Last edited: 1 jun 2011
  2. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    märkligt.. smart keyboard fungerar perfekt för mig med spicagenmod..
    provat att installera om smart?
     
  3. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Du kan inte ladda in htc tangentbordet? Det borde finnas nånstans om du googlar på det :)
     
  4. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hade först gjort en backup på Smart Keyboard innan jag flashade, sedan återinstallerade jag från sd-kortet efter flashning. Jag kunde fortfarande ange i inställningarna att Smart Keyboard automatiskt skulle köra T9 i porträttläget, men trots det visar den inte T9, och jag kan inte ens välja det manuellt genom att "tvinga" fram det när jag skriver sms (långtryck på abc-knappen funkade förut).

    Jag har testat att avinstallera det och återinstallera det, men likväl funkar det inte, så antingen är det Spicagen som muppar sig på nåt vis eller är Smart Keyboard inte så kompatibelt med denna version, men eftersom du själv kör Smart på Spicagen så verkar det ju konstigt isåfall...således verkar det som mitt system muppar sig.

    Vid långtryck på abc kommer det bara upp alternativ för Androids egen tangentbord, så jag får känslan att mobilen låser in sig på Spicagens tangentbordslösning och vägrar släppa in andra tangentbordsprogram. Skumt är det i alla fall.


    spicafelix: Åh fan, kan man göra så också? Trodde htc bara varvför htc, osv. Jovisst, jag kan testa.
     
    Last edited: 31 maj 2011
  5. skrot

    skrot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu kanske detta är en lite dum fråga, men har du verkligen valt smart keyboard pro som tangentbord för textinmatning?
    Alltså att du har gjort ett långtryck i textrutan och valt Input method och sen smart keyboard?
    Eftersom du får upp alternativ för androids egna tangentbord när du trycker på abc så låter det som att du har glömt att ändra tangentbord. Det förklarar ju även varför du inte får fram T9 ;).

    Jag använder också smart keyboard men har inga problem med att få det att funka (fungerat i flertal cyanogen och samtliga spicagen som släppts).
     
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, DEN punkten har jag faktiskt redan eliminerat. ;)

    Men även fast jag försökte ställa in Smart Keyboard så var telefonen envis ett tag och vägrade köpa att det var den lösningen jag ville ha, så trots att man valde Smart hoppade bluppen tillbaka till något annat menyval hela tiden. Tog ett tag med trixande och fixande för att få mobilen att köpa att det var Smart jag skulle ha, men eftersom det lik förbaskat inte finns något T9 att tillgå så blir jag lite misstänksam och tror att mobilen ändå inte låter mig använda Smart...av någon outgrundlig anledning. o_O

    Nu har det dock dykt upp fler problem än så här, för sedan igår eftermiddag kan jag inte längre ladda ner några program från Market, trots att jag applicerat alla kända lösningar på problemet, och trots att jag gjort en komplett återinstallation av hela systemet, så nu är det fan spöken i maskinen. Jag har ofta en otäckt träffsäker förmåga att hitta en massa konstiga buggar som folk inte sett förut eller inte kan åtgärda...det börjar nästan bli lite löjligt... o_O

    Således kommer jag att bli tvingad att byta system så då kanske Smart Keyboard funkar bättre igen.
     
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Spicagen mod-X inlagt: Android funkar igen, oklart varför...dock har jag nu nyaste versionen av Market medan jag på Spicagen hade den första, ouppdaterade versionen av Market. Det må vara anledningen till att jag inte fick ladda ner något, men varför Market aldrig uppdaterades är mer oklart.

    Fortfarande är det problem med att få Smart Keyboard att funka. Det verkar onekligen som mobilen vägrar låta mig byta från Androids egen tangentbord. Jag kan välja Smart Keyboard i inställningarna för språk och tangentbord, men lik förbaskat ligger Androids egna tb kvar och det går heller inte att byta till Smart när jag börjat skriva sms.

    Nuläget är att jag i menyn kan välja Smart Keyboard MEN mobilen kör alltså fortfarande på Androids tb, oavsett hur jag går tillväga. Även när man skriver sms och plockar upp inställningarna så kan man inte välja inmatningsmetod alls. Menyvalet finns där men inget händer när man klickar på det. Kort sagt, "hårdlåst tb".

    Några idéer?
     
    Last edited: 1 jun 2011
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    NU, äntligen, har problemen blivit lösta...exakt varför mobilen inte ville låta mig välja indatametod tidigare fattar jag inte, men nu har jag äntligen lyckats tvinga den att välja bort Android-tb:t och även Android Market funkar...ibland...på vissa system, men inte på alla. Men det krävde att jag testade fyra olika versioner: Spicagen, Spicagen mod-x, Cyanogen mod-x och Samdroid...

    Nu åter till Spicagen mod-x, tror jag...
     
  9. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Ja, ibland kan android te sig lite galet..
    Men å andra sidan, vilket os är alltid helt felfritt?

    Har fått fel på windows ett antal gånger direkt efter installation, och en ominstallation från samma källa har löst problemen..

    Antar att det ibland kan missa nån viktig fil som gör att allt blir galet..

    Har hänt ett par gånger för min del nu att om jag kör in en rom, försöker ändra tangentbord så fungerar det.. Till man startar om telefonen, då går det tillbaka till standard och måste ändra igen..