Problem med väldigt låg prestanda

Diskussion i 'OnePlus 9 Pro' startad av tusenkonstnar, 14 maj 2021.

  1. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej, har precis fått hem en OP9P som var tänkt att ersätta min gamla Mi 11 Ultra.

    Min första reflektion var att användarinterfacet var mycket trevligare än på Xiaomin men därefter har jag mest varit besviken (och förvånad) över låga prestanda. OP9P har ju Qualcomms 888-krets medan min gamla Mi11U har 865-kretsen och borde vara långsammare i allt.

    Tre olika besvikelser som alla har med videohantering att göra:
    1) Började med Kinemaster och körde appens tester av vad mobilen klarar, här ger mobilerna IDENTISKA värden på 39,6 Mpixel/s och samma performance i alla andra mätningar också. Här brukar man ju för en ny generation få bättre prestanda

    2) Testar då istället VivaCut (som jag brukar använda för att redigera mina filmklipp). Här KAN jag inte ens exportera material i 4k på OP9P medan det går utmärkt på den gamla Xiaomin.
    Testade då istället att exportera i FHD men det tar MER än TIO gånger så lång tid som det gjorde på min gamla telefon.

    Är det någon som råkat ut för/noterat något liknande? Vad kan det bero på att en app som VivaCut VÄGRAR ens exportera i 4k när det går utmärkt på gamla telefonen? Jag hoppas ju hitta en förklaring på detta inom kort för annars lämnar jag tillbaka telefonen, vill inte betala över 10k för en telefon som levererar signifikant sämre än min gamla telefon .

    MVh


    Not:
    * Jag använde natrurligtvis exakt samma fil i jämförelserna ovan
    * Alla inställnigar och licenser är exakt de samma
    * Efter besvikelsen gjorde jag en total återställning av telefonen och installerade de appar jag ville ha från grunden, men det blev inte ett dugg bättre.
    * Om jag kör GeekBench eller andra syntetiska tester scorar min OP9P högre än den gamla telefonen .
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skriver du verkligen rätt när du skriver Mi 11 Ultra? Den har ju Snapdragon 888, vilket är samma chipp /generation som i OP9 Pro.

    Antar att du menar Mi 10 Ultra då du nämner SD 865?

    Det kan vara så att mjukvaran inte kan utnyttja SD888 fullt ut/inte är optimerad för att dra nytta av den. Jag ska se om jag kan prova testet i Kinemaster för att se vad jag får för resultat på några andra SD888-telefoner. Att man inte kan exportera i 4K måste nästan vara för att de inte vitlistat/testat GPU:n i SD888 för detta. Ser inte hur det skulle finnas någon begränsning som skulle stoppa exportering av 4K-video.

    Förmodar att det främst är GPU:n som används i Kinemaster, och det skiljer "bara" 20% på den punkten i bästa fall mellan SD888 och SD865, men det gäller inte nödvändigtvis för vissa specifika funktioner.
     
    Last edited: 15 maj 2021
    night77, larsen6, RuffyMan och 1 annan gillar detta.