Problem med VoLTE (ingen ton när man ringer)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av 1051moh, 21 dec 2018.

  1. 1051moh

    1051moh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Har ett konstigt problem. Min telefon är Sony xz1.

    Vad jag vet är två personer drabbade av att när man ringer till mig hörs tre snabba "Pip"/toner och ibland misslyckas samtalet att koppla upp.
    Oftast hörs tre snabba toner, vissa gånger ingen ton alls bara helt tyst, men det ringer på min telefon...
    Jag ser att dom ringer och kan svara.

    Pratade med min operatör (telenor)
    Tydligen inget fel på min telefon (felet låg inte hos mig).
    Personerna som blir drabbade av detta har båda iPhone 6 och iPhone x (Telia och Telenor) .
    Senaste uppdateringen har dom. Ringer jag till dom hör jag vanlig ton.

    Enligt telenor beror detta på att det misslyckas för dom att koppla upp på 4g (VoLTE).

    Stänger jag av VoLTE på min telefon försvinner problemet. Samma sak om dom inaktivera VoLTE.
    För andra funkar det utan bekymmer att ringa till mig med iPhone.

    Någon som har liknande bekymmer?
    Har fungerat tidigare utan problem.

    Tack på förhand
     
    Last edited: 21 dec 2018
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 309
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Så du menar att VoLTE till VoLTE samtal fungerar inte?

    En sak måste du veta att VoLTE till VoLTE fungerar endast om båda har VoLTE och är i samma nät. Annars får du ringa VoLTE till 4G (HD) till andra operatörer än din.
     
  3. 1051moh

    1051moh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Är inte allt för insatt hur det fungerar.
    Deras telefoner har stöd för volte. Problemet försvinner om man stänger av volte. Har själv telenor, telenor till telenor ger samma problem som Telia.

    Problemet är att det inte går någon signal när dom ringer mig, ibland tre korta pip.
    Men hos mig ringer det.
    Som jag nämnde så säger telenor att det är inget fel hos mig.

    Om jag ringer dom hör jag den "vanliga" tonen.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 309
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ja du! Det får Telenor svara på :) det är dom som verkar ha problem med att Sony pratar inte med Apple när det gäller VoLTE. Troligtvis och som du säger felet ligger inte i din Xperia utan i iPhone. Så det enda vi kan säga att iPhone suger :D
     
  5. 1051moh

    1051moh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Verkar som iPhone aktiverat volte i senaste uppdateringen?
    Min xz1 kom med det redan aktiverat.
    Varken jag eller personerna som har problem har ändrat någon inställning/aktiverat volte.

    Jo iPhone är ingen höjdare...
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 309
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jepp, läste nånstans att iPhone har aktiverad VoLTE i senaste mjukvaran. XZ1 har haft VoLTE sen lanseringen av telefonen. Även XZ modellen har VoLTE så de har haft minst 3 års modeller med VoLTE stöd. Sen om operatören godkänner alla är det en annan sak.
     
  7. 1051moh

    1051moh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Personerna som har problem bor i en annan stad än mig om det nu kan ha betydelse.

    Är det skilnad om man ringer till en som har samma operatör än till någon som har någon annan operatör?
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 309
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    När det gäller städerna är svaret NEJ, ingen skillnad förutom stödet i nätet för VoLTE.

    Gällande fråga 2, svaret är JA, det är skillnad.

    För att VoLTE ska fungera 100% så ska:
    1. DU och Motparten ha VoLTE aktiverad i bägge telefonerna!
    2. Nätet där ni befinner er stödjer VoLTE
    3. Båda har samma operatör/nät eller virtuell operatör (såsom Tele2/Comviq, Telia/Halebop eller Tre/Hallon)!

    Annars ifall du har VoLTE från Telia .. så går inte samtalet 100% som VoLTE om du ringer motparten som har Comviq/Tele2/Hallon/Tre/Telenor. Alltså du ringer med VoLTE tekniken, mottagaren har bara 4G eller 3G/2G .. vilket gör att ni känner ingen större skillnad förutom eventuell HD voice.

    Ringer du däremot till nån som har Halebop så ska VoLTE fungera om du har Telia. Samma sak mellan Comviq och Tele eller Tre och Hallon eftersom de ligger i samma nät.

    När du har VoLTE och ringer till nån annan som inte har VoLTE, bara 3G eller 4G så blir det vanligt samtalskvalitet eller eventuellt HD kvalitet som är nära VoLTE i tydlighet.

    Exempel, jag har Fello som kör i Telias nät, om jag ringer min bror som har Comviq så fungerar HD samtalet fint. Fello stödjer inte VoLTE men Comviq gör med undantag för "icke godkända telefoner".
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    Vilket underligt problem! Om du svarar, får ni kontakt med varandra eller har deras samtal redan kopplats ner eller hamnat hos din röstbrevlåda?

    Kan de ringa samtal med VoLTE aktivt till andra personer än dig? Är det bara till just dig det krånglar?

    VoLTE heter det när samtalet går via LTE-nätet. Voice over LTE. Det är alltså oberoende av vilket nät eller operatör personen du ringer är ansluten till. Det du säger är alltså fel, VoLTE är tekniken som används så fort samtalet kopplas upp från en telefon via ett 4G-nät.

    För att HD Voice+ ska användas kan det dock krävas att båda parter har VoLTE aktivt, är anslutna till ett 4G-nät och har samma operatör. Detta beror dock lite på hur allt är inställt.
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 309
    Mottagna gillanden:
    8 165
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det var det jag menade :)

    Förstår inte vad du menar med jag sa va fel?

    VoLTE till VoLTE betyder båda har VoLTE och är anslutna till samma nät och har samma tekniska förutsättningar vilket resulterar till högsta möjliga ljudkvalite i nätet. VoLTE fungerar endast i 4G nätet och är beroende av telefon och konfiguration av nät på den platsen man ringer ifrån eller till.

    Exempel: Du har Telia abonnemang med VoLTE aktiverad i en Xperia XZ2. Jag har Telia abonnemang med VoLTE aktiverad i en Galaxy Note 9. Ringer vi varandra så blir samtalet som äkta (100%) VoLTE där båda har högsta möjliga ljudkvalitet!

    Allt ovan betyder INTE att du inte kan använda VoLTE för att till exempel ringa till ett fastnummer eller annan operatör, men du får inte bästa ljudkvalitet på grund av begränsningen som motparten har!

    HD samtal behöver inte vara i 4G nätet. Den funkar fint även i 3G nätet och det funkar även mellan olika operatörer i Sverige.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I dina texter beskrivs det till och från som att det krävs att båda parterna måste ha samma operatör för att VoLTE till VoLTE ska fungera. Det är inget krav. Att skriva att samtalet ska gå som 100% VoLTE är otydligt, ett samtal kan vara 100% VoLTE till VoLTE utan att de kriterier du listar uppfylls.

    Det som dock påverkas av de kriterier du listar är vilken kvalitet på ljudet som kommer att bli mellan parterna.

    För att HD Voice+ ska fungera behöver det vara ett VoLTE-samtal. För att HD Voice ska fungera behöver det inte vara ett VoLTE-samtal.

    ”Äkta VoLTE” är en ganska otydlig beskrivning.

    När du nu förtydligat vad du menade är det oavsett mer förståeligt vad du menade.

    /ledsen för OT.
     
  12. 1051moh

    1051moh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Som jag fattar så är det bara när dom ringer till mig, dom ringer inte till så många personer (dom flesta de ringer till har nog inte volte).
    Problemet försvinner om antingen bara jag avaktivera volte eller om dom gör det.

    Oftast kopplas det inte ner men det har hänt. Det låter som samtalet kopplas ned för dom men det ringer hos mig.
    Antingen hör dom tre korta pip eller ingen ton alls. Ibland står det något i stil med "samtal misslyckas" eller en röst som säger ungefär "abonnenten kan inte nås" .

    Det lustiga är att det är bara mina föräldrar som har problem (iPhone 6 och x) . En Iphone x ägare som ringer mig har inte detta problem (inte senaste uppdateringen).

    Känns som om problemet ligger hos mig även om telenor säger att så inte är fallet.
    Men ändå inte då det bara är mina föräldrar som har detta problem