Problem med telefonsamtalsljud

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av coopdeo, 8 apr 2010.

1. hieder.bth

hieder.bth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

köpte min x10 och märkte att jag den har riktigt problem med samtalsljudet, den lät liksom man sitter i ett tomt,litet rum eller toa!!, folk slutade inte klaga på ljudet och jag fick repetera vad jag säger många gånger dessutom är problemet värre när man pratar tex. Arabiska eller Franska!!! kontaktade supporten genom mejl och ringde de och personen som jag pratade med (SE support) nekade problemet och sa att han hör mig bra!!!sen sa han "du får lämna in den till försäljaren och utnyttja 7 dagar garanti mellan försäljaren och SE"(eftersom mobilen var ny)sen gick till ElGig. och pratade med de och de testade mobilen och påstod att det är inget problem! och det finns inget öppet köp på mobilen (i så fall om jag vill lämna den) och du får skicka den till servicen och det kostar 495 spänn om varan är felfri!! och jajamensan den är felfri hos er och SE men inte hos kunderna. supporten svar var" uppdatera till senaste ..." fast det hade jag sen första dag.

2. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Uppdatera mobilens mjukvara och se om det löser problemet. Hör annars av dig till SonyEricssons support.

3. hieder.bth

hieder.bth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det gjorde jag redan och det var hopplöst, iaf jag tycker att problemet ligger på mikrofonens känslighet(sk gain) sent för hög och plockar även min bärbars fläkt ljud!! jag hörde talas om (noise cancellation) teknik på de många htc mobiler men jag tror att det finns inte nåt liknande på våra SE X10. Ni får prova att installera nimbuzz från android market och sedan prova med att göra voice chatting med din data, med tex skype(man behöver 2 ID), och på så sätt kan man höra hur det låter med X10. obs!! man måste tysta ner miken på datan och använda hörlurarna för det bäste resultat.

MVH

4. Rockness

Rockness Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ganska otroligt att en telefon för en femhundring låter bättre under samtal än en för 5000:- mer

5. coopdeo

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det påståendet håller jag inte med om. Efter uppdateringarna har telefonen helt okej ljud men visst - de hade kunnat satsa mer på högtalarna.

6. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Gå tillbaka till ELGIGANTEN och gör en DOA (dead on arival) anmälan,
    detta kan du göra innom 7 dygn från att du köpt telefonen.

Du får då en ny telefon i kartong (kom ihåg att ta med alla orginal grejer
    till din telefon då de vill ha tillbaka dessa) och Elgiganten skickar tillbaka
    din gamla lur till SE och får ersättning för detta.

Mvh Erol

7. jendroid

jendroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har bara haft min ett par dagar, men det är flera som säger att de hör sig själva + att det är ganska dålig kvalitet och volym i högtalaren. Testade att köra uppdatering, men den sa att jag hade senaste mjukvaran, 1,6.

Köpte min på Telenor. Den är operatörslåst, men inte brandad, enligt försäljaren.

EDIT: Förtydligande...

Last edited: 7 jun 2010
  8. coopdeo

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Uppdatera via update service på datorn!

9. jendroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var där jag provade!

10. coopdeo

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vilken basbandsversion har den?

11. jendroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1.0.16

12. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har samma skit i min, ekar och har sig, fullt uppdaterad.

Vetefan vad det är

13. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Enl. någon här på forumet så hade supporten sagt att det blir så om man håller fingrarna på micen (vart den nu sitter) och när han ändrade på hur han höll telefonen så försvann ekot... bara en tanke?! jag är vänsterhänt och vet inte om det därför jag aldrig fått klagomål på eko?!

14. frostvit

frostvit Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På telefonens vänstra sida ca 3cm från botten sitter mikrofonen. Det är väldigt lätt att hålla ett finger eller hand över den när man pratar.
    När jag har telefonen mot vänster öra så vill min tumme gärna vara precis där. När jag har telefonen vid höger öra så har jag gärna ringfingret där. Testa att under ett samtal hålla för hålet och fråga motparten om dom hör sig själva. Jag har testat flera gånger de svarar alltid att ekot kommer då.
    Om man sänker volymen i telefonen minskar problemet så det har nog att göra med hur ljudet fortplantar sig i platschassit. Eftersom jag tycker att det är låg volym även på högsta volym så är det ju inget vidare alternativ.
    Normalt använder jag oftast BT-headset men tycker att det är väldigt störande att behöva hålla telefonen onaturligt när jag pratar direkt i den.

15. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Har på senaste veckorna fått en del klagomål från de jag pratar med om att de hör sig själva. Det lustiga är att jag haft telefonen så länge den funnits på marknaden och det är först senaste tiden folk påpekat ekot...

16. peippo

peippo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Flera som klagat på att min x10 ekar i micen. Men framförallt så "sprakar det till" då och då enligt de jag pratar med. Har varit mycket noga med att det inte har varit pga mina fingrar. Skickade in den för rep. men den kom tillbaka med en uppdaterad mjukvara, det var tydligen inget fel på hårdvaran enl "mobilakuten". Har fortfarande samma problem och får skicka in den igen...störande att inte kunna ringa med en telefon av den annars höga klass som jag tycker x10 håller..