Problem med täckning i nya Xperia Mini Pro

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av prosen, 18 aug 2011.

?

Upplever du problem med 3G-täckningen på nya Xperia Mini/Mini Pro?

1. Ja

41 röst(er)
    64,1%
  2. Nej

23 röst(er)
    35,9%
  1. natal

natal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro, AW 6 44 mm

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Hej

Har lämnat in min för andra gången nu, någon annan som har lämnat in sin och fått den fixad för 3g-täckning ? tex bytt någon hårdvara ?

MVH

prosen gillar detta.
  2. smonstret

smonstret Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej,
    Jag har en Xperia Mini Pro från januari 2011. Bra täckning i början men tappade efter 8 månader mottagningen dagligen. Ibland fungerade omstart av mobil men oftast var den helt utan täckning i flera timmar. Testade ett antal åtgärder under en 3-månadersperiod (återställning, uppdatering, nytt sim-kort mm) men ingenting hjälpte. Skickade i december in telefonen till 3:s reparationsställe. De bytte moderkort och sedan dess har telefonen fungerat felfritt i tre veckor. Kanske kan vara ett tips till de som haft bra mottagning men sedan förlorat den.

prosen gillar detta.
  3. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Xperia mini pro hade ju inte släppts i Januari 2011.
    Den släpptes i Oktober 2011. Kanske har du en Xperia x10 mini pro?

Sent from my xperia mini pro, thanks to Free xperia team!!!

prosen gillar detta.
  4. smonstret

smonstret Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Javisst, sorry - en x10 mini pro är det såklart!

prosen gillar detta.
  5. Marten0615

Marten0615 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har samma problem som alla andra i den här tråden men det tog ett halvår att fatta. Jag köpte min Xperia Mini i somras, ett par dagar efter release. Jag köpte den dagen innan jag flyttade till en ny lägenhet så jag har alltid ursäktat "ingen täckning" triangeln, brutna samtal etc. med att jag har 15cm tjocka betongväggar i huset jag bor i. Får sitta på köksbordet med telefonen i fönstret och handsfree för att slippa störningar när det blåser t.ex. Galet!

Men jag insåg det när jag var hemma hos föräldrarna över julen och råkade ut för att ett samtal bröts 4 gånger sittandes i vardagsrummet där jag har pratat i telefon i (tusentals?) timmar utan störningar eller avbrott med mina gamla telefoner.

Jag grävde fram min gamla telefon, en vanlig Sony Ericsson C901 som funkar kanon. Så sjukt skönt! Inte ett avbrott, och vilken ljudkvalité! Helt plötsligt kan jag prata i telefon ostört i min egen lägenhet igen! En veckas batteritid när man inte ringer så mycket med den. Men inget spotify, inga appar. Så att gå tillbaka till den är inget alternativ i längden.

Jag har testat med att byta simkortet i Teliabutiken, ingen skillnad. Jag har skaffat ett kontantkort till min C901 så kompisar kan ringa dit om man ska prata när man är hemma. Har en Dlink pocket router 457 och om jag sätter i kontantkortet i den kan jag streama svt play och sr utan avbrott när jag är ute och går, något som är omöjligt med Xperia Mini :)

Fortsättning följer! :)

6. natal

natal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Hej

Fick tillbaka min förra veckan efter andra inskicket. Dom hittade inget fel denna gång :ehm:

Är nu inskickad för tredje gången och hoppas jag får byta till en annan modell om dom inte fixar den nu, eller ännu bättre pengarna tillbaka.

Anovo verkar inte ha någon lösning på problemet iaf, konstigt att vissa har en fungerande modell och andra inte. Det måste ha gjorts en hårdvaruuppgradering på de fungerande mot våra som inte fungerar.

7. natal

natal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Hej

Nu vart det bytt mainbord samt skruvar, så hela innanmätet är bytt men samma kassa täckning. Tappade täckning helt 3st ggr samma dag som jag hämtade ut den. Är tillbakalämnad nu.

Last edited: 25 jan 2012
  8. Xbaser

Xbaser Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser att senaste inlägg här har en stund på nacken men frågan känns ändå aktuell.

Själv har jag en Xperia Pro som är en höjdare utan problem.
    Mina gamla Xperia x10 Mini Pro har heller inga problem med 3G-täckning, men funderar på att uppgradera till nya Mini Pro till mina barn eftersom X10 Mini Pro dels har högt SAR-värde i mitt tycke och segar ganska mkt i cpu, minne och även vad gäller avsaknad av multi-touch samt att den stannar vid Android 2,1.

Men efter att ha läst 3G-problem här och även på Prisjakts sida så blir man fundersam om det är värt att investera i 2 st nya Mini Pro till barnen om de ändå inte kan använda dessa fullt ut.
    Dock verkar det som om de flesta som har problem med täckning är knutna till Tele 2 som det verkar och bara någon enstaka till Telia och Telenor.

Har själv varit i kontakt med Telenor vilket är det tele-bolag jag har.
    De kände inte till dessa problem och ej heller snubben på Sony-Ericsson hade hört talas om täckningsproblem för Mini Pro utan trodde det handlade om att man måste byta ut SIM-kortet vilket var ett vanligt problem generellt vad gäller alla telefoner eftersom SIM-kort är en färskvara.
    Just Tele 2 hade stora problem med 3G på sina SIM-kort förra sommaren vilket killen på S-E själv hade drabbats av fast med en Xperia Neo.

Så frågan är om det egentligen är "fel" på själva Mini Pro eller om det i verkligheten rör sig om problem med SIM-kort i allmänhet och Tele 2 i synnerhet?

I övrigt verkar ju nya Mini Pro vara en bantad version av Xperia Pro vilket borde innebära en riktigt bra telefon med samma cpu, lika mkt RAM osv..

Så...respons någon? Köra vidare på gamla X10 Pro till ungarna eller uppgradera till Mini Pro? Eller kanske uppgradera till Samsung Galaxy W som är det tredje alternativet..men då mister man det önskade, fysiska tangentbordet. Dagens I-landsproblem typ..

9. minutz3

minutz3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Intressant.
    Dock inbillar jag mig att de drabbade här i tråden säkerligen testat med ett nytt SIM-kort, men jag kan ha fel.
    Funderar själv på Xperia Mini Pro genom Telenor men tänker vänta tills de har specialerbjudande på den igen (de hade den för bara 20kr extra per månad med Pott 199 för inte så länge sedan) och då slår jag nog till, men täckningsproblemen har varit det som bekymrat mig mest, men man får väl lämna in den på lagning tills de har åtgärdat problemet om det skulle vara så illa som det verkar...

EDIT: sedan att Sony inte erkänner problemen säger väl ingenting. Det är väl snarare standard om det inte är något som i princip "alla" är drabbade utav (typ som ajfåns täckningsproblem..) detta är ju inget som kommit fram när tidningar och andra testat Xperia Mini/Mini Pro

10. Xbaser

Xbaser Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mja, vad säger man...

Har varit i kontakt med några till fast på Telenor och även en mindre firma som säljer dessa och faktiskt fick jag positiv (egentligen negativ) respons angående dessa täckningsproblem gällande Mini Pro.
    Om jag visste att jag bodde i ett område med svag täckning så rådde han mig att kika på andra modeller och att ha i bakhuvudet att hög SAR-nivå och god mottagning ofta har ett samband.

Jag hade iaf bestämt mig för att ha fått "kalla fötter" och avstå Mini Pro tills vidare. Idag vet jag inte pga jag upptäckt fel på min "Stor-Pro" och att jag ev kommer utnyttja ångerrätten på denna och då istället kanske ändå testa en Mini Pro. Vill ju så gärna ha fysiskt t-bord vid vissa tillfällen..

20 spänn månaden var ju mkt billigt..men antar att den aldrig kommer släppas för det med ett surfa-abb vilket är det enda jag är intresserad av och faktiskt blir billigare i mitt fall. 1144:- med Surfa kostade den i helgen som var på Cyberfoto men nu är den upp några hundralappar igen.

11. calle_kjellberg

calle_kjellberg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tilltalades av Xperia Mini Pro's lilla format och ett riktigt tangentbord. Första dagen som ägare av en kunde jag snabbt konstatera att den hade problem med täckningen. Vidare på tåget, på landet osv där täckningen normalt är sämre än inom storstad. Detta var områden jag tidigare haft bra täckning med min gamla HTC Hero (dock med lägre datahastighet). Jag påpekade felet hos Tele2 och fick nytt SIM-kort - ingen skillnad! Kontaktade Sony Ericsson's support: vet inte om dem mörkar felet, men enl gossen som tog emot mitt ärende så hade de inte fått tidigare klagomål.
    Jag blev less på telefonen (enbart pga urusel täckning) o skänkte bort den på Blocket. Är nu ägare till en Samsung (Google) Galaxy Nexus: den är stoor som satan, men har täckning där min tidigare Xperia gick bet. Kan nu bl:a svara på mail då jag sitter på tåget osv...

Tror inte felet kommer att åtgärdas.
    Bor du i ett område med bra täckning och inte planerar att använda telefonen ngn annan stans, så är telefonen bra. Annars så tooksuger den som smartphone, då den tappar en viktig funktion!

12. Bävermannen

Bävermannen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känns otroligt skönt att inte vara ensam om det här problemet! Har ägt en Xperia Mini Pro sedan i julas och har bara haft problem med den. Täckningen hoppar mellan 0 och 4 pinnar och 3G-nätet är fullständigt hopplöst var jag än befinner mig. Kör med kontantkort och det dras pengar från det men inga hemsidor laddas.

Den har varit inne på service 3 gånger och de hittar inget fel på den. Fick tillbaka den idag för tredje gången och deras "tester mot instrument" visar att det inte är något fel på den utan bara "normalt slitage". Som sagt, riktigt skönt att veta att jag inte är ensam om det. Har varit en väldigt lång och jobbig process, och jag tänker inte ge mig förrän det är fixat eller jag får pengarna tillbaka/annan mobil.