Problem med usb-anslutning

Diskussion i 'Legend' startad av ilikelegend, 26 mar 2010.

  1. ilikelegend

    ilikelegend Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Kan ladda min Legend alldeles utmärkt från datorn med hjälp av medföljande usbkabel, men den syns inte som egen enhet. Första gången jag anslöt den klagade datorn och sa att enheten inte installerades ordentligt. Jag har prövat att leta efter drivrutiner att installera, men datorn hittar inte några. Får inte upp någon usb-ikon på telefonen, och får ingen fråga om hur jag vill ansluta till PCn. Är ganska säker på att jag stoppat i SD-kortet rätt (då legenden klagade vid första försöket... ;-). Någon som har en idé om vad jag gör för fel?
    Har Windows 7, kan det ha med saken att göra?
    Tacksam för all hjälp!!
     
  2. Persim

    Persim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag får problem med att USB-ikonen ej syns vid anslutning av USB-kabel till min Legend. Jag måste starta om telefonen för att ikonen ska synas så jag kan välja hur jag vill den ska anslutas, "Anslut som diskenhet" t.ex. Störande.

    // PS
     
  3. tiger100

    tiger100 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns en tjänst som heter ”ObexService” under inställningar>program>aktiva tjänster.
    Om den är avstängd, så kommer det ingen förfrågan om hur du vill ansluta din telefon.
    Alltingen så stänger du det manuellt eller så har du någon task killer som dödar den.

    ObexService tjänsten startar varje gång telefonen startas, vilket förklarar att det funkar med omstart.

    Prova om det löser problemet…..
     
  4. Persim

    Persim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra tipsat, fast det löser tyvärr inte mitt problem.

    Jag kan se att när "ObexService" inte är aktivt, så får jag ingen ikon, och därmed heller ingen valmöjlighet, när jag ansluter min telefon till PC.
    När jag startar om telefonen ser jag att "ObexService" är igång, och kan då välja hur jag vill ha min Legend ansluten till PC.

    Vad jag inte förstår är, varför den stängs av och hur jag ändrar detta.
    Jag stänger inte av den manuellt och jag använder mig inte av någon taskkiller, har aldrig gjort det heller.

    Tips?
     
  5. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    har du lagt in htc sync då? då får du ju alla drivrutiner..
     
  6. Persim

    Persim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, jag har inte installerat HTC Sync på PCn.
    Men det ser jag däremot inte att jag ska göra, eller ilikelegend, som startade tråden.

    Det är ju i telefonen, som tjänsten "ObexService" deaktiveras, av någon anledning. Det är ju här som jag ser problemet ligger.

    När jag kopplar in min telefon till en PC (eller Mac) vill jag få valet att bara ladda om jag vill det, eller montera som diskenhet om jag vill dela med mig bilder eller filmklipp. Till vilken dator jag kopplar in telefonen till vet jag ju inte, och jag vill ju inte installera HTC Sync på alla datorer jag kopplar in telefonen till.

    Poängen är ju att när jag kopplar in min telefon via USB, så vill jag få valet att dela den som diskenhet, så jag kan dela med mig filer som bilder, filmer och musik. Det är ju valet som inte finns (USB-ikonen dyker inte upp), vare sig för ilikeLegend eller mig, och som tiger100 tipsade om berodde på ObexService, som jag verifierade var problemet.

    Så vad är det som orsakar att det programmet avslutas undrar jag?
     
  7. lillaE

    lillaE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lyfter tråden då jag har samma problem. Persim, fick du någon rätsida på ditt program? Detta har hänt sedan jag installerade launcherPro, och jag undrar om det kan ha något med det att göra?

    Startar jag om telefonen är det inga problem, men det skall ju inte behövas. Har valet "fråga mig om anslutning" så det är inget sådant problem.

    Innan fungerade det perfa. Letat efter någon typ av app som aktiveras när jag ansluter som jag kanske kan använda istället, men har inte hittat något. Finns denna lösning på problemet nöjer jag mig med det.
     
  8. Persim

    Persim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej jag har inte löst mitt problem.
    Jag får precis som du starta om telefonen varje gång.
    Programmet 'ObexService' är då igång och då funkar det.

    Däremot skrev du något intressant, jag har installerat ADW Launcher, och tidigare hade jag inte detta problem.

    Det är förmodligen så att launcherprogrammen inte fungerar bra med USB-anslutningen (eller att USB-synkningen kräver HTC Sense).

    Jag hittar gärna en lösning på detta, då ADW Launcher är så mkt bättre än HTC Sense (som hittills är en mer negativ upplevelse än bra).

    // Persim
     
  9. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Jag stängde av och satte på mobilen när jag inte fick någon kontakt. Löste allt det :)

    synd att man inte kan lösa allt lika lätt...
     
  10. GameGuy

    GameGuy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har samma problem, alltså:

    Jag kan koppla in min HTC Legend till datorn via USB. Telefonen börjar då ladda, precis som om den var ikopplad via vägguttaget. Däremot så får jag inte upp någon förfrågan om hur jag vill ansluta till datorn. Telefonen visar inget tecken på att vara ansluten via USB till datorn. Datorn visar inget tecken på att telefonen är ansluten via USB till datorn. Det kommer inget USB-blev-tillkopplad-ljud och det kommer inget USB-blev-frånkopplad-ljud när jag kopplar ur den igen. Det enda tecknet på att den faktiskt är ansluten är att batteriet verkar laddas(den orangea/gröna lampan lyser på mobilen). Inte ens programmet USBdeview lyckas hitta telefonen.

    Tjänsten ObexService är igång.

    Jag vill verkligen få det här att fungera eftersom jag har börjat med androidprogrammering och vill gärna debugga på telefonen.

    Jag har prövat:
    • Installera HTC Sync(den säger att ingen telefon är ansluten)
    • Installera drivrutinerna developer.android.com/sdk/win-usb.html
    • Soft reset 100 ggr (starta om telefonen)
    • Factory reset

    Ingenting har fungerat. Hjälp! :cry:

    Edit: jag har tidigare kunnat ansluta till datorn via USB utan problem. Kan inte komma ihåg när det här problemet uppstod. Jag kör windows 7 64bit.
     
    Last edited: 4 nov 2010
  11. Persim

    Persim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ser ut som att vi får invänta kommande 2.2 och hoppas att detta löses i.o.m det.
     
  12. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Kör ni alla en alternativ launcher? På min SGS måste jag byta till orginal launchern för att USB anslutningen ska funka som den ska, funkar med LP också men inte 100%.
     
  13. Mar

    Mar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är det samma för mig. Kan bara ladda med min USB sladd, inget annat kommer upp. Datorn sägger att den inte känner den. Har provat allt som jag har kunnat googla upp eller läst här.

    Så nu hoppas jag på 2.2 som är runt hörnet för jag läste att den ska fixa det? Stämmer det..... Underbar telefon förutom det här och den skit vassa kanten man får i örat.

    / Glad farsdag!


    Edit: Har inga konstiga appar. Den värsta är nog Xkcd viewer.
     
    Last edited: 14 nov 2010
  14. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Hjälper det nåt om ni kryssar i USB-Felsökning? Det hjälper på endel andra Android lurar, värt att prova.
     
  15. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Gammal, tråd, men jag ser ingen anledning att starta en ny med samma problem.
    Sista gången det fungerade var för ungefär två veckor sedan. Stoppade in min telefon i en Mac och förde över ett par låtar. Annars kör jag alltid Windows 7 x64. Jag får helt enkelt inte upp något val. Har kollat så att OBEX-service är igång, USB-anslutning har jag provat både på och av. Har provat att manuellt välja "Anslut som diskenhet" och kryssa ur och i rutan att den ska fråga när jag ansluter vad jag vill göra.

    Böt minneskort igår från ett 16GB till ett 32GB San Disk MicroSDHC, men det spelar ingen roll vilket kort jag använder. Fungerar lik förbannat inte. Någon som har några ytterligare tips?
     
  16. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Senaste HTC Sync installerat? Kan det vara fel på drivisarna.
    Har läst att det kan vara så att du behöver ladda driviserna för PDAnet istället för HTC syncs
    Alt att du behöver USB-unbrick???
     
  17. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Datorn upptäcker inte ens telefonen.
    Vilket innebär att drivrutinerna inte borde spela roll.
    Den verkar inte ens kommunicera med datorn längre. Sjukt märkligt.
     
  18. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nu gjorde jag rent min kontakt på telefonen. Har ingen aning just det hjälpte eller inte. Men nu får jag iaf upp "Unknown device". Windows känner inte igen enheten o.s.v.

    Ska se om HTC Sync installation reder ut det. Tråkigt att man ska behöva installera skiten bara.

    Edit:Med senaste HTC Sync och alla drivisar ominstallerade får jag fortfarande upp "Unknown device".

    "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)"

    Bara att lämna in eller?

    Edit2: Slog av USB-felsökning och nu verkar det fungera. Men kontakten måste vara riktigt glapp. Tog 20 försök med sladden in och ut för att få fram telefonen.
     
    Last edited: 17 mar 2011